Ja kun muutkin matkaseuralaiset ilmestyivät, alkoi Siili juosta.
"Hei odotas nyt", Gary nappasi poikaa olasta. "Eikö sinun pitäisi ensin tutustua saliin?"
"Mitä turhia", Siili heilautti kättään, "minä ja Dunsparce ollaan voitettu hankalampia matseja."
"Hän on erikoistunut normaali- tyypin pokémoneihin", Gary kertoi siitä huolimatta.
"Eli hän on aika normaali tapaus?" Siili koetti vitsailla.
"Hän käyttää vain suloisia pokémoneja", Gary tarkensi.
"Hah, mikä salipäällikkö sellainenkin on", Siili naurahti. "Kouluttaja on ihan typerys, jos ei hanki voimakkaita pokémoneja."
"Kiitos, Siili."
"Ole hyvä, Gus."
Kun salin sisälle astui, olisi sitä voinut kuvailla yhdellä sanalla. Kaikki seinät ja tasot oli...
"Pinkkiä", Siili totesi.
"Aivan liian pinkkiä", Sip myöntäili mukana.
Pikachu ja kumppanit vaikuttivat olevan haltioissaan ja vipelsivät tutkimaan paikkoja.
"Tämä paikka on labyrintti", Gary kertoi. "Parempi seurata minua tai eksytte."
Sipin oli houkuteltava Thorbi esille, jotta se voisi mennä seinien läpi ja ohjata heidät oikeaan paikkaan. He saapuivat salin keskukseen, joka oli, mikäli vain mahdollista, entistä pinkempi. Paikka kuhisi niin nuorempia kuin vähän vanhempia tyttöjä juttelemassa keskenään ja kampaamassa söpöjä pokémonejaan. Paikalle ensin löytäneet Gusin pokémonit tuntuivat olevan omassa elementissään ollessaan tyttöjen paijaamina. Gus ei voinut kieltää itseltään mielikuvaa, jossa hän oli pokémoniensa osassa. Nähdessään Garyn tytöt supatelivat ja kikattelivat keskenään. Gary asteli rinta rottingilla yhden heistä luokse.
"Blue Oak!" Pinkki tukkainen nuori nainen nousi pehmustyynyltään. "Olisit kertonut tulevasi!"
"Whitney", Gary tervehti suukottamalla naissalipäälikön kättä, "on aina yhtä hurmaava tavata."
Sip mulkaisi heitä niin pahantahtoisesti, että Whitney kiinnitti huomionsa toisiin: "Et näköjään tullut yksin?"
"Toverini tässä haluaisi haasta sinut otteluun", Gary ilmoitti.
"Aika kova tapaus, mutta eiköhän hänkin täällä pehmene", Whitney tuumaili mittailessaan Sipiä.
"Hän tarkoitti minua", Siili suorastaan hyppi saadakseen huomion.
"Oi kukas suloinen poika se tässä on", Whitney kyyristi silittämään Siilin järkytykseksi tämän tukasta.
"Siili Viridianista", Siili repi itsensä irti ja yritti pitää äänensä peruslukemilla, "minulla on vain yksi pokémon, mutta sen ei pitäisi olla ongelma."
"Tavallisesti ottelisin kaksi kahta vastaan", Whitney mietti, "mutta kai aloittelijallekin pitää antaa mahdollisuus."
"Aloittelija?" Sana oli kirskahtanut Siilin korvassa kuin väite, että Joulupukkia ei olisi olemassa.
"Niin", Whitney sanoi , "eikös tämä ole sinun ensimmäinen saliottelusi?"
"Minä olen kuules otellut Pokémonliigassa!" Siili tivahti.
"Ooo, sepä suloista!" Naisen ääni nousi oktaavin korkeammalle. "Isäsi ja äitisi olivat varmasti sinusta ylpeitä!"
Siili oli silminnähden hämmentynyt. Kehuista hän aina piti, mutta kyseisellä tavalla muotoiltuna ne tuntuisivat suorastaan loukkaukselta, jos niitä ei olisi esitetty niin hyväntahtoisesti. Tai ehkä se oli juurikin se tapa, jolla Whitney puhutteli häntä.
Sip oli selvästi ahdistuneena ympäristöstään jäänyt nököttämään syrjäisimpään nurkkaukseen, kun Gus taas oli lähtenyt pokémoniensa seuraksi leikkimään teehetkeä. Jokainen voi arvata, missä Gary oli. Siili koetti sulkea mielensä ulkoisilta ärsykkeiltä valmistautuessaan otteluun. Hän muisteli mielessään Saffronissa tekemiään fyysisiä harjoitteita ja kuivaharjoitteli erilaisia liikkeitä. Keskittymistä häiritsi, kun taustalla seuraavat tytöt rupesivat kikattelemaan lisää.
"Valmiina häviämään?" Whitney kysyi itsevarmasti, kun Siili oli siirtynyt harjoitteissaan jalkojensa ravisteluun (oikeasti pojan jalkansa vain tärisivät hänen tahtomattaan).
Siilille pokémon oli aivan uusi näky. Hän ei voinut ymmärtää, mikä siinä lehmässä oli niin söpöä. Ne utareet olivat vähintään epäilyttäviä. Tai noh, olihan se pinkki ja se tuntui riittävän tytöille. Olisi aika opettaa, että söpöilyllä ei pötkitä minnekään.
"Minä valitsen Dunsparcen!" Siili ilmoitti virallisesti.
"Duns", pokémon antoi notaarin allekirjoituksen ja lennähti areenalle.
"Söpö!"
"Mitä sinä selität, ruma kuin mikä."
"Mutta se on niin sympaattinen!"
Tässä vaiheessa Siili oli jo sen verran närkästynyt, että uskalsi huutaa kuiskiville tytöille: "Se ei ole söpö eikä ruma!"
"Taklaa!"
Whitney oli hyödyntänyt Siilin keskittymisen herpaantumisen ja Dunsparce sinkoutui iskun voimasta takaisin isäntänsä syliin. Siinä olisi voinut käydä pahemminkin, jos koko tilaa ei olisi täytetty niillä perhanan pinkeillä tyynyillä.
"Ryhdistäydy!" Siili käski niin pokémoniaan kuin itseään. "Vastaa takaisin Alistuksella!"
Miltank oli kuitenkin tarpeeksi nopea väistääkseen hyökkäyksen.
"Sitten Hyrrävyöry!"
Lehmäpokémon hyppäsi ilmaan ja teki voltin. Voltti oli siitä hieno, että pyöriminen ei lakannut osuttuaan maahan. Pyöriminen oli niin kovaa, että Miltank näytti jättimäiseltä pinkiltä keilapallolta. Ainakin kahdeksan keilaa katui ensimmäisellä heitolla, kun Dunsparce ei ehtinyt väistämään törmäystä. Ei ole madon rooli mukava, kun joutuu aina tallotuksi. Onneksi Dunsparce oli käärme.
"Nouse ilmaan", Siili ohjeisti pokémoniansa.
Dunsparce pääsi hyrrän tavoittamattomiin.
"Haa, miten tuohon vastaat?" Siili innostui.
"Viettele~"
Miltank lopetti pyörimisensä ja avasi kätensä vapauttaakseen keltaisia sydämiä ilmaan. Niiden osuttua kohteeseensa Dunsparce lopetti lentämisensä siihen paikkaan. Tai ei oikeastaan lopettanut, mutta Siili ei ollut suunnitellut sen lentävän Miltankin ympärillä kuin jokin kerubi. Vaikutti siltä kuin Dunsparce olisi yhtäkkiä mieltynyt vastustajaansa.
"Äää", Siili hämmentyi, "älä ole typerä! Se on lehmä!"
Monista käskyistä huolimatta Dunsparce ei ollut ottaa hyökkääkseen, vaan alkoi tehdä erilaisia temppuja kierien. Tämä vasta sai tyttöjoukon kikattamaan entisestään. Salipäällikkö ei vaikuttanut enää yhtään niin herttaiselta, vaan oli liekeissä.
"Eiköhän tämä jo riitä", Whitney naurahti. "Miltank, Vartalotälli!"
Spare. Loputkin keilat kaatuivat ja Dunsparce jäi pökertyneenä lattialle makaamaan. Myös Siili rohjahti polvilleen kuin olisi itse ollut kärsimässä. Hän yritti kaikin tavoin pidätellä itkua.
"Voi äläs nyt", Whitney kutsui pokémoninsa takaisin palloon ja lähestyi poikaa. "Dunsparcesi oli niiin urhoollinen!"
Lohdutuksen sanat vain pahensivat Siilin oloa ja mitään sanomatta poika lähti.