"Hmph, ei teillä ole kumminkaan mahdollisuuksia", Silver totesi. "Valmistaudu häviämään."
"Sneasel!" Silverin valitsema pokémon ilmoitti.
Gus tunnusteli poképallovyötään miettiessään vaihtoehtojaan. Hän tiedosti näätäpokémonin olevan pimeys-tyyppiä. Oli yksi pokémon, jolla hänellä voisi olla mahdollisuus...
"Venonat, valitsen sinut!" Gus ilmoitti heittäessään poképallon.
Silver naurahti: "Luuletko muka voivasi voittaa tolla pölypallerolla? Minä kukistin pokémonmestarin!"
"Epäreilussa ottelussa", Gus huomautti. "Venonat, Ötökkäpurenta!"
Venonat loikkasi Sneaseliä päin, mutta oli liian hidas osuakseen. Näätäpokémon iski takaisin pitkillä kynsillään ja ötökkä vavahti takaisin. Venonat ei selvästikään ollut tottunut taistelemaan.
"Sinnittele kamu", Gus kannusti. "Käytä Pökräitiötä"
Keltainentomu peitti Sneaselin, joka lamaantui sen vaikutuksesta. Venonat sai viimeinkin mahdollisuuden iskeä ja sen purema oli supertehokas.
"Jäänyrkki!"
Isku osui kovaa Venonatiin, joka lennähti sen voimasta. Ötökkä lensi kaiteen yli ja putosi alas katsomon huipulta. Matka alas oli pitkä.
* * *
Pokémonit olivat hyvää vauhtia saamassa karkuun juoksevaa Sipiä kiinni. Hän pujotteli ympäriinsä hämätäkseen jahtaajiaan, mutta niillä oli vainu. Käännös erään nurkan taakse osoittautui kohtalokkaaksi.
"Hitto", tyttö puhahti.
Umpikuja.
"Tännepäin!" Rakettiryhmäläisten äänen kuuluivat yhä lähempää.
Sip huokaisi ja kääntyi kohdatakseen jahtaajansa. Dusclops olisi altavastaaja, mutta muu ei auttanut. Rakettiryhmä saisi kohdata hänen vihansa... Paitsi hetkinen...
Kun rakettiryhmäläiset ilmestyivät kujan etupäähän, eivät he nähneet ketään: "Mihin likka katosi?"
* * *
Gus jäi katsomaan lamaantuneena kohtaa, jossa Venonat oli hetki sitten ollut.
"SINÄ!" Hän lopulta huudahti. "SINÄ TAPOIT KAVERINI!"
Sillä hetkellä Gusista tuntui, että olisi saattanutkin painaa aseen liipaisimesta, jos olisi siihen pystynyt. Sen sijasta hän ryntäsi Silverin päälle ja kaatoi tämän kumoon. Silveristä ei ollut fyysisesti vastusta, vaikka rimpuili vastaan. Gus kohotti nyrkkinsä ilmaan ja antoi kunnon tujauksen päin pojan naamataulua.
"Lopettakaa."
Giovanni oli taistelun aikana kiipenyt katsomon rappuset ylös ja ilmestynyt paikalle paikalle. Rakettiryhmälaisiä oli taustalla valvomassa tilannetta, mutta hyvän etäisyyden päästä.
"Tulin hakemaan, mitä minulle kuuluu, en katsomaan kukkotappelua", hän ilmoitti.
Gus katsoi kertaalleen Giovannia, säkkiä, Silveriä ja taas säkkiä. Käyttäen tilanteen hyväksi Gus nappasi säkin hämmentyneen Silverin hyppysistä.
"Älä leiki sankaria", Giovanni hymähti. "Anna se tänne."
Gus ei totellut, vaan pyrki seisomaan uhmakkaana paikoillaan.
"Ymmärrät kai, että en voi päästää sinua pälkähästä uudelleen", Giovanni ärähti."Pikachulla saamme etulyöntiasemamme takaisin."
Giovanni otti jotain takkinsa povitaskusta. Se oli ruiske.
"Yksi pisto", mies sanoi,"muuta ei tarvita herättämään Pikachussa muinaiset geenit."
"Miksi ihmeessä minä antaisin sen tapahtua", Gusin kysymys oli retorinen.
"Katso, poika, ja näe itse", Giovanni viittilöi alhaalla näkyvää taistelutantereeseen. "Otamme voiton täällä ja nousen valtaan. Sinun kannattaa valita tarkasti, kenen puolella olet tämän päätyttyä."
"Se on kohtalosi", Silver sanoi sormet nenässä kiinni sen vuotaessa verta. "Olet samaa perhettä."
Gus muisti keskustelun, minkä hän oli käynyt Silverin kanssa Viridianissa. Hetken Gusiin iski epävarmuus, mutta sisällään hän tunsi totuuden.
"Hankissa on kuolleenakin enemmän kuin sinussa", Gus artikuloi määrätietoisen hitaasti. "Oak on isä minulle, mitä sinä et tule olemaan. SINÄ ET OLE ISÄNI!"
Silloin Gus huomasi Silverin ja Giovannin selän takana jotain, mikä sai hänet vaikenemaan. Hetken odottavan hiljaisuuden jälkeen Gus kosketti sormillansa hattunsa reunaa, otti pokémoninsa syliinsä ja hyppäsi kaiteen yli suoraan pudotukseen.
"Hullu!"
He eivät tieneet, että Gus oli laskeutunut pehmeästi ilmapallon päälle.