Ruoka, pikaruoat

Keskustele kaikesta mitä mieleen juolahtaa ja mikä ei sovi muihin alueisiin.

Ruoka, pikaruoat

ViestiKirjoittaja kirja » Ma Loka 20, 2008 5:02

Hieman pohdittavia asioita:

Miten suhtaudut ruokaan (esim. kouluruokailuun)?
Mikä on lempiruokasi (miksi)?
Entäs inhokkiruoka (miksi)?
Kuinka usein syöt?
Syötkö mielestäsi terveellisesti ja monipuolisesti?
Hemmotteletko itseäsi herkuilla?
Onko sinulla erikoisia ruokailutottumuksia (kuten ketsuppia/suolaa joka ruokaan)?
Mitä mieltä olet nykyaikaisen ruoan laadusta?

Pikaruoasta:

Pikaruoat. Pikaruokiinhan kuuluu McDonaldsin, Hesburgerin, Burger Kingin ja muiden hampurilaispaikkojen lisäksi mm jokaisessa kaupassa myytävät valmisruoat. Pizzat yms. Ainakin minusta.
Valmisruoat eivät ole kovin terveellisiä. Kun katsoo pakkauksen kantta, niin näkee herkullisen ja houkuttelevan näköisen annoksen, mutta kun kurkistaa sitten itse tuokaa, ilmestyy karu totuus silmien eteen. Kannessa on esimerkiksi veden kielelle nostattava kuva muusista ja lihapullista, mukana tietysti hieman tuoreita vihanneksia. Pakkauksesta löytyykin sitten vähän vähemmän houkuttelevan näköistä ruokaa ja pari sairaan näköistä porkkanaa. Omalla kokemuksellani nämä valmisruoat eivät edes maistu kovin ihmeelliselle.

Entäs nämä pikaruokalat sitten? Mennään porukalla kaupungille ja käydään yhdessä syömässä. Ruokailuun ei ole varattu paljoa aikaa, eikä rahaa, kun pitäisi ehtiä niin paljon kaikkea muutakin. Käydään siis äkkiä mäkissä syömässä halpa hampurilainen ja jatketaan matkaa. Useimmiten tulee syötyä siis epäterveellisesti, rasvaista ja suolaista ruokaa. Yleensä ne eivät edes pidä nälkää poissa kauaa, kun niissä ei liiemmin mitään kuituja (eikä paljon muitakaan ravintoaineita) ole.

Ja loppuun vielä keskustelua helpottavia kysymyksiä:

Käytkö itse aktiivisesti/usein syömässä pikaruokaravintoloissa?
Mitä syöt? (Ruokaa, mutta...)
Ostatko kaupasta valmisruokia (mitä yleensä), vai teetkö itse kotona ruokaa?
Mitä mieltä olet näistä tuotteista ja niitten mausta/ulkonäöstä/hinta-laatu -suhteesta?

Entä miksi arvelet ihmisten tinkivän ruoan laadusta ja määrästä? Pitää saada nopeasti ruokaa, kun samalla unohdetaan terveellisyys vai jotain muuta?
Pitäisikö perheillä olla yhteisiä ruokahetkiä, joissa kaikki rauhoittuisivat saman pöydän ääreen kerran päivässä?
Kotiäidit vs uraäidit? Pitäisikö kotona olla jonkun, joka tekee "oikeaa lämmintä ruokaa"? Vai kelpaako Saarioisten äitien tekemä valmisruoka?
(unohtamatta tietenkään isiä.)


***

Ja vielä hieman omia mielipiteitäni:

Syön pikaruokaa liian usein. Noin kaksi hampurilaista ja kaksi pizzaa vuodessa. Sorrun usein sen helppouteen omaa laiskuuttani. Vaikka olen usein huomannut, ettei se ruoan laittaminen vie kauaa aikaa, eikä vaivaa ja se on hauskaakin ja ruokaa tuleekin sitten kerralla enemmän ja se on varmasti paljon parempaa ja terveellisempää. Ja halvempaa. (Raha on asia, jonka perään katson.)
Mielestäni jokaisen pitäisi vähintään kerran päivässä syödä oikea ruoka, jonka lisäksi tietysti aamiainen ja iltapala yms. Itse tehty ruoka on paljon parempaa, kuin kaupan valmisruoat tai pikaruokaravintoloiden tusina hampurilaiset. Vihanneksetkin ovat paljon parempia tuoreina.

Valmisruoat ja pikaruoat ovat mielestäni suhteellisen kalliita. Sillä 7 eurolla, millä ostaisin jonkun pienen aterian McDonald'sista, voisin tehdä oikeaa ruokaa, jota sitten syö moni muukin. Hinta-laatu suhde ei siis mielestäni ole aivan kunnossa. Muutamalla eurolla saa pari lihapullaa, vetisiä porkkanan paloja ja muutaman haarukallisen muusia. Sillä voisi ostaa jauhelihaa, josta itse tekee monta hyvää ja maistuvaa lihapullaa ja perunoita, jotka voisi paistaa.


Ruoan tekeminen on hauskaa. Leipominen myös. Pidän siitä, sillä aina oppii jotain uutta, säästät rahaa ja se siis on vain hauskaa (: Ruoan terveellisyyden perään yritän katsoa, mutta salaattia en paljoakaan syö. Napsin kuitenkin omenoita ja porkkanoita, joten se osa on kunnossa.

~kirja
Onko nyt liian myöhäistä myöhästyä?
Avatar
kirja
Valkokärpässieni
 
Viestit: 927
Liittynyt: Ma Elo 27, 2007 2:36

Re: Ruoka, pikaruoat

ViestiKirjoittaja Seppo Paarma » Ke Tammi 07, 2009 6:03

Joo.. kouluruokailusta olen sitä mieltä, että se on aivan erinomaista näinä päivinä. Kasviruokavaihtoehdot ovat mitä mainioimmat: uusia makuja ja maistuvatkin ihan hyvältä. Kasvissopat ja soossit menee ihan peruskaurana koulussa alas, eikä valittamista ole vielä löytynyt.

Lempiruokani on tomaattinen tonnikalakastike + pasta. Se on terveellinen, älyttömän hyvän makuinen ja täyttää vatsankin hyvin. Plussaa myös siitä että on suht' edullinen (tonnikalapurkki ja spaghettia = ei paljon mitään nykymittapuussa). Osaan tehdän sen itse ja äitini tekee sitä, jolloin myös saatavuus on hyvä.

Inhokkiruokani on yllättäen kaikki punaiset lihatuotteet (sika, nauta..) koska on mielestäni eettisesti väärin syödä niin huonoissa oloissa olevia eläimiä, joiden elämä on syntymästä saakka määrätty vain ja ainoastaan muiden ruoaksi. Kala on hyvä ruoka, koska kala on luonnollista riistaa ja sillä on mahdollisuus pakoon ja omaan elämään. Kanaakin syön joskus esim. kanasalaatissa. Muutakin riistaa syön erittäin harvoin; poroa ja hirveä. En kuitenkaan pidä niiden mausta paljoakaan joten olen jättänyt sen puolen muille.

Syön pienen aamupalan, kouluruoan, pienen välipalan, kotona ruoan ja iltapalan.

Syön mielestäni terveellisesti, kalaa ja kasviksia erittäin paljon. Kalasta proteiinit helposti napattavissa ja erilaiset salaatit yms. ovat terveellisiä.

Hemmottelen itseäni ehkä lähinnä karkilla, kekseillä ja limulla enemmänkin kuin pikaruoalla jota en juurikaan osta.

Erikoisia ruokailutottumuksia, eipä juurikaan ellei rajoittunutta ruokavaliota oteta huomioon.

Pikaruokaravintoloissa käyn syömässä.. hmm. en juuri koskaan. Ehkä joskus jonkun tonnikalapatongin käyn syömässä kun perhe sinne raahaa. En ikinä hengaa missään hampparimestoissa.

En osta ikiä valmisruokia. Uskomattoman pahan makuisia ja kalliita. Ei mitään jakoa. Teen kotona kyllä joskus pastaa yms. helppoa.

Ihmiset vain haluavat kaiken nykyään helpommalla ja rahan voima jyllää täälläkin. Minkäs voit kapitalistisessa yhteiskunnassa.. Yhteiset ruokahetket ovat jokapäiväisiä meidän talossa, joka on hyväkin juttu monella tapaa. Kyllähän se perhe jotain tunnelmaa siihen ruokailuun tuo, kotona on paljon hauskempi ruokailla kuin täydessä kouluruokalassa.
karuselli
Avatar
Seppo Paarma
Sieni
 
Viestit: 457
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 1:55
Paikkakunta: Straight Outta Compton

Re: Ruoka, pikaruoat

ViestiKirjoittaja Siilinpiikki » Ti Helmi 03, 2015 11:39

Onko sinulla erikoisia ruokailutottumuksia (kuten ketsuppia/suolaa joka ruokaan)?

Mikään ei täytä makeanhimoa paremmin kuin kokonainen mutakakku.
Keksimuussi on aika nam myös. Aloitin niiden tekemisen kasaamalla Täysjyvän suklaapisaroita maidon sekaan ja pusertamalla nitä keskenään kasaan. Nykyään olen käyttänyt kaurakeksejä.
Kuka tarvitsee leipää (sen jälkeen kun se on loppunut), kun voit tunkea juuston ja kinkun suuhun? Kurkku sopii sekaan.
Banaanin kanssa sopii juusto.
Glögi kylmänä sopii muulloinkin juotavaksi kuin joulun aikaan.
Yläasteella tein kaakaotahnaa laittamalla maitoon sikapaljon kaakaojauhetta. Kerran mukillisesta tuli niin paksua, että sitä saattoi syödä.

Ei, en ole lihava :p.
KuvaKuvaKuvaKuva KuvaKuva
Avatar
Siilinpiikki
Sieni
 
Viestit: 501
Liittynyt: La Elo 25, 2007 8:03
Paikkakunta: lehtikasassa


Paluu Yleinen pulina

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron