Anime

Tappajahai vai James Bond? Vai James Bond joka syö tappajahaita?

Anime

ViestiKirjoittaja Sieppeli » Ma Joulu 29, 2008 11:19

Jotkut sanovat vihaavansa animea koko sydämmestään, toisille se on elämä. Kuitenkin melkein kaikki, jotka television omistavat ja ovat sopivan ikäisiäkin, ovat nuorena katsoneet tiettyjä animeja ihan hulluna.

Wikipedia sanoo animesta:
Animella (jap. ) tarkoitetaan länsimaissa japanilaista animaatiota, Japanissa termillä anime viitataan kaikkeen animaatioon. Tämä artikkeli kertoo japanilaisesta animaatiosta.

Eli myös kaikkien rakastamat Muumit, Pokémon ja Digimon kuuluvat animeen. Jos joku vielä katsoo nelosen lastenaamua, sieltä on tunnistettavissa mielestäni huonoa animea, mutta sitä itseään.

Itse törmäsin animeen ensimmäisen kerran Muumeissa, Pokémonissa ja Digimonissa. Fanitin kaikkia ihan täysillä, Muumeja voi vielä katsoa ja naureskella kaksimielisille jutuille, Pokémonin katsominen loppui kun tuli lisää pokémoneja ja Digimoni tuli katsottua niin moneen kertaan että uudet osat on vain sitä halventavia.
Muistan myös katsoneeni Sailor moonia, josta en ikinä mitään tajunnut, mutta se oli kiva. Lempihahmo oli ehdottomasti Sailor Mars, en muista yhtään miksi... Pitää joskus tätäkin katsoa uusiksi. Mutta senkin muistan, että en tykännyt siitä Sailor moonista yhtään, se oli semmonen tavallinen tumpelo joka vaan oli kaikessa paras -.- Ihan sama ku jossain Wichisissä tai Wingsissä - hei, nää on just sellasta huonoa animea joissa alku on ihan samanlainen. Jompi kumpi on saleesti kopioitu toisesta.
Nytsitten kun tietää mitä anime oikeasti on, alkaa mangan lukemisen kautta katsoa netistä eri sarjoja. Narutoa katsoin aika pitkälle, mutta rupesi ottamaan päähän sellaiset kohdat mitkä oli vaan eikä vienyt mihinkään, eivätkä kuuluneet mangaan alunperinkään. Fullmetal alchemistiä olen kaverilta lainannut, kun se niitä välillä ostelee, Beybladen olen uudelleen netistä löytänyt ja pitkään olen haaveillut Sailor moonin ja Elfen liedin katsomista. Ei vaan jaksa, ei.

Mitäs onko teillä positiivisia tai negatiivisiä käsityksiä animesta? Ihan mitä vaan, sana on teidän.
"Any happy little thought?"
Sieppeli
Kärpässieni
 
Viestit: 1543
Liittynyt: La Elo 25, 2007 6:12
Paikkakunta: Piilossa

Re: Anime

ViestiKirjoittaja Siilinpiikki » Ti Helmi 03, 2015 11:16

Tuli tässä yhdessä kuukaudessa "paremman puutteessa" varmaan kaksinkertaistua katsomieni animeiden määrä. Streamaus on suorastaan pelottavan helppoa, että esimerkiksi FMA tuli katsottua kolmessa päivässä. Kuukauden ajassa ehti sitten tulla helekatinmoinen ähky. Huomasi, että uudet sarjat eivät enää innostaneet samallalailla eikä vain sisältönsä vuoksi. Mitä haivaitsin oli, että animea riittää erilaisiin tarpeisiin: sekä pääntyhjentämiseen että täyttämiseen. Näin on myös ihan yleinsä tv-sarjojen suhteen, mutta anime konseptina on oma maailmansa omine kliseineen.

Steins;Gate on selvästi oma suosikkini. Sarja herätti minussa pienen aikamatkustajani. Jotkut voivat valittaa sen hitaasta alusta, mutta itse koin tällaisen pohjustuksen hyvänä ja tarpeellisena niin hämäävän alun jälkeen. Steins;Gate ei tyytynyt vain heittämään omaperäistä aikamatkustusta juonen katalysaattoriksi, vaan pyrki selittämään sen. Samalla oli aikaa syventyä sarjan hahmoihin, joiden päähenkilöt ja heidän kemiansa ovat näkemieni animeiden parhaimpia.

Itseäni järkyttää, kuinka nuorena Sieppeli suunnitteli katsovansa Elfen Liedin o_o. Itse katsoin sen 17-vuotiaana ja se oli ensimmäinen animeni sitten lapsuuden ajan ohjelmien (pokémon4ever). Ensimmäinen episodi oli täysi shokki. Upean alkuteeman jälkeen odotti jotain aika erilaista. Raakuus ja peittelemättömyys on osa sarjan kiehtovuutta, ja sarjan edetessä paljastuu varsin kaunis tarina. Elfen Liedin olen myös lukenut mangana, mutta tässä tapauksessa anime oli enemmän minun mieleeni. Manga tarjosi kattavamman ja syvemmän tarinan, mutta aiheet kävivät hyvinkin raskaiksi (lasten hyväksikäyttö), että animeversio alkoi tuntua sopivan konservatiiviselta.
KuvaKuvaKuvaKuva KuvaKuva
Avatar
Siilinpiikki
Sieni
 
Viestit: 501
Liittynyt: La Elo 25, 2007 8:03
Paikkakunta: lehtikasassa

Re: Anime

ViestiKirjoittaja Sieppeli » Pe Helmi 06, 2015 3:18

Bahah, olipas hirveä aloitusviesti ;D Voi kasiluokkalainen Sipi, sinä pieni ja niin suloinen.

Nojaa, anime. Tänään tuli juuri katsottua Tokyo Ghoulin season kakkosen uusin jakso. Olivat joutuneet sensuroimaan pätkiä, a) oli joko liian raaka, b) Isis/Toimittajat (tai jotain joku sanoi aiheesta internetissä).

Aloitusviestissä tuli mainittua Sailor Moon. Ekan seasonin katsoin uudelleen muistaakseni ysin jouluna ja kuten tuossa aloitusviestissä, Sailor Mars pysyi eeppisesti parhaana hahmona. Viime kesänä tuli siitäkin rebootti, Sailor Moon Crystal, joka on muuten suorastaan hirveä ja kaikki päähenkilöt ovat entistäkin hyödyttömämpiä, mutta soundtrack on aikalailla jees. Kyllä sitä silti katsoo, vaikka sitten vain suuren nostalgiapaukun tarpeessa.

Katsottujen lista on muutenkin muuttunut ja kasvanut. Viimeisimpinä kahden jo mainitun kanssa lienee Kuroshitsuji (ykköskauden loppu ja kakkoskausi on kuraa, ne voi skipata huoletta), Shingeki no Kyojin, Hetalia, FMA Brotherhood, Puella Magi Madoka Magica ja sanotaanko nyt sitten lauseen loppuun että jne. Snk on tällä hetkellä suosikkini tästä joukosta, minkäs sille voi kun animaatio on yksinkertaisesti kaunis ja tarina ihanan raaka. Kuinka monessa animaatiossa käytetään verta samalla tavalla kuin monet muut käyttäisivät kirsikankukkia?
"Any happy little thought?"
Sieppeli
Kärpässieni
 
Viestit: 1543
Liittynyt: La Elo 25, 2007 6:12
Paikkakunta: Piilossa


Paluu TV ja elokuvat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron