Joulukalenteri 2007

Foorumin oma lehti.

Joulukalenteri 2007

ViestiKirjoittaja kirja » Pe Marras 30, 2007 6:17

Tänne tulevat Tarvehuoneen joulukalenterin luukut vuosimallia 2007. Kommentointi hoituu Palauteboxissa ^^
~kirja
Onko nyt liian myöhäistä myöhästyä?
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » La Joulu 01, 2007 6:02

1. luukku

Kuva

Luukun kyhäsi Sieppeli.

~kirja
Viimeksi muokannut kirja päivämäärä Ke Joulu 05, 2007 9:19, muokattu yhteensä 1 kerran
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Su Joulu 02, 2007 7:46

2. luukku

Näin sunnuntain kunniaksi Potter-aiheinen kysymys:

Kuka on Harryn isän, parhaan kaverin, serkun, ihastuksen, lemmikin, omistajan, "rotan", idolin, vaimon, pojan, kaverin, isoveljien, äidin, isän, tyttären, poikien, kaverin, samanikäinen vihamies?

Vastauksen voi laittaa chattiin.

Luukun kyhäsi Sieppeli.

~kirja
Viimeksi muokannut kirja päivämäärä Ke Joulu 05, 2007 9:18, muokattu yhteensä 1 kerran
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Ke Joulu 05, 2007 9:17

5.12. Jouluvisa

1. Missä maassa Joulupukki tai tonttu voi olla Sinterklaas?
[spoiler]Alankomaissa[/spoiler]
2. Entäpä Nisse?
[spoiler]Norjassa[/spoiler]
3. Minkä maalainen yhtiö teki ensimmäisen joulukalenterin?
[spoiler]Saksalainen[/spoiler]
4. Missä maassa / alueessa keksittiin joulukortit?
[spoiler]Englannissa[/spoiler]
5. Miltä vuodelta on vanhin Suomessa lähetetty joulukortti?
[spoiler]Vuodelta 1871.[/spoiler]
6. Vanhan perinteen mukaan minä päivänä joulukuusi viedää viimeistään pois?
[spoiler]13. tammikuuta.[/spoiler]
7. Mikä on tunnettu jouluruoka Tekissä?
[spoiler]Perunasalaatti karpin kera[/spoiler]
8. Kuka on tehnyt alkuperäiset sanat joululauluun, joka suomennettuna on Joulupuu on rakennettu?
[spoiler]K. O. Schönemann[/spoiler]
9. Mikä on tuomaanristi?
[spoiler]Suomen saaristoalueilla käytettävä joulukoriste.[/spoiler]
10. Entä saturnalia?
[spoiler]Roomassa aikoinaan vietetty keskitalven juhla[/spoiler]

Luukun kyhäsi kirja

~kirja
Viimeksi muokannut kirja päivämäärä Pe Joulu 14, 2007 1:46, muokattu yhteensä 1 kerran
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja Gustaffsson » To Joulu 06, 2007 2:55

6.12. Itsenäinen Suomi 90 vuotta.

Oi, Suomi katso, sinun päiväs koittaa,
yön uhka karkoitettu on jo pois,
ja aamun kiuru kirkkaudessa soittaa
kuin itse taivahan kansi sois.
yön vallat aamun valkeus jo voittaa,
sun päiväs koittaa, oi synnyinmaa.

Oi nouse, Suomi, nosta korkealle
pääs seppelöimä suurten muistojen,
oi nouse, Suomi, näytit maailmalle
sa että karkoitit orjuuden
ja ettet taipunut sa sorron alle,
on aamus alkanut, synnyinmaa.

Kuva

Kuva. Pahoittelen ettei aika riittänyt väritykseen ja skannauskin pilasi yhden reunan.
Luukun kyhäsi Gustaffsson

Lisäsin kuvan myös viestiin. ~kirja
I got a Pikachu today.
I put on my Charmander heart is mine.
Maybe I should Raichu a love song.
Gustaffsson
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Pe Joulu 07, 2007 12:20

7.12.

Kuva
Hymyyn tarvitaan seitsemäntoista lihasta ja kulmien kurtistamiseen neljäkymmentäkolme. (Sanonta)

Laita hymy kiertoon! :)

Jouluisin terveisin, Kira.

Luukun kyhäsi Kira.

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » La Joulu 08, 2007 11:57

8.12.

Kuva

Luukun kyhäsi Sieppeli.

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Ti Joulu 11, 2007 1:57

11.12.

Kuva

Luukun kyhäsi Janne Kataja jr

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Pe Joulu 14, 2007 2:13

14.12.

Joulun tarina

Istun autossa matkalla jouluostoksilta kotiin. Jouluvalot välähtelevät ohitseni, kauppojen näyteikkunoissa on esillä lahjapaketein ympäröityjä robottijoulupukkeja, poroja, lumisia maisemia, mallinukkeja tonttulakit päässä Kaupat ottivat kaiken irti tästä kulutusjuhlasta, jonka takia ihmiset lahjoivat ystäviään, sukulaisiaan vanhempiaan, pomojaan, entisiä työkavereitaan, lapsiaan, lähettivät kymmenittäin kortteja, koristelivat taloa, varasivat joulupukin, paistoivat kasakaupalla pipareita ja joulutorttuja sekä stressasivat, onko kinkku oikean kokoinen. Kaiken täytyi olla täydellistä noiden parin päivän varalle, joihin tiivistyi monen kuukauden valmistelut.
Saavun kotiin. Auto lipuu portista sisään ja pysähtyy ison, vanhanaikaisen antiikkitalon eteen, joka jököttää terhakkaasti keskellä isoa pihaa. Useimpien mielestä meidän talo on hieno, mutta minulle se on tullut jo niin tutuksi, etten näe siinä mitään erikoista.
Astun isäni kanssa eteisaulaamme samaan aikaan. Heitän takkini henkarille, riisun kengät pois jalasta ja kävelen marmorilattian poikki leveille portaille, joita pitkin nousen toiseen kerrokseen. Kävelen punaisen kokolattiamatot päällystämää käytävää kohti omaa huonettani, jonne päästyäni lasken kiitollisena ostoskassini isolle mustan päiväpeiton peittämälle sängylleni ja kävelen oman kylpyhuoneeni ovelle. Laitan kylpyveden valumaan ja menen riisumaan vaateitani vaatehuoneeseeni. Kylpytakki päällä hipsuttelen takasin kylpyhuoneeseen, lirautan veteen hieman vaahtoa, tiputan kylpytakin kylpyhuoneen lattialle ja pulahdan lämpimään veteen.
Ensimmäistä kertaa koko päivänä rentoudun täysin. En tiedä, tarvitsisiko viisitoistavuotiaan vielä stressata joulusta näin paljoa, mutta niin minä vaan teen. Haluan, että kaikki, mihin minä pystyn vaikuttamaan, on täydellistä, vaikka muihinkin asioihin haluaisin vaikuttaa. Isä on harvoin kotona, huomennakin hän lähtee Berliiniin työmatkalle, tulee kahdeskymmenes päivä takasin kotiin ja lähtee taas joulupäivänä jonnekin, en muista minne. Aina työmatkoilla, ei edes pysy koko joulua kotona. Onneksi sentään äiti on kotona, mutta hän onkin aina, hän ei käy töissä. Isän palkka pitää meidät hengissä aivan tarpeeksi hyvin, hän sanoo aina. Mutta se on totta, meillä ei ole mitään tarvetta toiselle työssäkävijälle. En kuitenkaan epäröisi hetkeäkään, jos saisin vaihtaa kaikki hienot vaatteet, huippukokin tekemät illalliset, luottokortit ja siivoojat tavalliseen, rauhalliseen perhe-elämään, johon kuuluisi pullantuoksuinen äiti, lasten kanssa leikkivä isä ja kunnon joulut.
Kun olisi edes sisaruksia. Kyllä minulla kavereista on seuraa aina, mutta eivät he kunnon perhettä korvaa. Ja tietysti maailman ihanin poikakaveri, Nate, jonka kanssa olen ollut yhdessä jo puoli vuotta. Emme ole riidelleet kertaakaan koko sinä aikana.
Ai niin, hänestä tulikin mieleeni, minun täytyy nousta kylvystä pois ja pukeutua, bileet alkavat jo neljänkymmenen viiden minuutin kuluttua.
Paras kaverini Amy pitää joka vuosi mahtavat pikkujoulubileet, joihin on kutsuttu koko kaveripiirimme. Tähän asti ne ovat olleet aika rauhallisia, limunjuonti- ja pullonpyöritys-tasoisia, mutta nyt autoin Amya järjestämään kunnon bileet. Eli toisin sanoen hankimme juomista.
Poikakaverini tulee hakemaan minua Puolen tunnin kuluttua! Kuinka kauan minä siellä kylvyssä oikein loikoilin? No, paras mennä pukemaan päälle ne uudet farkut, jotka isäni osti minulle tänään. En ole vielä edes päättänyt minkä paidan laitan päälleni, minun pitää toimia nopeasti

Mahassa kiertää. Oksennan. Paras päästää vain kaikki ulos, kuulen Naten äänen vierestäni. Hän pitää hiuksiani ylhäällä. Ihana ele.
Olen kontallani Amyn talon kylpyhuoneen lattialla. Taisin juoda vähän liikaa sitä boolia. Minkä makuista se olikaan? Ajatukseni ei ole nyt ihan kirkkaimmillaan.
Haloo? Oletko siellä? kuulen Amyn äänen oven takaa. Täällä ollaan, elämäni parhaassa kunnossa, hihii, kuulen kännisen itseni vastaavan. Amy tulee sisään. Sinun ei varmaankaan kannata mennä kotiin tuossa kunnossa hän sanoo ja kyykistyy viereeni. Hänen silmänsä ovat hieman sumeat ja hän haisee tupakalta. Minä taisin polttaa myös hieman, illan tapahtumat eivät ole täysin kirkkaina mielessäni.
Mennään alas, takaisin - hihii - juhlimaan, kuulen taas itseni sanovan. Nousen seisomaan ja heitän käteni Naten kaulalle. Mennään tanssimaan, kuiskaan hänen korvaansa ja arvaan, että hän hymyilee hiuksiini. Alhaalla otan käteeni uuden lasillisen boolia, se oli hyvää. Kulautan juoman kurkustani alas ja hieman horjuvin askelin vedän Naten kanssani keskelle tanssilattiaa. Huojumme oman musiikkimme tahdissa, tunnen Naten kädet lantiollani. Maailma silmissäni on hieman keikkuva, joten suljen silmäni. Voisin elää loppuelämäni tässä tilassa, kännissä ensimmäistä kertaa elämässäni, Naten käsivarsilla Ei tarvitsisi huolehtia mistään muusta kuin pystyssä pysymisestä, ja jos kaatuu, joku on ottamassa vastaan ja auttamassa takaisin pystyyn.
Sitten minulta menee filmi poikki.

Tällaisiako aikuistenkin pikkujoulut ovat? Juomista, sammumista, hauskanpitoa? Viimeisen kohdan kelpuutan, ja mikä ettei myös ensimmäisen, mutta muilta osin haluan lapsuuden joulut takasin.

Luethan myös toisen osan, 17. luukku

Luukun kyhäsi sooda.
~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Ma Joulu 17, 2007 2:16

17.12.
...Jatkoa 14. luukulle...

Istun omassa huoneessa työpöytäni ääressä ja yritän tehdä läksyjä. Kello näyttää puolta yhtätoista ja seuraavana päivänä on koulua. Onneksi joululoma alkaa pian, sitten saa rentoutua rauhassa. Lasken kynän kädestäni la luovutan. Joku antaisi minun kyllä kopioida ennen tuntia, en jaksa millään nyt. Sitä paitsi, ei juuri ennen joulua tarvitse pingottaa, opettajat ovat jo antaneet numerot joulutodistukseen ja ovat hyvällä tuulella. Toivottavasti.
Raahaudun sänkyyn ja teen itselleni peitosta pesän. Kuvittelen, että lämmin peitto antaa minulle suojaa kaikelta maailman pahuudelta. Että olen vielä pikkulapsi, jonka ei tarvitse käydä koulua, ei tarvitse huolehtia mistään. Ei tarvitse miettiä, mikä tulee isona. Elämä on vaan niin erilaista, kun on pieni. Voi elää täysin vanhempien siivellä, saa leikkiä rauhassa, saa vain olla ja iloita.
Pienenä joulutkin olivat aivan erilaisia. Muistan, kun meille tuli vielä joulupukki. Nyt en enää tietenkään usko joulupukkiin, maailma on riistänyt minulta sen ilon opettamalla minulle, ettei yhden ja saman ihmisen ole mahdollista käydä kaikissa maailman kodeissa yhden illan aikana. Miksi en voisi vieläkin uskoa siihen? Miksi sen yhden ilkeän isomman pojan piti silloin kerran leikkipuistossa vetää lapio pois kädestäni ja sanoa: Tyhmä likka, ei joulupukkia ole olemassakaan, juuri silloin, kun olin äänen pohtinut, mitä saisin sinä vuonna joulupukilta. Silloin sydämeni melkein särkyi ja törmäsin päistikkaa päin todellisuuden kovaa ja kylmää seinämää, kuunnellessani pojan selitystä joulupukin mahdottomuudesta itku kurkussa. Juoksin äidin luo, joka oli juttelemassa jonkun toisen lapsen äidin kanssa leikkipuiston laidalla ja sanoin, että haluan kotiin. Minun jouluni taika oli murtunut sillä hetkellä, kun tulin kyllin viisaaksi. Onko viisastumisessa ylipäänsä mitään järkeä? Nyt joulussa ei ole muuta ideaa kuin se, että saa lahjoja, ei joulupukilta, vaan vanhemmilta, tutuilta, isovanhemmilta ja sen sellaisilta aivan tavallisilta ihmisiltä, joilla ei ollut komennossaan liutaa tonttuja eikä lentäviä poroja. Mitä hauskaa siinä muka nyt on?
Nukahdan mielessäni se poika, joka herätti minut maailmaan. Mikä ilonpilaaja.

Herään jouluaattoaamuna siihen, että äiti huutaa minua. Lähdemme joulukirkkoon puolen tunnin kuluttua, ja minun täytyy mennä mukaan. Huokaisen. En minä edes usko Jumalaan. Enkä siihen, että Jeesus paransi sokeita ynnä muuta sellaista. Sehän on fyysisesti mahdotonta. Olen sitä lajia ihminen, joka ei usko mitään, ennen kuin näkee sen omin silmin.
Muistan joskus pienempänä rukoilleeni. Rukoilin onnellista perhettä. Rukoilin, että isä olisi enemmän kotona. Mutta sitten, kun vanhenin, tajusin, että olin alkanut kyseenalaistaa uskoa. Minulla oli selvä suunnitelma: jos en kokisi jonkinasteista valaistumista ennen rippikoulua, luovuttaisin koko uskontohöpinässä. Mutta ei.
En tiedä onko vanhempienikaan usko täysin puhdasta. Kirkossa käynti nyt on vain sellainen perinne, jota pitää noudattaa. Sen jälkeen isovanhempani tulevat meille, lahjat jaetaan ja loppuilta vietetään syöden kinkkua ja juoden glögiä. Huomenna käymme haudalla. Siinä sitten onkin joulu, joka minulla on odotettavissa. Loppuloman ajan luultavasti vietän kavereiden kanssa.
Ei tunnu yhtään joululta. Jos nyt ei tunnu, koska sitten? Ei varmaan koko jouluna. Minun jouluni on mekaaninen, kuollut juhla, jolla ei ole muuta kuin pinnallista merkitystä. Aika surullista, vai mitä?

Luukun kyhäsi sooda.

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » To Joulu 20, 2007 6:49

20.12.

Jouluisia ja vähemmän jouluisia, potter-aiheisia ja vähemmän potter-aiheisia avatareja/iconeita/miksi ikinä niitä kukin ihminen kutsuu. Jos jotain otatte käyttöönne jollain foorumilla, niin olisin iloinen mikäli minut mainittaisiin jossakin, vaikka allekirjoitusessa, avan tekijäksi. Pakollista se ei tietenkään ole.
Pyydän myös, että ei suoralinkitystä.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva

Kohta voidaan alkaa laskemaan tunteja jouluun.

Luukun kyhäsi Daniel.

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja Gustaffsson » Su Joulu 23, 2007 5:14

23.12

Jouluaatto lähestyy, oletkos ollut kiltti?

Kuva

Luukun kyhäsi Gustaffsson muutamasta vanhan HP-jatkotarinamme hahmosta.
I got a Pikachu today.
I put on my Charmander heart is mine.
Maybe I should Raichu a love song.
Gustaffsson
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja Sieppeli » Ma Joulu 24, 2007 8:31

Mitä on joulu?

Jouluna yleensä isät pukeutuvat hassuihin punaisiin vaatteisiin ja esittävät jotain ihme joulupukkia lasten iloksi. Valitettavasti noin puolet lapsista juoksee kuitenkin kiljuen outoa tyyppiä karkuun.

Joulun tarkoitus on tunkea niin paljon ruokaa suuhun kuin pystyy, ja sitten ollaan läskejä koko seuraavan vuoden. Juuri kun ihannepaino on saatu takaisin, on taas joulu.

Joulu on lahjoja. Pyöreitä lahjoja, kovia lahjoja, kauniita lahjoja. Pehmeistä paketeista ei puhettakaan!

On joulua on. Tavaraa, tavaraa, tavaraa. Minun mieleeni tulee erilaisia jouluja. Siitäkin mistä on jo puoli vuosisataa. Niii. Olit sinäki sillo nuor poika.*Loputonta pälätystä* (Tämä kohta joulujuhlasta (: )

Kouluaineesta taruolennot vuodelta 2007

Ja toinen hyvin samanlainen tyyppi on Joulupukki! Jokainen lapsi suomessa tietää hänet. Joulupukki ajaa reellä ympäri maan ja tuo kilteille lapsille lahjoja, Tuhmat lapset saavat ikävä kyllä risuja, mutta se on heille ihan oikein. Ja kaikki tietävät, että pukki asuu suomessa, ja tulee Heikoin tonttu kilpailuun James Bond musiikin säestämänä. Näin se on ja ruottalaisille tieroks; Joulupukki EI asu Ruotsissa. Hän asuu korvatunturilla ja hänen apunaan ovat pienet tontut, jotka hyppivät sankoin joukoin lahjoja tekemään. Hei tonttu-ukot hyppikää

Hyvää joulua kaikille (ja anteeksi tällaisesta oudosta luukusta, skanneri ei vieläkään toimi)

Luukun kyhäsi Sieppeli ja melkein kaikki ylhäällä olevasta on hänen hämärää mielikuvitustaan
"Any happy little thought?"
Sieppeli
Kärpässieni

Paluu Tarvis