Elämää nyky-yhteiskunnassa

Itse kirjoitetut kirjoitelmat, kirjat, novellit ja fanfictionit löytävät paikkansa täältä.

Elämää nyky-yhteiskunnassa

ViestiKirjoittaja Seppo Paarma » La Tammi 10, 2009 5:26

Ensimmäinen kirjoitelma tänne, olkaa niin hyvät. Jos joku lukee tämän kokonaan ja kommentoi, niin propsit sinne. Kritiikki otetaan vastaan avosylin.

Prologi:
Herään aamulla melko epänormaalisti aikaisin koska Sotkassa on tänään ale! Jumalauta, potkulauta -50% ja untuvapatja 100, ihan must mesta. Aamiaiseksi ostan läheisestä ABC-ravintolakahvilasta lehtipihvin, lihapullia ja juomaksi Coca-Colan, ah mikä elämys ja maksoikin vain 30 euroa. ABC-ravintolakahvilan pöydässä juttelen ystäväni Jepen kanssa. Keskustelu koskee maahanmuuttajia. Vittu mitä sakkia, tulee saatana tänne ja pöllii meidän työpaikat ja massit, ryösteleeki koko aja. Serkun naapurissa asuu joku manne joka rikko niiden ikkunan, pitäis hirttää tommoset, Jeppe valittaa. Nyökyttelen vieressä samalla kun pyyhin naamastani pihvin rasvoja. Kommarihomoja ne on, sanon viimein. Jeppe näyttää tyytyväiseltä ja selittää vielä hetken jotain melko epäselvää jossa esiintyy useita kirosanoja ja sanat manne, kommari, homo. Katson ajan kultakellostani ja huomaan: Sotka aukeaa viiden minuutin päästä. Sanon heiheit Jepelle ja kiiruhdan upouuden Volvoni (jossa on korkeaoktaanista polttoainetta ja neljä pakoputkea) luo, avaan oven, painun sisään ja lähden ajelemaan kohti keskustan Sotkaa. Itselläni ei tosin ole havaintoa mitä olen Sotkasta hakemassa, kunhan vain pääsee kuluttamaan. Sotkassa on hirvittävä ryysis, porukkaa poukkoilee ympäri rakennusta ja hamstraa kärryihinsä patjoja, potkulautoja, esitteitä ja muuta paskaa. Kaiuttimista kuuluu radiohitti repeatilla ja kassakone kilisee. Huomaan stressaantuvani hetki hetkeltä enemmän, mutta en anna sen haitata vaan suoritan ostokseni. Ulkona katson saalistani: potkulauta, Sotkan makuuhuone-esite, lippalakki ja viisi euroa vaihtorahaa. Tavaroille ei ole mitään käyttöä, mutta mitä siitä, kunhan pääsee esittelemään uusia tavaroita kavereille.

aamu hapuilee läpi virtsasii taloja, särisevii neonkylttei ja uv-valoja.
stenkkui arsoli käsityö pyroost, styroksi pyroo molotovi monopoli - Asa

Prologi lienee melko monelle perussuomalaiselle peruspäivä. Heille haluan kertoa, että he ovat osa sellaista systeemiä, jossa ei ole mitään hyvää. Kuluttaminen on aivan tavallinen osa arkeamme, kaikki tavarat on saatava uutena ja heti. Kaikki on nykyään aivan helvetin teollista, raha kiertää ja isot pomot ovat iloisia. Mutta miettikääpäs tätä: noin neljäsosa maailman rahoista (aivan uskomattoman paljon massia) on 200 yrityksen hallussa. Kaikilla yrityksillä, pienilläkin on joku isompi johtaja joka vaikuttaa kaikkeen. Näin voisimme päätellä että neljäsosa maailman rahoista on 200 ihmisen hallussa. Mystistä että suurin osa näistä 200 ihmisestä on länsimaisia. Sehän on selvää, että nämä 200 ahnetta sikaa haluavat lisää sitä rahaa. Joten kun menet kauppaan ja haluat ostaa jotain, tuletko ajatelleeksi onko se moraalisesti oikein että useiden välikäsien ja huonojen olojen kautta rahasi päätyvät näille isoille pomoille jotka jatkavat toimintaansa toimivaksi todetulla tavalla? Siksi olisi ehkä kannattavaa miettiä, että mitä sieltä kaupasta ostaa ja mitä ei. Siksi onkin mielenkiintoista, että kun joltain isolta kauppaketjulta ryöstetään tuotteita, nostetaan hirveä älämölö sosiaalitoimistoissa moraaliasioista kun silmien edessä on paljon pahempiakin asioita. Tästä voisimme päätellä että on hyvä varastaa suurilta kauppaketjuilta. Siinä on totuudellista perää, mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Näissä suurissa kauppaketjuissa on töissä tavallisia ihmisiä jotka joutuvat työpaikkansa uhalla vastaamaan näistä varkauksista, jonka takia he palkkaavat vartijat ja muut. Isolle pomolle, joka ei tätä suurta kauppaketjua seuraa, asia ei ole sen vaikeampi. Jos varkaus tapahtuu (ja usein) ison pomon alamaisen alamaisen alamaisen alamaisen alamaisen alamaisen jne. alamainen erottaa jonkun tietyn kaupan johtajan ja palkkaa rahoilla pienituloisemman tulokkaan tilalle. Iso pomo ei menetä mitään, koska päivittäinen myynti on niin suurta ja tuotteiden tuotanto ei ole eettisesti kovin hyvintoteutettua (lue = halpaa). Niinpä palaisin vain vanhaan neuvoon: mieti mitä ostat kaupasta, se auttaa jo paljon maailman kannalta. Harmi vain, etteivät massat tajua tätä. Siksi onkin inhottavaa kulkea kaupoissa ja nähdä kuluttamisen tietämätön ilo.
karuselli
Seppo Paarma
Sieni

Re: Elämää nyky-yhteiskunnassa

ViestiKirjoittaja Gustaffsson » La Tammi 10, 2009 6:31

Mielenkiintoinen kuvaus, ehkä hivenen rohkea mutta silti totuudenmukainen.

Melkeinpä kaikki suur- tai vähemmän suurkaupunkien huonoimmista piirteistä tulee tuossa kyllä esiin; kulutushysteria, vähemmistöjen (kuten tässä tapauksessa maahanmuuttajien) syrjiminen, rasvaisen pikaruoan vetäminen, ilmastonmuutoksen edesauttaminen (vaikke tuota luultavasti tarinan kertojahenkilö ajatellutkaan) ja vielä tuo viimeinen lausahduskin tuo esiin tiettyjä piirteitä; tavaroille ei ole mitään käyttöä mutta ostaa silti.
Tuollaisia asioita ja niiden seurauksia tai järkeä harvoin kaupungissa asuvat suurkuluttajat tulevat ajattelleeksi. Tuo shoppailukierre alkaa olla liian monelle ihmiselle tavallista arkea.
Ja sitten tekstin kommentointiin; prologin tapahtumat menivät aika äkkiä mutta se ei haittaa, pikemminkin jos esim. kahvilakohtaus olisi pitkittynyt julmetusti, siitä tulisi melko varmasti saman toistoa. Sellaisen lisän olisit ehkä voinut laittaa että kuinka paljon tarinan henkilöltä meni Sotkassa rahaa. Muuten mahtavaa ja miettimään pistävää tekstiä, jatkoa odotellaan.
I got a Pikachu today.
I put on my Charmander heart is mine.
Maybe I should Raichu a love song.
Gustaffsson
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja Seppo Paarma » La Tammi 10, 2009 7:05

Iso kiitos Gustaffsonille kommenteista, hienoa että joku jaksoi lukea ja varsinkin kirjoittaa jotain takaisinpäin. Lisää on tosiaan tulossa, mutta siitä ei ole tietoa että milloin. Luultavasti pian.
karuselli
Seppo Paarma
Sieni

ViestiKirjoittaja Sepe » La Tammi 10, 2009 7:06

Älä hikeenny. Mielestäni teksti on ärsyttävän hyökkäävvää. Kaikki maailmassa on paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa (tätähän voisi jatka vaikka kuinka pitkään). Asiaa on, mutta entä jos 200 suuren yhtiön johdon johtoon nousisikin joku jostain Afrikasta tai jostain muusta köyhemmästä paikasta/mantereesta. Muuttaisiko tämä asiaa. En usko. Joten me länsimaiset ääliöt olemme Afrikkalaisia viattomia tyhmempiä koska he tekisivät kaiken saman, jos olisivat yhtä suuressa vallassa kuin länsimaalaiset nykyään ovat. Idästä löytyy myös paljon pahaa (Kiina, Japani) ylityöllistämistä ja surkeita oloja, mutta niistä ei voi puhua yhtään, koska länsimaalaiset ovat itsekkäitä paskoja. Ilmastonmuutos on bad. Huonot työolot on bad. Ylihintaisuus on bad. Tottakai, jos saisimme suurimman osan maailman ihmisistä tajuamaan hieman jotain, silloin ylikansallisten yhtiöiden täytyisi parantaa tapojaan. Mutta itse en suko, että McDonaldsilla on sen huonommat työolot Afrikassa kuin Suomessa. Kiinassa ainakin mäkkäri oli ihan smanlainen kuin suomessa. Oikeastaan jopa siistimpi. Kyllähän kehitysmaista löytyy suuria kaupunkeja joista näitä ravintoloita löytyy ja ne ovat aika varmasti smanlaista roskaa kuin muuallakin maailimmoo. Ja vedetään nyt Nokiakin tähän mukaan. On ylikansallinen, on paskaa ja tälläkin yhtiöllä on harmivain johtaja. Ainakin Nokian Intian tehtaalla (Intian jo melkein laskisin kehitysmaaksi) on mahdollisimman puhtaat työolot ja muutenkin mahdollisimman hyvä paikka porukan työskennellä. On totta, että elämme julmassa maailmassa, mutta tällä hetkellä huolehtisin eniten ilmastonmuutoksesta (joka saattaa olla vain 3% ihmisen syytä) ja tästä turhasta ahneesta sotimisesta, kun halutaan vähän öljyä. Ihmiset eivät ole täydellisiä. Me olemme kutakuinkin melko tyhmiä, mutta se ei tee koirista meitä viisaampia. Me voimme korjata asiat jos haluamme, mutta kyse onkin siitä haluammeko. Minä itse olen kyllästynyt huolehtimaan kaikesta tälläisesta asiasta. Jos ihmiset haluaa tuhota sen minkä ovat luoneet, niin siitä vain.

Syyttäkäämme Espanijalaisia jotka alunperin menivät ja tekivät aseettomista Afrikkalaisista orjia.

"I don't care" -Green Day

Tai voisihan tuon korjata tälläiseksikin: "I'm tired of careing"

Itse en pidä rasismista, mutta jos vaikkapa Calisto tulee ja hajoittaa teidän ikkunan, se ei ole mainitsemisen arvoinen? Kun taas jos Jaska Kemppari hajoittaa teidän ikkunan, silloin Jaskan pitäisi lentää vankilaan ja hänen pitäisi oppia läksynsä kantapään kautta?

Teikäläinen kirjoittaa hyvin, joten kirjoitusasusta ei ole mitään mainittavaa. Melko hyökkäävää silti.

Ja minä tiedän että tässä kriittisessä kommentissa tuskin on mitään järkeä, ja minä tiedän että tulen saamaan tästä paljon kommenttia, koska en ymmärrä ja blaah, blaah, blaah. Mutta meikäläinen on nyt vain väsynyt kuuntelemaan tätä samaa paskaa. Yritetään elää omaa elämää, jos vain pystytään. En edes tiedä miksi puolustelen välillä noita ylikasnallisia yhtiöitä. Ehkä minä sitten olen perussuomalainen juntti joka ei ymmärrä mitään.

P.S. Minulla ainakin olisi käyttöä potkulaudalle, jos sellaista ei löytyisi. Ne on mukavia.

Ja tähän loppuun vielä hieman laululainausta:

"I hope some day... when i'm dead and gone,
We learned to right... everything that's wrong,
With loving hands... turn sick to strong,
Our time will tell... if life goes on."
-Billy Talent ja Anti-Flag
Raimo
Sepe
Sieni

ViestiKirjoittaja Seppo Paarma » La Tammi 10, 2009 7:14

Kiva että teksti tuo esiin tunteita, joten skippaan tuon ekan osuuden talikan tekstissä jota en ala setvimään nyt.
leevi.talikka kirjoitti:On totta, että elämme julmassa maailmassa, mutta tällä hetkellä huolehtisin eniten ilmastonmuutoksesta (joka saattaa olla vain 3% ihmisen syytä) ja tästä turhasta ahneesta sotimisesta, kun halutaan vähän öljyä.

Asia johtaa toiseen. Liiallisella kuluttamisella ja globalisoitumisella on vaikutusta ilmastonmuutokseen, kai sä sen tiedät?
leevi.talikka kirjoitti:Me voimme korjata asiat jos haluamme, mutta kyse onkin siitä haluammeko. Minä itse olen kyllästynyt huolehtimaan kaikesta tälläisesta asiasta. Jos ihmiset haluaa tuhota sen minkä ovat luoneet, niin siitä vain.

Tuosta saa kyllä sen kuvan, että et halua korjata asiota. Omapa on päätöksesi, mutta miksi et tekisi itse vähän paremmin sieltä täältä asioita ja antaisi hyvää esimerkkiä. Ei ne nyt niin isoja asioita ole.

leevi.talikka kirjoitti:Itse en pidä rasismista, mutta jos vaikkapa Calisto tulee ja hajoittaa teidän ikkunan, se ei ole mainitsemisen arvoinen? Kun taas jos Jaska Kemppari hajoittaa teidän ikkunan, silloin Jaskan pitäisi lentää vankilaan ja hänen pitäisi oppia läksynsä kantapään kautta?

Kyse on siitä että valtio ja media laittaa kaiken syyn maahanmuuttajien tilille. Esimerkiksi vuonna 2007 ruodittiin sanomalehdissä somalien rikoksia, vaikka tilastot näyttävät että ne olisivat laskussa vuodesta 2006. Miksiköhän he näin tekevät? Eivät ainakaan siksi että peittelisivät asioiden oikeaa laitaa.. katsos kun ihmiset on niin helposti manipuloitavissa tiedotusvälineiden avulla, että pari valhetta ja liioittelua siellä täällä niin porukka ei enää näe/usko ympärillä olevia ongelmia.

Iso kiitos leevi.talikalle kommenteista. :)
karuselli
Seppo Paarma
Sieni

ViestiKirjoittaja Sepe » La Tammi 10, 2009 7:23

Seppo Paarma kirjoitti:
leevi.talikka kirjoitti:Me voimme korjata asiat jos haluamme, mutta kyse onkin siitä haluammeko. Minä itse olen kyllästynyt huolehtimaan kaikesta tälläisesta asiasta. Jos ihmiset haluaa tuhota sen minkä ovat luoneet, niin siitä vain.

Tuosta saa kyllä sen kuvan, että et halua korjata asiota. Omapa on päätöksesi, mutta miksi et tekisi itse vähän paremmin sieltä täältä asioita ja antaisi hyvää esimerkkiä. Ei ne nyt niin isoja asioita ole.

Kokoajan tulee tehtyä asioita sieltä täältä, mutta tässä onkin se, että kyllästyttää. Välillä on hyvä elää ilman jatkuvaa jankausta siitä kuinka maailmassa ei ole hyvää ja kuinka me länsimaiset olemme tyhmiä. En vain juuri nyt, tällä hetkellä jaksa välittää. Ilmaston muutos tottakai koskettaa ja sodat ja aivan turha väkivalta erillaisia kohtaan, mutta näitä "ei aivan niin isoja asioita" ei jaksaisi pohtia. Monesti vain tulee sellainen fiilis että: "Nobody's Listening".
Itse haluan korjata asioita, mutta jos ihan oikeasti jotkut isot miehet (tai naiset) haluaa tuhota maailmaa, niin sitä on yhden pikku maukan hankala estää, koska iso kiho on vain niin iso. Ensin pitää nousta itse isoksi kihoksi ja sen jälkeen voi jo sanoa, että: "Somebody is listening". Jos tämäkään pätee, sillä harmillisesti Ahtisaartakaan ei kuunnellut kuin vain kolme oppilasta, kun hänen puhettamme katsoimme luokassa terveystiedon tunnilla.
Raimo
Sepe
Sieni

ViestiKirjoittaja Siilinpiikki » Pe Tammi 16, 2009 9:03

Suorasukaista tekstiä, joka on ajankohtaista. Mielytti asenteeltaan, tuomitsevaa, mutta sehän oli tarkoitus.

Kaikenlaista harmia on tuhlaamisesta, mutta toivottavasti kulutus pelastaisi edes lamalta... Mutta lapset ovat siinä liian isossa roolissa.
KuvaKuvaKuvaKuva KuvaKuva
Siilinpiikki
Sieni

Paluu Kirjoitelmat