Kirjoittaja Omppuli » Ke Joulu 23, 2009 11:49
Voi ei, se lähti perään! Omppuli ajatteli kauhuissaan. Ilvekset olivat nopeita, mutta surkeita pitkillä pakomatkoilla. Sudet taas olivat taas valmiita pitkäänkin taka-ajoon huumaavalla nopeudella. Oliko lähistöllä puita? Oli, mutta ne eivät kelvanneet kiivettäväksi. Pahuksen kaupunkilaiset olivat katkaisseet vahvimmat oksat ja jättäneet heiveröisimmät latvaan. Surkeaa, kerrassaan surkeaa. Susi läheni ja Omppuli syöksähti jyrkästi vasempaan, mutta huomasi kauhukseen jääneensä umpikujaan, kahden kiipeilyseinän nurkkaan. Ilves kääntyi ja kohtasi vihreät silmät, jotka tuntuivat hehkuvan siinä pimeydessä. Ilves katsoi hetken ja yritti livahtaa suden ohi, mutta susi ärähti ja esti pakomatkan. Ilves perääntyi taas hyväksyen tilanteen.
"Miksi olet seurannut minua?" Zenzibar sanoi hitaasti ja lausui jokaisen sanan huolellisesti päässään, että ilves varmasti ymmärtäisi, jos se siis ymmärtäisi. Omppuli hätkähti ääntä, joka oli selvä ja melkein sama kuin puhuisi oikean ihmisen kanssa. Paljon älyllisempi kysymys kuin niiden kissojen mihin Omppuli oli joskus tutustunut kaupungissa.
"Minä tiedän mikä sinä olet", Omppuli vastasi puhuen nopeammin kuin susityttö eikä ollut niin huolellinen sanojen kanssa. Tuloksena oli tämä, Zenzibar kuuli, että ilves sanoi: "Minä, sinä olet."
"Mitä?" Zenzibar kysyi. Ilves tajusi mokansa ja sitten kuului uusi lause, huomattavasti selkeämpi kuin äskeinen.
"Tiedän mikä sinä olet."
"No mikä minä olen?" Zenzibar kysyi ja Omppuli tajusi, että jos hän vastaisi muodonmuuttaja, tämä tajuaisi, että Omppuli oli myös. Siksipä hän vastasikin:
"Erilainen."
Zenzibar yllättyi vastauksesta. Hän oli jo odottanut, että tämä sanoisi muodonmuuttaja, koska Ilves oli vaikuttanut hyvin älylliseltä keskustelukumppanilta. Susi tunsi itsensä pettyneeksi. Hän oli jo odottanut, että ei olisi ainut, mutta toisaalta, ilves vaikutti liian älykkäältä ollakseen edes poikkeuksellisen älykäs eläin. Sillä voisi olla myös taito kusettaa häntä. Zenzibar terästäytyi.
"Sinäkin olet erilainen", Zenzibar sanoi ja piti mielensä ja naamansa kurissa ettei näkyisi epävarmuuden merkkejä.
Omppuli yllättyi lauseen määrätietoisuutta. Susityttö ei millään voisi tietää... Mutta ehkäpä hän voisi paljastaa itsensä, mutta mitä jos susityttöön ei voisi luottaa? Omppuli oli ristiriidassa itsensä kanssa. Hän oli salaillut niin kauan. Mutta viimein oli löytänyt muita muodonmuuttajia. Hiiteen varovaisuus. Ilves sulki silmänsä ja muutti muotonsa takaisin tytöksi. Hän nousi kyykkyasennosta seisomaan ja katsoi suden pyöristyneitä silmiä.
"Totta vie olen", Omppuli vastasi. Zenzibar hihkui riemusta sisäisesti. Hänkin muutti itsensä ihmiseksi. Hetken tytöt katselivat toisiaan. Sitten Zenzibar ojensi kätensä.
"Zenzibar", Zenzibar esitteli itsensä. Omppuli tarttui käteen. "Omppuli."
"Omppuli?" Zenzibar kysyi uteliaana. Omppuli virnisti.
"Jep, niin lukee kaikissa tilastoissakin. Oikea nimi jäi unholaan heti kun se oli annettu", Omppuli paljasti.
"Okei. Mikset paljastanut itseäsi aikaisemmin?" Zenzibar kysyi.
"Olen salaillut niin kauan, että se oli vaikeaa. Enkä tiennyt onko sinulla puhtaat jauhot pussissa", Omppuli sanoi. Zenzibar synkkeni hetkeksi. Omppuli oli ajatellut ihan syystä. Hänen isänsä ei ollut kovin hyvä luottamuksen tukirakenne, mutta hän ei ollut samanlainen kuin isänsä. Sitä paitsi, ei hänkään tiennyt Omppulista mitään.
"Tunnetko muita meidän kaltaisiamme?" Zenzibar kysyi. Omppuli pudisti päätään.
"Oletko sattumoisin varastanut mitään viime aikoina?" Omppuli kysyi äkkiä, kun asia tuli hänen mieleensä.
"En, miten niin?" Zenzibar kysyi hiukan loukkaantuneena. Heti kättelyssä väittää häntä nyt varkaaksi.
"Kauppakeskusta varastettiin jotain tänään", Omppuli sanoi ja Zenzibar muisti tytön, joka oli tullut häntä vastaan.
"Joo, se oli se tyttö, joka tuli vastaani tänään", Zenzibar sanoi ja Omppuli kohotti kulmiaan.
"Kuulin kolmen miehen puhuvan siitä tänään. Se varastettu esine oli jokin arvokas. Näin vain yhden miehen. Hän oli lyhyt, lihava ja kasvot olivat punaiset ja hän oli alkanut kaljuuntua", Omppuli sanoi inhon sävy äänessään. Zenzibar tiesi täsmälleen kehen kuvaus täsmäsi. Herra Wountown. "Hän ei näyttänyt kovin iloiselta", Omppuli lisäsi.
No ei varmasti näyttänyt, kun hänen piti kertoa isälleni tapahtumasta. Isä raivostuu tästä, raivostuu toden teolla, Zenzibar ajatteli synkkänä.
"Olisi aika palata kaupunkiin", Zenzibar huomautti. Omppuli nyökkäsi ja he lähtivät pois leikkipuistosta kohti kaupungin keskustaa.
[Pitkä jatko, jossa ei oikein tapahdu mitään, mutta ainakin minä ja Zenz tiedetään toistemme hahmot ja pohditaan tota varkausjuttua.]
Three stages of life:
1. Birth
2. WHAT THE FUCK IS THIS
3. Death