Ruotsin opiskelu.

Keskustele kaikesta mitä mieleen juolahtaa ja mikä ei sovi muihin alueisiin.

Ruotsinkielen opiskelu on:

Turhaa.
8
40%
Siedettävää.
7
35%
melko hauskaa.
4
20%
todella hyödyllistä.
1
5%

Ääniä yhteensä : 20

Ruotsin opiskelu.

ViestiKirjoittaja Sepe » Ke Elo 29, 2007 4:14

Aah itse opiskelen ruotsia ja en ole siinä niitä parhaita. Olen itseasiassa 7 oppilas ruotsissa joten ei mikään mahti tulos. Olen ehkä täys tunari, mutta omilla ruotsintunneilla on melko rento meininki joten sitä on ihan hauska opiskella. Erittäin huono puoli on läksyt. Ei vain jaksaisi tehdä niitä. (pöh)
Raimo
Sepe
Sieni

ViestiKirjoittaja Nimue » Ke Elo 29, 2007 4:22

Itse aloitin ruotsin opiskelun tänä syksynä, kun hiippailin yläasteelle :D Vaikka nyt minun tapuakseni puhutaan alkeista, ruotsi on silti hauskaa. Se miten ne ihmiset siinä nauhalla ouhuvat, onkin aika kivaa, kun ennen se kuullosti todella oudolta.

Nyt mielle on opetettu miten sano kuka olen, ja msitä tulen, sekä ikä. Noh, eipä ole hääppöinen tämän otuksen ruotsintaito, mutta vasta kolmas viikkohna tässä on menossa, kyllä sitä ehtii vielä ;) Näiden nyt olleiden tuntien perusteella se on mlko helppoa, tosin ääntämisen kanssa on hivenen vaikeuksia :P Lisäksi meillä on kiva opettaja :D
Nimue

ViestiKirjoittaja Pörri » Ke Elo 29, 2007 4:24

Mä inhoan ruotsia. Enkkua minä taas rakastan kun se on niin helppoa ja kivaa! Ja vähän hauskaa kun mulla on tässä jaksossa 8 tuntia enkkua viikossa... Ens jaksossa sitten ruotsia plääh... No onneksi sitä on vaan 4 tuntia!
Pörri
Sieni

ViestiKirjoittaja Sieppeli » Ke Elo 29, 2007 4:36

Siedettävää. Melkein kaikki on varmaan oikein tämän päiväisessä pistarissa.
"Any happy little thought?"
Sieppeli
Kärpässieni

ViestiKirjoittaja Gustaffsson » Ke Elo 29, 2007 5:59

Ruotsinopiskelu on ihan siedettävää, tosin en opi ruotsia. En sitten millään. Englanti sujuu hyvin, mutta uusia kieliä en meinaa osata opetella. Ruotsin opetus alkoi viime vuonna.
Ärsyttää kun ruotsi ja englanti ovat vuorojaksoissa. Menee jaksojen alussa aina pieleen kumpaa opetetaan. :P
Gustaffsson
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja Omppuli » Ke Elo 29, 2007 6:24

Heh, heh. Minä en sentään vielä opiskele ruotsia. (onneksi) Mutta eikös ruotsi ole helpompaa kuin englanti? Tai näin ainakin olen kuullut. Isosisko on vähän puhellut Ruotsia minulle ja osaan sitä ihan pikkiriikkisen. Kuten: Kiitos ja päivää, tyttö, saari, heinäsaari ja tuollaisia pikkusanoja. :)
Omppuli
Kärpässieni

ViestiKirjoittaja Sepe » To Elo 30, 2007 6:48

No niin väitetään Omppuli, mutta Englantia, kun alkaa opiskella niin osaa hirveän liudan sanoja jo etukäteen. Ruotsin taas, kun aloitin olin ihan helisemässä. En osannut yhtä ainuttakaan sanaa.
Raimo
Sepe
Sieni

ViestiKirjoittaja Pörri » To Elo 30, 2007 12:49

Titta på svenska idiotten! Meniköhän tuo oikein? Ja sitten toinen tärkeä: Pappa betalar!
Pörri
Sieni

ViestiKirjoittaja Daniel » Pe Elo 31, 2007 1:17

Turhaa! Ruotsissa pärjää luultavasti englannillakin, joten miksi pitäisi erikseen vielä ruotsia. Ja sitä paitsi meidän pitäisi opetella ruotsin sijasta saamea! Sillä ruotsi on ainoastaan meidän naapurimaa, mutta saamelaiset oli suomessa ennen itse suomalaisia, ja me ei edes kunnioiteta kieltä vaan opetellaan jotain prkln RUOTSIA! -.- kaiken lisäksi ruotsi on ärsyttävän kuulosta.
Daniel

ViestiKirjoittaja Kira » Pe Elo 31, 2007 1:21

Siedettävää. Ruotsi ei kuulu lempiaineisiini, mutta Suomi on kaksikielinen(ja -mielinen) maa, joten pakkohan sitä on opiskella. Eikä se loppujen lopuksi niin vaikeaa ole, nyt olen lukenut ruotsia jo neljä vuotta, hyvin on mennyt.

4 vuotta? Apua!
Niin kuin peura kaipaa vettä kaipaan luokses minäkin.
Kira
Kärpässieni

ViestiKirjoittaja Meenai » Su Syys 09, 2007 9:25

Tässä jaksossa minulla ei vielä Ruotsi ole alkanut, mutta ensi jakson puolellahan se alkaa. Ihan kivaltahan se vaikuttaa, mutta tulenpa tämän topicin puolelle ensi jakson aikana ja katsotaan mikä on mielipiteeni silloin...
Meenai
Sieni

Paikkakunta: Jossain missä vesi ympäröi kaupungin ja jonka päälle pilvet kokoontuvat vuosikokousta pitämään

ViestiKirjoittaja jossujb » Pe Syys 28, 2007 2:24

Kai siitä ruotsista jotain hyötyä nyt kuitenkin on. Jos aikoo lukion jälkeen opiskella esimerkiksi historiaa, on kaikki suomenhistorin kirjat luettava hyvin pitkälle ruotsiksi. tämä on ehkä ainoa asia miksi edes vaivaudun lukemaa ruotsia edes sitä vähää mitä teen.

Työhaastattelut saatetaan pitää ruotsiksi, pohjoismainenyhteistyö toteutetaan pääasiassa ruotsiksi, monilla kaksikielisillä paikkakunnilla voi juotua puhumaan ruotsia. Mutta ighan hirveää se silti minusta on. olen niin huono.

Englanti menee, mutta ruotsi ei yhtään. Vitosella, kutosella max ollaan menty, onneksi ei tarvitse sitä enää kirjoittaa... kolmannen pakollisen ruotsinkurssin koe ensviikon torstaina... ehkä pääsen pelkästä säälistä läpi. Jotenkin tuntuu, että ruotsi on yhtä poikkeuksen, poikkeuksen poikkeusta. Tosin opettajani on saanut mnua hieman näillä historiajutuilla ja kielitieteellisillä faktoilla kiinnostuneemmaksi.

Kaikkein eniten harmittaa, että täytyy osata puhua ja kirjoittaa suomenruotsia, ymmärrettävä riikinruotsia ja jopa saatava jotenkin selvää norjasta ja tanskasta! Ihan liikaa vaadittu meikäläiseltä.

Aio joo, paras lause ruotsiksi:

Ingen regel utan undantag.

(Ei sääntöä ilman poikkeusta. Nappasin opettajan puheesta ihan ite. Olen ylpeä.)
jossujb

ViestiKirjoittaja Zenzibar » Pe Syys 28, 2007 4:41

TURHAA!
Mie en tajua koko aineesta yhtään mitään, ja lisäksi meän ope on kaamea! Toivottavasti tänä vuonna siihen tulee muutos.
Viime vuonna (ku ruotti alko) sain eka kokeesta 10, koska se oli niin lälly. Kysyttiin vaa, et miten laitetaan 'minun nimeni on' ja sit jotain, et miten vastaat tervehdyksiin ja jtn tommosta.
Seuraava koe oliki sitte ysin luokkaa ja kolmas kasi... Et joo, hyvinhän se menee.... :S

-Jag heter Zenzibar!
For the sake of Revenge!
Zenzibar
Vuoden pahis 09

Paikkakunta: Jossain tähtien takana ja pimeyden keskellä on paikka, josta minut saattaa löytää...

ViestiKirjoittaja Seppo Paarma » La Syys 29, 2007 10:42

Ruotsi on turha kieli, en tajua miksi suomessa on pakkoruotsi, koska ainakaan vanhempani ja tuttavat eivät ole tarvinneet ruotsia suomessa ollenkaan. Miten joku Sveni 36-vuotta voi olettaa että kaikki puhuvat vieraassa maassa hänen äidinkieltään. Englannilla pärjää hyvin.
karuselli
Seppo Paarma
Sieni

ViestiKirjoittaja Sepe » La Syys 29, 2007 11:22

Juu paitsi, että isäsi joutui nyt jälkeen päin opetella sitä Ruotsia. Aateleppa sitä. Ja sitten, kun sinulla se Ruotsin opiskelu alkaa aiotko sanoa: "Ei kiinnosta ihan, turhaa," ja olla yrittämättä. Minusta ainakin Ruotsin tunneillla alkaa olla hauskempaa ja hauskempaa, pikku hiljaa. Opettajakin on tosi hyvä.
Raimo
Sepe
Sieni

ViestiKirjoittaja Seppo Paarma » La Syys 29, 2007 1:15

Janne Kataja jr kirjoitti:Juu paitsi, että isäsi joutui nyt jälkeen päin opetella sitä Ruotsia.

Joku lisäkurssi täytyi todistuksen saamiseksi hoitaa, jotta sai hyvät suositukset työlleen, eri asia on tarvitseeko kieltä todellisuudessa.
karuselli
Seppo Paarma
Sieni

ViestiKirjoittaja jossujb » Ma Loka 01, 2007 5:22

Riippuu kyllä vähän missä aikoo asua ja työskennellä. Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa on viela paljon kuntia joissa oikeasti joutuu puhumaan ruotsia. Toisaalta täällä Hämeessä, Lapissa ja Itä-Suomessa ei ruotsilla tee mitään. Itä-Suomeen mentäessä Venäjä olisi paljon käytännöllisempi kieli, sillä siihen siellä päin tosiaan törmää.
jossujb

ViestiKirjoittaja Hartsa » Pe Loka 19, 2007 6:21

Vastasin melko hauskaa. Onhan ruotsi sentään toinen kotimainen kieli, johon itse en kyllä näe perustetta, koska vain 5-6% Suomen väestöstä puhuu äidinkielenään ruotsia. Mutta onhan se ihan kiva oppia uusia kieliä.
Hartsa

ViestiKirjoittaja Seppo Paarma » La Loka 20, 2007 4:43

Itse ainakin opin mielummin jotain Ranskaa tjs, kuin Ruotsia.
karuselli
Seppo Paarma
Sieni

ViestiKirjoittaja Kira » Pe Helmi 08, 2008 3:54

*nosto*

Ihanaa, ruotsinryhmämme pääsee Ruotsiin, nyt uuttera lukeminen palkitaan. :--)

Olen miettinyt, että taidan jatkaa A- ruotsin lukemista, B- ruotsiin vaihtaminen tuskin enää kannattaisi.
Niin kuin peura kaipaa vettä kaipaan luokses minäkin.
Kira
Kärpässieni

Seuraava

Paluu Yleinen pulina