Sip tuli hänen perässään, mutta Gus viipyi vielä hetken.
"No mihin hän nyt jäi?" Siili ihmetteli.
"Luultavasti juttelemaan mukavia vesipokémonien hoidosta..." Sip mutisi. Hetken kuluttua Gus asteli salin portaat alas.
"Missä viivyit? Minun on käytävä Pokémon Centerissä!" Siili sanoi.
"Menkää te edeltä, tapaan teidät siellä. Käyn hieman asioilla." Gus sanoi ja lähti kävelemään vastakkaiseen suuntaan. Sip kohautti olkapäitään ja lähti kohti Pokémon Centeriä Siili kintereillään. Cerulean Cityn Pokémon Centerissä oli hieman ruuhkaa, joten he joutuivat jälleen odottamaan vuoroaan. Siili päästi Murkrowin vapaaksi, ja se istui hänen viereensä edelleen märkänä.
"Voi sinua, anteeksi etten harjoittanut sinua tarpeeksi! Sinä pärjäsit tosi hyvin" Siili pahoitteli. Murkrow päästi sovinnolliselta kuulostavan äänen.
"Käymme vain hieman treenaamassa, ja kohta minulla on jo toinen arvomerkkini!" poika innosti lintupokémonia. Samaan aikaan Gus palasi asioiltaan ja tuli heidän viereensä istumaan. Hänellä oli kädessään nahkakantinen kirja.
"Missä sinä kävit? Mikä tuo on?" Siili uteli osoittaen kirjaa.
"Kävin teetättämässä ottamiani valokuvia... ja tämä on pelkkä albumi." Gus sanoi.
"Ai... odotin jotain jännempää." Siili sanoi kuulostaen vähän pettyneeltä. Gus nauroi.
"Suurella seikkailullakin on tarpeen tehdä pieniä, jokapäiväisiä asioita." hän sanoi ja avasi albumin jostain alkupuolelta. Ne olivat melko uusia kuvia, ensimmäisessä oli Gus seisomassa matkavarusteissaan Professsori Oakin vieressä ("Vain hetkeä ennenkuin valitsin Pokémonini..." Gus kommentoi), toisessa oli kuva kameraan ihmeissään tuijottavasta Mudkipistä Reitti 1:n alkupäässä, kolmannessa kuva heistä kolmesta Pokémoneineen kuppilassa Viridian Cityssä, jossa Siili oli päättänyt pyrkiä Pokémon-liigaan, ja kaksi viimeistä kuvaa oli Gusista seisomassa salipäälliköiden vieressä, toisessa Brockin ja toisessa Mistyn.
"Tuon takia siis jäit vielä salille." Sip totesi.
"Professori Oak käski lähettää jokaiselle salipäällikölle yksilölliset terveiset... Oli melkoinen työ opetella sanottavat asiat ulkoa. Ajattelin samalla napsia kuvia..." Gus virnisti.
"Saanko katsoa?" Siili kysyi, ja Gus ojensi albumin.
"Minulla on hirveä ilme tuossa yhteiskuvassa," Sip valitti osoittaen mainitsemaansa kuvaa.
"Ja Kipzillä roikkuu juustoa suupielestä." Gus virnisti. Mudkip tuhahti.
Siili selasi albumin ensimmäiset sivut läpi, niissä nuoremman näköinen Gus istui työpöydän ääressä valkoinen labratakki päällään, kalasti Professori Oakin kanssa Palletin rannalla tai sitten oli kuvia Palletin lähialueiden villeistä Pokémoneista, Caterpieista ja Pidgeyistä. Koko albumin ensimmäisessä kuvassa oli pieni poika, jonka tunnisti Gusiksi vain punertavista hiuksista, aikuisen naisen ja miehen välissä. Naisella oli valkoinen hame ja hoitajan lakki, miehellä oli armeijan paraatiunivormu. Naisen vieressä seisoi Chansey, ja miehen vieressä oli ryhdikkäänä seisova Raichu.
"Ovatko he vanhempasi? Odottavatko he Palletissa?" Siili kysyi.
"Ei," Gus sanoi ja hymyili surumielisesti "he ovat kuolleet, kuolleet kun olin neljän tai viiden. Enkä edes muista heistä kovin paljoa... äiti oli kotoisin Pallet Townista, mutta isästä en tiedä paljoa, kumpikaan heistä ei ollut paljoa kotona. Äiti lähti vapaaehtoisena lääkintähenkilöstöön, kun sota syttyi. Oletettavasti hän tapasi isän siellä. Kun minä synnyin, sota oli yhä käynnissä... Äiti jäi silloin kotiin. Mutta hän lähti takaisin kun oli neljän... en tiedä miksi. Professori Oak, joka oli äitini hyvä ystävä, otti minut kasvatikseen. Tämä kuva on otettu hetkeä ennenkuin he lähtivät; isä oli lomalla, ja he lähtivät yhdessä. En koskaan tavannut heitä enää. Kun olin tarpeeksi vanha, Professori kertoi minulle että he olivat molemmat kuolleet." Gus kertoi.
"Olen pahoillani." Sip sanoi hiljaa, Siili ei tiennyt mitä sanoa, hän näytti lievästi pahoinvoivalta.
"Älä turhaan," Gus sanoi ja otti albumin takaisin, "he eivät varmaan olleet kovin hyviä vanhempia, kun jättivät minut. Isä olisi voinut erota armeijasta, ja äiti oli vapaaehtoisena... he olisivat voineet jäädä luokseni, jos olisivat halunneet. Sitäpaitsi," hän sanoi ja käänsi takaisin uudemmille sivuille, osoittaen kuvaa missä hän ja Oak olivat kalastamassa rannikolla. "Professori Oak on ollut loistava kasvatti-isä..."
"Sinähän voisit soittaa hänelle." Sip sanoi ja osoitti videopuhelimia Centerin seinällä. Gus katseli hetken videopuhelinta, ja käveli sitten sen luokse ja näppäili numeron. Puhelin soi viidesti, ennenkuin Professori Oak vastasi.
"Oakin laboratorio" vanha professori vastasi, mutta kuvassa näkyi vain seinää ja kattoa - kamera oli kaatunut puhelinlaitteen taakse.
"Professori, Gus tässä! Ja sinun puhelinkamerasi on tippunut..." Gus totesi.
"Gus, poikaseni! Varjelkoon, niimpä onkin... labra on ollut melkoisessa sekasotkussa sen jälkeen kun lähdit... en itse meinaa ehtiä pitämään kaikkea järjestyksessä. Kas noin..." Professori sanoi nostaessaan kameran takaisin laitteen päälle.
"Odottelin soittoasi jo pari päivää sitten, kun Brock soitti ja kertoi tavanneensa sinut. Oletko vielä Pewterissä?" Oak kyseli.
"Ei, olemme jo Ceruleanissa." Gus sanoi samalla kun Mudkip kiipesi hänen olkapäälleen.
"Kuinka Mudkip jakselee? Onko sen kanssa ollut ongelmia?" Oak kysyi.
"Se voi oikein hyvin - ja ainut ongelma on se, että palaan sen takia takaisin 10-vuotiaan henkiselle tasolle. Se on niin leikkisä." Gus virnisti. Oak nauroi, mutta nauru muuttui hämmästyneeksi äännähdykseksi kun Pikachu kömpi katselemaan toisen olkapään yli.
"Ai niin, tässä on ensimmäinen pyydystykseni - ensimmäinen Viridianin metsässä vastaan tullut Pokémon, ja se lähti mukaan makkaralla viekottelemalla." Gus sanoi hivenen omahyväisesti.
Siili ja Sip pysyttelivät penkillä ja antoivat Gusin puhua rauhassa, mutta hetken kuluttua Gus viittoi heidät viereensä.
"Brock kieli minulla olevan matkaseuraa..." Gus selitti hiljaa.
"Päivää! Toivottavasti olette sietäneet kasvattipoikani tutkijanpuheita... hän jää helposti selittelemään asioiden taustoja ilman että keskittyisi itse asiaan!" Oak nauroi.
"Hädin tuskin," Sip murahti.
"Hei, minä tunnen sinut!" Oak sanoi yhtäkkiä, "olet Sip, eikö?"
"Kyllä..." Sip sanoi hämmentyneenä.
"Tunnen isoisäsi - käymme harva se viikonloppu parilla lyhyellä naapurin baarissa - ja hän puhuu sinusta usein, ja esittelee valokuvaa sinusta. Hän ilahtuu kun kuulee sinun olevan taas liikkellä." Oak sanoi.
"Kerro terveisiä... ja sano että tulen käymään kun Kanto-kierroksemme on ohi." Sip sanoi edelleen hieman häkeltyneenä.
"Ja kun kerran olette Ceruleanissa, käykää Billin luona - hänellä on mökki Ceruleanista pohjoiseen. Olen puhunut hänestä usein, Gus, mutta et ole tainnut tavata häntä, olen kertonut hänelle sinusta ja hän varmasti ilahtuisi visiitistä. Mutta minun on nyt mentävä - pitäkää huolta toisistanne ja lippu korkealla! Soittele seuraavasta kaupungista, poikaseni!" Oak sanoi ja lopetti puhelun.