Puolelta toiselle eli kirjan kootut kyhäelmät

Itse kirjoitetut kirjoitelmat, kirjat, novellit ja fanfictionit löytävät paikkansa täältä.

Puolelta toiselle eli kirjan kootut kyhäelmät

ViestiKirjoittaja kirja » La Marras 24, 2007 5:45

Kirjan koottuja kyhäelmiä: ficcini (kesken), lehden juttuni yms.

Spoilaa Pottereita 1-6, jatko-osa kuudennelle kirjalle.
Title Viimeinen ruusu
Author kirja
Beta Peetuli (Vuotiksesta)
Pairing Ainakin H/G, R/Hr
Genre sekoitus melkein kaikkea
Warnings K13, muutama K15-luku, ensimmäinen ficcini, joten ehkä hieman sekava, moniosainen.
Disclaimer En hyödy mitenkään. Kirjoitan ilokseni. Hahmoista ja paikoista tms. suurin osa on J. K. Rowlingin.
Summary Dumbledore oli kuollessaan jättänyt Harrylle vaikean tehtävän: etsi ja tuhoa Voldemort ja hänen hirnyrkkinsä. Mihin Harry voisi mennä ja miten hän suorittaisi tuon mahdottomalta kuulostavan tehtävän?

Viimeinen ruusu

Luku 1 Hautajaisten jälkeen

Hautajaiset olivat lopussa. Suurin osa itki. Dumbledore oli nyt poissa. Se ei voinut olla totta, mutta se oli totta. Hän oli poissa, kuollut, häntä ei enää ollut. Niin pahalta kuin se tuntuikin, hänet oli murhannut Kalkaros, opettaja Tylypahkassa. Dumbledore oli luottanut häneen, mutta hän oli ollut ensimmäistä, ja viimeistä, kertaa elämässään väärässä. Niin vaikea kuin se olikin myöntää, Dumbledore oli poissa.

Harry muisti -kuin eilispäivän- Dumbledoren viimeiset sanat: "Severus. Minä pyydän..." Ja hän oli poissa. Kaikista pahinta oli se, että hän oli kuollut turhaan. He eivät olleet saanut hirnyrkkiä, vaan sen oli vienyt joku R.A.M. Harry ei tiennyt, kuka se oli. Kukaan ei tiennyt. Mutta muutenkin hirnyrkistä tiesivät vain Harry, Ron ja Hermione. Edes Ginny ei tiennyt siitä mitään. Eikä Harry aikonut kertoakaan. Hän ei tahtonut laittaa Ginnya suurempaan vaaraan. Mutta kertoisiko Kalkaros Voldemortille suhteesta, joka oli erittäin vaarallinen? Luultavasti. Kalkaros halusi aina olla paras, ja siksi hän haluaisi varmaankin olla myös luotettavin kuolonsyöjä.

Harry itki Ginnyn olkapäätä vasten. Hagridkin itki, jos sitä nyt itkuksi voisi sanoa, sillä Hagridin kyyneleet olivat todella suuria. "Ja oma tappo hänet. Tää ei ny voi olla totta. Dumbledore oli parasta, mitä minä olen elämäni aikana saanut. Heti teidän jälkeenne tietty", Hagrid nyyhkytti yhä kovempaa. Harry liikuttui, kun Hagrid piti heitä elämänsä tärkeimpänä asiana. "Jäätkö sinä tänne, Hagrid?" Harry kysyi. "Pakkohan minun on jäädä. Tässä on mun koti. En voi lähteä mihinkään täältä."
"Jos Tylypahka lakkautetaan, tulemme tapaamaan sinua vielä, Hagrid. Emme jätä sinua!" Hagrid pillahti syvempään itkuun. Hän sanoi jotain, joka kuulost siltä, kuin "minusta välitetään vielä".

Ja se oli totta. Vaikka Luihuiset eivät välittäneet, Harry välitti. Ja niin välittivät myös osa Rohkelikkosta sekä suurin osa lakkautetusta A.K:sta. Hagrid oli Tylypahkassa arkipäivää.

"Lähdetään. Olettehan pakanneet kaikki tavaranne?" McGarmiwan mahtava ääni huusi. "Hyvästelkää Tylypahka, sillä emme ehkä palaa tänne enää koskaan."
Moni Puuskupuh alkoi itkeä yhä kovempaa.

Harry tiesi, että Dumbledore ei olisi halunnut lopettaa Tylypahkaa. Niinpä hän ajatteli kertoa sen McGarmiwalle:
"Professori?" hän sanoi. "Niin, Potter." professori McGarmiwa vastasi. "Tiedän, että Dumbledore olisi halunnut, että jatkamme Tylypahkaa vielä..." Harry yritti selittää. "Sen päätämme me Taikaministeriön kanssa." McGarmiwa tuhahti. "Mutta..." "Ei mitään muttia. Asia on loppuunkäsitelty", McGarmiwa sanoi. "Mene junaan. Saat näyttää esimerkkiä muille."

Junassa moni oli surullinen. Harry kuuli, kun Crabbe ja Goyle yrittivät pidättää itkua. Dumbledoren menettäminen taisi koskea heihin kaikkiin. Tai sitten he itkivät Dracon perään.

Niin, Draco, tuo epäonnistunut. Draco oli epäonnistunut tehtävässään, minkä Voldemort oli hänelle antanut. Vain Voldemort tietää, minkä rangaistuksen Draco saa. Kuoleeko hän? Voldemort päättää.

Harryn vaunuosastossa tunnelma oli allapäin. Harry itki. Ginny itki. Ron itki. Hermione itki. He kaikki itkivät. Harryyn kuolema sattui kai pahiten. Hän ei luottanut eikä ollut koskaan luottanut Kalkarokseen. Dumbledore oli hänelle, kuin kolmas isä. Nyt Harry oli aivan yksin. James oli kuollut. Sirius oli kuollut. Dumbledore oli kuollut. Ja he kaikki suojelivat Harrya. Nyt Harry oli yksin.

Aivan kuin Ginny olisi lukenut Harryn ajatukset, hän sanoi "Sinulla on meidät. Et ole yksin." Harryn oli pakko halata Ginnya tuosta ihanasta sanonnasta.

"Haluaako joku teistä makeisia?" kuului Harryn vierestä. Noita, joka oli kuljettanut vaunua viime kerralla, ei kuljettanut sitä enää. Nyt sitä kuljetti Cho Chang. Tuo Harryn vanha ihastus oli yhtä surullinen, kuin muutkin. Ellei jopa surullisempikin. "Niin, otatteko te makeisia?" hän kysyi. "Ei kiitos", Hermione vastasi heidän kaikkien puolesta. He olivat niin surullisia. "Ymmärrän yskän", sanoi Cho yhtä kauniina, vaikka oli itkenyt paljon.

Vähän ennen päätepysäkkiä Ginny sai älynväläyksen. "Mitä nyt?" Harry kysyi. "Emme voi lopettaa seurustelua", Ginny sanoi. "Miksi emme?" Harry sanoi. "Kuvittele Voldemort sinun asemaasi. Hän on aina nähnyt, että Ginny on lähelläsi, koska hän on minun siskoni. Tuntuisi oudolta, jos te lopettaisitte seurustelun ihan noin vain", Ron sanoi ja kopautti leikillisesti Hermionea, joka tuntui mustasukkaiselta, koska hän ei kerinnyt sanoa sitä. "Totta. Meidät on luotu yhteen", sanoi Harry ja suukotteli Ginnya, joka vastasi samalla mitalla takaisin. "Katso poispäin, Ron", Hermione sanoi.

"Päätepysäkki. Kaikki ulos", kuljettaja huusi. Moni oli heitä vastassa viitsimättä naamioitua jästivaatteisiin. Heillä oli niin kiire viedä lapsensa turvaan, että eivät he moisista pikkuasioista piitanneet. Eräälläkin miehellä oli taikasauva korvansa takana ja viitta päällä.
"Mitäs nyt?" Hermione kysyi. "Minä menen Dursleyille viimeisen kerran, ja sitten lähden etsimään hirnyrkkejä", Harry sanoi. "Ei käy. Me tulemme mukaan", Ron sanoi jo vähän kovemmalla äänensävyllä niin, että moni varmasti kuuli sen. "Hei Harry. Minä haluan tehdä vielä yhden asian ennen lähtöä, Ginny sanoi, ja suukotti poikaa.

Luku kaksi Viimeinen kerta

Kun he nousivat junasta, he olivat haikeita. Todella haikeita. Viimeinen kerta. Enää he eivät menisi Tylypahkaan ikinä. Eivät enää koskaan. Nyt se olisi ohi. Harry olisi aivan yksin.

Joka puolella oli sumuista. Harry tiesi sen johtuvan ankeuttajista. Niitä oli joka puolella. Onneksi Harry oli oppinut vastustamaan niitä. Se oli nyt helppoa. Lupin oli opettanut Odotum suojelius-loitsun, kun Harry oli kolmannella luokalla. Harry piti nyt Lupinia melkein isähahmonaan. Muut kelmit olivat kuolleet. Harryn isän parhaat ystävät. Tai, no Matohäntä ei ollut kuollut, mutta kuka nyt petturia laskee? Lupin oli ainoa elossa oleva Jamesin ystävä.

Harryn haaveilun keskeytti Hermionen huuto: "Varo, tuolta tulee jättiläinen." "Jättiläinen? Mitä ne täällä tekevät?" Harry kysyi. "Karkuun!" Ginny huusi. "Menkää matalaksi!" Ron huusi, ja iloitsi selvästi siitä, että sanoi sen ennen Hermionea, joka oli juuri avaamassa suutansa. "Iik!" "Varokaa robottia." "Mikä tuo on?" "Huono mainostustemppu." Ihmiset olivat paniikissa. He juoksivat sinne tänne. "Pysykää rauhallisina", joku huusi. Se oli Kingsley Kahlesalpa. Nyt he olivat turvassa.

"Unhoituta! Unhoituta!" Kaikkien jästien muisti täytyi pyyhkiä. Voldemort oli tehnyt kaikkea tämänlaista koko vuotena. Tämä oli kuitenkin kaikista vaarallisin tilanne. "Harry, haluatko sinä kokeilla? Tiedän, että Dumbledore, anteeksi, olisi halunnut sinun oppivan tämän loitsun." "Ei kiitos. Juuri nyt haluan vain kermakaljaa."

"Siis Voldemort oli tehnyt kaikkea tämänlaista koko vuoden?" Harry kysyi kauhuissaan. "No, ei nyt aivan tämänlaista, mutta silti vaarallista. Esimerkiksi Azkaban on tyhjillään, ja täällä on ollut vaikka kuinka paljon ankeuttajia, niin, kuin on nytkin", Kahlesalpa vastasi. "Siis mitä? Ankeuttajia? Täällä?" Harry oli utelias. "Juuri niin. Voldemort vähät välittää siitä, kuinka monta jästiä kuolee ilman syytä nytkin." Kahlesalpa sanoi jo melko ärtyneenä, ja Harry totesi parhaaksi lähteä muiden luokse. "Kaikkea hyvää sinulle", Kahlesalpa huikkasi vielä.

He olivat Dursleyilla. Harry oli juuri käynyt kaupassa ostamassa kiitoksiksi vedestä ja leivästä pienen kultasormuksen Dursleyille.
Harry ei tajunnut, miksi osti sen, mutta halusi ostaa sen silti, sillä olihan se totta, että he olivat huolehtineet Harrysta, ja Harryn täytyi aktivoida loitsu vielä viimeisen kerran.
Ovikello soi. "Pikku-Dudley, käy avaamassa ovi." "Mitä sinä kuulet, Harry?" Hermione kysyi kiitollisena Harrylle Harryn Dursleyille ostamasta lahjasta. " Joku kävelee. Suurikokoinen. Painavat jalat. Olisikohan Dudley-mussukka?" Harry kysyi, ja Ron alkoi nauraa.

"Täällä on se... se... tiedät-kai-kuka." "Harry? Mitä sinä täällä teet? Eikös sinun pitänyt jo kuolla?" Vernon-setä kysyi. "No ei vielä. Ei vielä moneen vuoteen." Harry vastasi ja jatkoi: "Haluatteko lahjan? Kiitokseksi kaikista näistä vuosista, jotka olemme saaneet olla yhdessä." "Voi miten ihana!" Petunia-täti sanoi innoissaan. "Kiitos, Harry, kiitos."
"Sano minun sanoneen, tässä on joku juoni." Vernon-setä huusi pää punaisena. "Ei ole!" Petunia-täti huusi yläkerrasta, johon hän oli jo kerinnyt kiivetä. "Annan hänelle tämän pöllön tuoman lehden."
"Mitä?" Ginny huusi. "Tuore Päivän Profeetta! Ei voi olla totta! Juuri vähän aikaa sitten kuolonsyöjät tekivät iskun Viistokujalle! Mahdotonta! Onneksi Fred ja George ovat ehjiä!" "Mitä, näytä minullekin! Näytä nyt!"
"Harry, tule istumaan. Minun on pakko paljastaa sinulle yksi suuri salaisuus." Petunia-täti nyyhkytti.
"Mikä salaisuus? Kerro jo!" Harry sanoi innokkaana. "Älä hoppuile, Harry", Hermione sanoi viisaana.
"Niin, olen meinannut sanoa tämän jo aikoja sitten. Kävin kirjeenvaihtoa Dumb..., mikä nyt onkaan, kanssa." Petunialle nousi pala kurkkuun, eikä hän uskaltanut jatkaa enempää. "Saat kuulla lisää joskus myöhemmin."
"Dumbledore on kuollut", Harry sanoi ja alkoi itkeä. "Hänet surmattiin. Oma opettajamme." Harry ei pystynyt jatkamaan.

Nyt Harry oli aktivoinut suojan. Taika oli käytetty. Mitäs nyt? Mihin Harry menisi? Mitä hän tekisi? Harryn päässä pyörivät kysymykset. Ja niin, minkä tärkeän asian Petunia-täti oli meinannut paljastaa? Kaikki tuntui niin vaikealta. Nyt Harry hyvästelisi kotinsa viimeistä kertaa. Nyt Kotikolosta tulisi myös hänen kotinsa. Jos Harry muuttaisi sinne. Ei, Harry lähtisi suoraan etsimään hirnyrkkejä.

"Hyvästi. Oli hauska tavata!" Harry alkoi itkeä. Viimeinen kerta. Koti jouduttiin jättämään lopullisesti. Niin se vain on. Lopulta joutuu jättämään kaiken, ja menemään yksin. Harrylla oli vaikea tehtävä.
"Oli mukava tavata, rouva Dursley. Samoin teidät, herra Dursley. Toivottavasti Grunningsilla menee hyvin. Hyvästi!" Hermione sanoi.
"Ja kasva vielä vähän, Dudley, niin voit voittaa Fredin ja Georgen tappelussa.", Ron nauroi entistä kovempaa.

"Harry, minun on pakko kertoa yksi juttu", Petunia-täti kailotti. "Minä olen valitettavasti tehnyt kirjeenvaihtoa Dumbin kanssa, sen jo tiedät, mutta siksi, että olen... minä olen... surkki!" Petunian itku vaimeni mitä ihmettä-huutoihin. Tässä metelissä nyyhkyttävä Harry katsoi parhaaksi hyvästellä rakkaan kotinsa viimeistä kertaa, ja lähteä suorittamaan vaikeaa tehtävää, minkä professori Dumbledore oli hänelle jättänyt.

Luku kolme Vihdoin Kotikolossa

Harry oli innoissaan. Nyt he tapaisivat Weasleyt. Ja kahden viikon kuluttua olisivat jo Billin ja Fleurin häät. Vain kaksi viikkoa aikaa. Harry ei ole koskaan ollut velhohäissä. Tarkemmin ajateltuna Harry ei ole koskaan ollut missään häissä. Nämä häät olisivat hänen ensimmäinen kertansa.

"Harry, ilmiinnymmekö me?" Ron kysyi.
"En ole suorittanut koetta, joten emme. Menisimmekö Poimittaislinjalla?" Harry vastasi.
Poks! "Huusiko joku?" Se oli Stan Pikitie. Hänet oli vapautettu.
"Miksi sinut vapautettiin, Stan?" Ron kysyi ilahtuneena.
"He ymmärsivät lopulta, että kuolonsyöjät eivät auttaisi meitä rahastamalla Poimittaislinjalla. Lisäksi Harry painosti heitä. Miin haluatte mennä? Minä tarjoan!" Stan sanoi hymyillen.

Puolen tunnin kuluttua Kotikolossa Molly patisti heitä syömään.
"Syö vielä yksi lautasellinen puuroa, Ron, niin jaksat", Molly ohjeisti.
"Harry, auttaisitko minua? En löydä mistään minun täpseliäni", Arthur huusi ovelta. Harry oli iloinen. Kotikolossa kaikki oli ennallaan. Lukuunottamatta sitä, että kaikki aurorit olivat siellä. He olivat päättäneet vaihtaa Kotikolon hetkeksi Feeniksin killan päämajaksi. Se oli juuri nyt turvallisempi paikka päämajalle. Mutta he eivät halua olla Kotikolossa kauaa. Ehkä viikon.

"Harry, tulisitko hetkeksi tänne ylös? Minulla olisi vähän asiaa", Lupin sanoi.
Harry meni ylös Lupinin luokse. Hänen huoneeseensa päästyään Lupin alkoi puhua: "Niin, Harry, tiedät siis, mitä teet?" hän kysyi tutulla ystävällisellä äänensävyllään.
"Kyllä. Siihen saattaa tosin kulua muutama vuosi. Mutta eihän pari vuotta sinne tänne mitään haittaa..." Harry vastasi, ja kävi taistelua: kertoako Lupinille hirnyrkeistä, vai ei? Harry päätti uhmata Dumbledorea, ja kertoa Lupinille hirnyrkeistä.
"Lupin..." Harry aloitti.
"Sano vain Remukseksi. Niin, Harry?" Remus sanoi.
"Haluatko kuulla, mitä minun täytyy tehdä ennen, kuin olen voittanut Voldemortin?" Harry sanoi.
"Kerro, jos haluat kertoa sen." Remus sanoi hetken pohdiskelun jälkeen.
Harry alkoi selittää hirnyrkkien salaisuudet.
"Ja Voldemortilla on hirnyrkki?" Remus sanoi.
"Ei aivan. Seitsemän hirnyrkkiä", Harry sanoi, ja Remus haukkoi henkeä, ja meinasi pyörtyä järkytyksestä.
"Seitsemän hirnyrkkiä. Voi, kuinka hankalaa. Voin yrittää auttaa teitä parhaan tietoni, taitoni ja kykyni mukaan, jos se siis vain käy teille", Remus sanoi ystävällisellä ja hiljaisella äänensävyllä.
"Kiitos. Tiesin, että voin luottaa sinuun", Harry sanoi, ja meni syömään.

"Kerroin Remusille hirnyrkeistä. Hän lupautui auttamaan meitä", Harry kuiskasi Ginnyn korvaan, ja Ginny kertoi sen muille. He vaikuttivat suostuvansa tähän, paitsi Hermione oli alussa vähän sitä vastaan, mutta suostui silti.

"Hei, Harry."
"Hauska tavata."
"Päivää, Harry."
"Muistatko vielä minut, Harry?"
Harry sai kokea yhä uudelleen, minkälaista oli olla suosittu. Taas. Aivan niin, kuin Harry olisi tuntenut saman tunteen liian monta kertaa. Olen suosittu. Harry ei halunnut missään vaiheessa olla suosittu. Se oli niin...ärsyttävää. Harry ei ollut tehnyt mitään kuuluisuuden eteen. Mutta siinä oli yksi hyvä puolikin: Harrylla oli kaikki tuki puolellansa.

Kun he seuraavana päivänä söivät aamupalaa, kaikilla oli hauskaa. Tonks teki taas hauskoja muotojaan.
"Näytä vielä se sian kärsän muotoinen, Tonks, näytä", Ginny aneli.
"Odottakaapas hetki. Tätä ette ole vielä nähneet..." Tonks sanoi, mutta vakavoitui heti: "Arvatkaa kaksi kertaa, mitä unohtui. Kaikki suojataiat. Meillä ei ole mitään suojaa juuri nyt", Tonks sanoi vakavana. Mutta liian myöhään. Kuolonsyöjiä ilmiintyi paikalle todella nopeasti.

Luku neljä Taistelu
Kuolonsyöjiä ilmiintyi koko ajan lisää. Diggle oli kauhuissaan. Tonks tärisi. Vain Vauhkomieli ei pelännyt.
"Mitä aurorikoulutukselle on käynyt? Osaavatkohan aurorit enää taikoa edes sanattoman Avada Kedavran?" Vauhkomieli jupisi. "Kohta he pääsevät sisälle, ja sitten... en voi kuvitellakaan, mitä sen jälkeen tapahtuu. Täytyy vain taistella heidän kanssa ja voittaa heidät. Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. He eivät varmaankaan luovuta helposti tai ennen kuin joku on kuollut", Vauhkomieli jatkoi.
"Tunkeudutaan sisälle." vaaleahiuksinen kuolonsyöjä huusi. "Hajothus!"
He saivat ensimmäisen oven auki ja Harry valmistautui: "Karkotaseet!" Hän huusi. "Tainnutu!"
"Ja mitäs Potterien lellikkivauva luulee tekevänsä?" sama vaaleahiuksien kuolonsyöjä sanoi, ja sai kannatusta. Harry yritti mumista jonkinlaista loitsua, kun Bellatrix huomasi sen:
"Ei onnistu", Bellatrix sanoi, ja näpäytti kirouksen päin seinää, johon tuli suuri jälki.
"Kyllä kohta onnistuu!" sanoi Harry. Hän taisteli Bellatrixia vastaan, ja muutkin taisivat asettua kaksintaisteluasemiin. Vaaleahiuksinen kuolonsyöjä sai vastaansa Hermionen. Ron ja Ginny saivat vastaan Narcissan, ja Remus Kalkaroksen.
"Tainnutu!" Harry loitsi ilman tulosta.
"Tuon torjuu jo ensimmäisellä luokalla oleva! Kidutu!" Huusi Bellatrix silmissään kuolemanhimo.
Harry tunsi kaameaa kipua. Sen kaltaista kipua hän ei ollut koskaan tuntenut. Mutta Remus pelasti hänet samalla, kun taisteli Kalkarosta vastaan. "Ei tuo ole reilua! Ethän taistele edes minua vastaan!" Bellatrix sanoi, ja Harry näki tilaisuutensa tulleen: "Tainnutu!" Bellatrix kaatui maahan vihaisena.

Harry riensi auttamaan Hermionea, joka tuntui olevan vaikeuksissa. Mutta yht´äkkiä kuolonsyöjät lähtivät. Ron huomasi, että lisää auroreita ilmiintyi paikalle jostain. Joukossa oli myös uusia auroreita, joita Harry ei ollut nähnyt koskaan. He olivat kai valmistuneet vasta puoli vuotta sitten.
"Hei. Sinä olet kai Harry Potter?" eräs naisaurori kysyi. "Minä olen Musta. Olen Siriuksen lisäksi ainoa Dumbledoren puolella oleva Mustan suvun lapsi", hän sanoi.
"Hauska tavata!" Harry sanoi, ja kätteli tätä. Siriuksen sukulainen, ja sanoi noin vain Siriuksen ja Dumbledoren nimet. Jokin tässä tuntui hämärältä.
Ron, Hermione ja Ginny riensivät kättelemään auroria vuorostaan. Aurorilla oli vaaleat hiukset, aivan, kuin Draco Malfoylla. Mutta eivät he kai sukua ole? Harry päätti luottaa auroriin, koska muutkin luottivat auroriin. Ei Harry pelkurin leimaa halunnut saada.

"Miten kävi? Ovatko kaikki paikat ehjiä?" Harry kysyi, vaikka näki itsekin, että etuseinä oli aivan hajalla.
"Jos tarkoitat tavaroita ja taloa, ei. Jos henkilöitä, niin kyllä." Vauhkomieli vastasi tietäväinen ilme suupielessään. "Mistäköhän he saivat tietää, että olemme täällä? Ja Kalkaros, se petturi, oli myös siellä. Hän taisteli Renusta vastaan."
"Ai taisteli vai?" Harry kysyi.
"No taistelihan hän. Hän oli minulle helppo vastus", portaista tullut Remus sanoi. "Tuntui, että he eivät yrittäneet kunnolla."

Kalkaros, tuo petturi. Hän oli uskotellut kaikille, että on Dumbledoren puolella, mutta hyvän paikan tullen hän tappoi Dumbledoren. Dumbledore oli niin hyväuskoinen. Ei kai kukaan voi olla niin hyväuskoinen? Harry ei ollut koskaan luottanut Kalkarokseen, mutta nyt hän halusi surmata Kalkaroksen! Kalkaros on kohta mennyttä! Hän surmasi Dumbledoren! Ja Dumbledore oli luottanut Kalkarokseen koko sydämestään. Kalkaros oli petturi, niin, kuin Matohäntä. Kalkaros petti heidät kaikki, joka ikisen, lukuun ottamatta Voldemortia. Kalkaros ei saa elää enää kauaa, jos Harry päättäisi. Harry halusi surmata Bellatrixin ja Kalkaroksen, koska he surmasivat Harryn isähahmot Siriuksen ja Dumbledoren. Kohta he saavat heittää hyvästit elämälle! Harry alkoi itkeä, kun hän ajatteli Kalkarosta, ja sitä kaikkea, mitä hän oli tehnyt. Miksi Dumbledore oli luottanut Kalkarokseen? Hän sanoi, että hänellä oli joku oma syy. Mikä syy? Sitä Harry saisi tuskin koskaan selville. Ei ikinä. Syy oli varmasti salainen.

"Harry, kuunteletko sinä? Kerroin juuri, mitä taikoja Kalkaros yritti käyttää minuun."
"Mitä? Kerro vielä!" Harry oli innoissaan, ja he kävelivät Remuksen kanssa ulos puhuen kiivaasti Kalkaroksesta.

Myöhemmin illalla he söivät. Kaikki olivat vakavia, kun heidät yllätettiin ihan noin vain. He eivät olleet varautuneet hyökkäykseen.
"Harry, onko sinulla se näkymättömyysviitta tallessa?" Remus kysyi ovela ilme kasvoillaan.
"Onhan se minulla. Se on ylhäällä. Odotas hetki." Harry sanoi, ja meni etsimään sitä. Harryn arkku oli aivan sekaisin ja Hedwig huhuili. Sillä taisi olla jano.
"Odota hetki, saat juoda aivan kohta" Harry sanoi, ja etsi samalla viittaansa.

Alhaalla Harry antoi viitan Remukselle.
"Minä osaan monistustaian. Monistan tämän meille kaikille. Pitäkää sitä yllänne koko ajan, niin teitä ei nähdä. Ja osaavathan kaikki suurentaa sen?" Remus sanoi. "Monithus!" Remus jatkoi, ja viitta monistui moneksi viitaksi.

Myöhemmin illalla Harry meni Ginnyn huoneeseen.
"Kuka siellä?" Ginny kysyi.
"Minä. Harry." Harry sanoi.
"Ai Harry. Tule sisään", Ginny sanoi, ja Harry astui Ginnyn huoneeseen. Mutta Harry ei tietenkään voinut nähdä Ginnya, jolla oli viitta yllään, samoin, kuin Harrylla.
"Minä vain... Tulin kysymään, voinko nukkua täällä?" Harry sanoi.
"Tietenkin. Enhän minä sitä kiellä", Ginny sanoi, eikä nähnyt vieläkään Harrya. "Missä sinä olet?"
"Tässä." Harry sanoi, ja kosketti Ginnyn huulia sormella. Harry heitti näkymättömyysviittansa pois, ja he suutelivat intohimoisesti. Kun he suutelivat, Harryn arpeen sattui.
"Auts!" Harry sanoi vähän normaalia äänensävyä kovemmalla äänellä niin, että Ginny kuuli sen.
"Mitä tapahtui?" Ginny kysyi.
"Ei mitään. Koskin vain silmääni", Harry valehteli. Harryn arpi oli vieläkin kipeä. Molly olisi luullut, että että se johtuisi vain pienestä päänsärystä, mutta Harry tiesi, että siinä oli suurempi syy. Se ei ollut vain päänsärkyä.

5. luku R.A.M.
Seuraavana aamuna he katselivat taistelun jälkiä. Suurin osa yritti lähteä Kalmanhanaukiolle, sillä siellä olisi turvallisempaa, kun Kotikolossa. Mutta juuri sitä kuolonsyöjät taisivat haluta. Nyt he saattaisivat saada selville killan päämajan, joka oli suojattu monilla eri taioilla. Kalmanhanaukio olisi siis todella turvallinen. Mutta he eivät voineet mennä ennen, kuin he ovat selvittäneet tehtävän: Dumbledore oli ollut vanha salaisuudenhaltija. Kalmanhanaukio ei olljt tuhoutunut Dumbledoren mukana. Dumbledoren kuolinhetkellä hän ei siis ollut salaisuudenhaltija. Mutta kuka sitten on salaisuudenhaltija? Kukaan ei uskaltanut mennä sisälle ennen, kuin he saisivat selville uuden salaisuudenhaltijan.

"Harry, katso, mitä löysin täältä!" Hermione sanoi innoissaan. Hän oli etsimässä tietoa R.A.M:sta. Viime vuonna heitä ei ollut onnistanut. Kukaan ei ollut keksinyt vale-hirnyrkin salaisuutta. Siinä oli ollut mukana vain paperinpala, jossa luki:

Pimeyden Lordille,
tiedän, että olen kauan sitten kuollut, kun luet tämän,
mutta haluan sinun saavan selville, että juuri minä löysin salaisuutesi.
Olen varastanut oikean hirnyrkin ja aion tunota sen heti, kun voin.
Kohtaan kuoleman siinä toivossa, että kun sinä kohtaat vertaisesi,
olet taas kuolevainen.
R.A.M.

"Muistat kai vielä R.A.M:n?"
"Tietenkin. Kuka hän on?" Harry vastasi innokkaana.
"En tiedä sitä vielä, mutta paperissa lukee, että Pimeyden Lordille. Eli medaljongin on saanut joku kuolonsyöjä! Mutta me emme voi saada sitä selville, onko hän tuhonnut sen." Hermione sanoi innokkaasti.
"Minä keksin!" Ron huudahti, ja kaikki katsoivat häntä. "Muistatteko medaljongin Kalmanhanaukiolla? Jos se on hirnyrkki. Ja R.A.M. voisi olla Regulus Musta! Hän on ollut kuolonsyöjä."
Kaikki tuijottivat Ronia. Ron oli ratkaissut yhden arvoituksen! Nyt he tiesivät yhden hirnyrkin. Kaikesta päätellen Regulus ei ollut tuhonnut hirnyrkkiä. Heidän oli tehtävä se itse. Kaksi palaa on jo tuhottu: päiväkirja ja sormus. Kuppi, medaljonki, jotain Rohkelikon ja jotain Korpinkynnen. Sekä Voldemort. Miten he voisivat tuhota kaikki palat ja pelastaa maailman Voldemortilta? Voldemortilla on kuolonsyöjäarmeija, kun taas Harrylla on auroreita ja kaikkein tärkeimät: ystävät. Harry ei ole koskaan yksin.

"Tietääkö kukaan teistä, kuka voisi olla Kalmanhanaukion salaisuudenhaltija?" Väsynyt Vauhkomieli kyseli illalla.
"Voisiko se olla Harry?" Joku huuteli pöydän toiselta puolelta.
"Entä, jos sinä olet se itse?" Musta huuteli.
"Lupin on selvästi salaisuudenhaltija!"
"Onko meillä muka salaisuudenhaltijaa? Entäs, jos Dumbledore vei salaisuuden mukanaan hautaan?"
"Eli kukaan ei tiedä sitä", Remus kokosi kaikkien sanonnat yhteen, ja haukotteli. "Sitten täytyy odottaa, että löytäisimme jonkun vihjeen täältä, jos Dumbledore olisi jättänyt meille jotain", Remus jatkoi, ja muisti juuri jotain: "Odottakaa hetki. Olen jo syönyt", hän sanoi toiveikkaana, ja lähti etsimään jotain.

Seuraavana aamuna talo oli jo täysin ehjä.
"Hagrid auttoi minua. Hän teki enemmän, kuin minä", herra Weasley sanoi selvästi väsyneenä vaikean loitsun takia. "Ajatelkaa, mitä olisi käynyt, jos kuolonsyöjät olisivat tulleet uudestaan", herra Weasley ajatteli. "Menen nyt nukkumaan. Yritän herätä lounaalle."

Lounaalla rouva Weasley oli huolissaan: "Missä Remus on? Hänen olisi pitänyt tulla syömään jo kauan sitten. Ruoka jäähtyy!"
"Hän etsii jotain." Ginny vastasi.
"Mitä? Missä? Milloin hän tulee?" Rouva Weasley sanoi, ja Ginny joutui olemaan tietämättömänä hiljaa.

Illalla Remus tuli jo vihdoin esiin.
"Harry, minun olisi pitänyt antaa tämä jo aikoja sitten sinulle. Tästä saat tämän kirjeen", Remus sanoi puuskuttae.
Harry avasi kirjeen...

Luku kuusi Kirje

Harry avasi vapisevin käsin kirjeen, jonka päällä luki Harrylle tutuksi käyneellä vinolla käsialalla Harrylle. Siinä ei lukenut Harry Potterille tai Pojalle, joka elää eikä Potterille. Siinä luki Harrylle.

Harry, tiedän, että kun luet tätä, olen jo kuollut. Jätin tämän Lupinille ennen, kuin menimme etsimään hirnyrkkiä. Olin sopinut Severuksen kanssa, että hän surmaisi minut. Kärsin vakavasta velhosairaudesta. Se toi mukanaan pitkää ikää, mutta satutti minua. Olisin kuollut jo muutenkin pian. Severus jatkaa työtänsä: tuhoaa kuolonsyöjiä sisältä käsin. Hän on meidän, vai sanoisinko tiedän, puolellanne.
Harry, sinulla on pitkä tehtävä. Toivottavasti tuhosit meidän löytämämme hirnyrkin. Sinulle on vielä kolme hirnyrkkiä ja Voldemort. Luulen, että hirnyrkit ovat kuppi, jotain Rohkelikon ja jotain Korpinkynnen. Yritä löytää ja tuhota ne. Kuten olet huomannut, kaikki hirnyrkit ovat löytyneet niiden omistajien paikoilta. Minun mielestäni, ja (anteeksi iseni kehuminen) olen usein oikeassa, hirnyrkit löytyvät niiden omistajien paikalta. Godrickin notko olisi hyvä paikka hirnyrkille. Kannattaa käydä siellä. Salaperäisyyksien osastokin olisi hyvä paikka, mutta älä tällä kertaa kutsu kuolonsyöjiä mukaasi... Voin kai myöhemmin kertoa sinulle muita ideoita.
Harry, sinä muistat kai Salaperäisyyksien osaston suljetun oven, ja voiman, mikä on sen takana. Se voima on rakkaus, Harry, rakkaus. Jos haluat voittaa Voldemortin, sinun täytyy käyttää sitä voimaa, mitä sinussa on. Rakkautta. Pikkulinnut ovat kertoneet minulle, että seurustelet Ginny Weasleyn kanssa. Älä lopeta sitä, sillä se on sinulle tärkeää! Juuri sillä tavalla käytät rakkautta, mitä sinussa on. Ja mielestäni voit kertoa hänelle hirnyrkeistä, vaikka kielsinkin. Suuretkin velhot joutuvat joskus syömään sanansa.
Niin, rakkaudesta. Sinun täytyy vain rakastaa jotakuta, tässä tapauksessa neiti Weasleyta, sydämesi pohjasta, niin Voldemort kokee kaameita kipuja. Siitä sivuvaikutuksena sinun arpeesi saattaa sattua. Se johtuu siitä, että kai muistat, kun Voldemort otti sinusta verta. Siitä se johtuu! Sinun täytyy siis rakastaa!
Kenties tiedät tämän jo, mutta kerron sen nyt sinulle: saat perintönä minulta koko omaisuutesi. Luotan sinuun, että annat osan Weasleyille, he ovat köyhiä, jos et sitä vielä tiedä. Koko omaisuuteni kanssa saat asuntonikin. Osoite on: Villapolku kaksi. Alue on suojattu jästeiltä tarkoin, eli vain taikovat pääsevät sinne. Myöskään kaikki, joilla on pimeän piirto, eivät pääse sisälle. Jos joku tulee lähelle, hälytin, joka on mielestäni yksi parhaista keksinnöistäni, alkaa hälyttää.
Mitä Voldemortiin tulee, kuten sanoin jo, Harry, sinulla on vielä pitkä tie edessäsi. Lopussa olet aivan yksin, ilman ketään, joka tukisi sinua. Kuolonsyöjät ovat kenties jo nyt hyökänneet joka paikkaan. Sinun täytyy kehittyä valtavasti vielä, kun voit. Ja sanon vielä, kun muistan: pidä Tylypahka auki! Se on elintärkeää kaikille nuorille velhonjen- je noitienaluille. Ja käy tervehtimässä Hagridia! Hän tarvitsee sitä. Lajitteluhattuunkin liittyy vielä jotain, tutki se tarkoin, hirnyrkki se ei ole. Itse en ole kerinnyt tutkia sitä, aikani on mennyt kaikeen muuhun.

Loppu kirjeestä oli vain loitsujen, jotka Harryn, Ronin, Hermionen ja Ginnyn, täytyisi opetella, kertaamista. Sekä Dumbledoren talon ansojen kertausta ja tarkempaa kuvailua.
Harry liikuttui kirjeen lopusta:
Muista nämä, Harry: Taukki, Vollotus, Kummallisuus ja Nipistys. Ja me näemme vielä. En voi sanoa hyvästi, Harry vaan sanon näkemiin. Näkemiin, Harry, näkemiin!
"Mitä siinä lukee, Harry?" Hermione sanoi, mutta vaikeni, kun näki kyynelen Harryn silmässä. Harry oli liikuttunut kirjeestä. Dumbledore oli kuollut, ja Harry oli erehtynyt Kalkaroksesta. Erehtynyt pahasti. Kirjeen mukaan Harrylla on vielä pitkä matka edessä. Pidempi, kuin mitä hän luuli. Todella pitkä matka, mikä vain loppuu joskus. Mutta siihen on vielä aikaa. Nyt Harrylla on aikaa olla yksin ja miettiä asioita.

Luku 7 Talo

Harry oli Dumbledoren talon luona. Hän halusi käydä talolla yksin, ilman ketään toista, joka tukisi häntä. Hän halusi surra Dumbledorea rauhassa. Ilman, että kukaan näkisi häntä. Täysin yksin. Harry ei halunnut muiden tietävän, että hän oli todella tunteellinen henkilö. Dumbledoren kanssa hirnyrkin etsimisen hän vielä kesti, mutta ei Dumbledoren kuolemaa. Se tuli niin yllättäen.

Kun Harry oli Dumbledoren talon luona, hän alkoi itkeä. Hän suri Dumbledorea. Dumbledore oli ollut hänelle enemmän, kuin rehtori. Hän oli ollut Harrylle kuin kolmas isä Jamesin ja Siriuksen jälkeen. Kolmas isä, joka kuoli puolustaessaan Harrya.

Dumbledoren talo oli suojattu hyvin. Sitä ei voinut nähdä, jos ei ollut menossa sinne niin, kuin ei voi Tarvehuonettakaan nähdä. Harrykaan ei nähnyt Dumbledoren suurta taloa ennen, kuin oli sen vieressä.
"Tämä on aivan valtava!" Harry ihasteli Dumbledoren palatsin näköistä taloa. "Miten Dumbledore sai hankittua näin suuren talon?" Harry ihmetteli, ja päätti kutsua muut ihailemaan hänen omaa taloansa heti. Se oli niin valtava ja mukavan näköinen. Nyt se olisi Harryn!

Sisältä talo oli vieläkin upeampi, kuin ulkoa: paljon kirjahyllyjä, ylellinen keittiö, paljon toffeeta, mukavat sängyt... Tämä ei voisi olla Harryn. Harry kuvitteli, että oli mennyt väärään osoitteeseen, kunnes huomasi, että Hedwig koputti ikkunaan. Ja muut olivat tulossa heti perästä.
"Tämähän on aivan uskomattoman sanoinkuvaamattoman kaunis talo!" Ron ihasteli Harryn taloa, ja muut nyökyttelivät mukana. "Miksi Dumbledore hankki näin hienon talon?" Hermione mietti, ja Harry päätti näyttää kirjahyllyt. "Hän tarvitsi tilaa näille." Harry sanoi, ja Hermionekin oli ihastunut. Enemmän kirjahyllyjä ja kirjoja kuin Tylypahkan kirjastossakaan! "Harry, sinun täytyy alkaa heti opettelemaan Dumbledoren taikoja!" Hermione sanoi selvästi ihastuneena kirjojen määrään. "Näistä kirjoista löytyy kaikki tarpeellinen!" Hän vielä jatkoi, ja Ron esitti pyörtyvänsä. "Ja jos sitten menemme Tylypahkaan, tässä on aivan liikaa luettavaa!" Ron valitti tutkien kirjojen nimiä. "Kuinka suojautua pimeuden taioilta. 1001 taikaa. Toffee ja muut jästimakeiset. Mikä on sähkö?. Täällähän on vain jästkirjoja!" Ron oli innoissaan, koska ei joutunut lukemaan paljoa kirjoja, mikä taas teki Hermionen pettyneeksi, jonka takia hän heitti Ronia leikillisesti tyynyllä, jonka Ron torjui, ja heitti Hermionea takaisin. Harry koki parhaakseen mennä tutkimaan keittiötä. "Tämä on todella harvinainen! Vain parhaista paikoista saa todella kalliilla Feeniksin sulista otettua yrttiä!" Ginny, joka oli tullut Harryn perässä huoneeseen, ihasteli ruoka-aineita, jonka kaltaisia hän ei ollut ennen nähnyt. "Voi Harry, sinulla on loistava talo!" Ginny jatkoi samalla, kun Ron ja Hermione tulivat nauraen katsomaan, mitä Harry ja Ginny tekisivät keittiössä.

Myöhemmin illalla Hermione oli saanut heidät kaikki harjoittelemaan kirjahyllyjen kirjojen avulla. Niistä oli paljon hyötyä. Yläkerrasta paljastui suuri sali, aivan, kuin Tarvehuone, mutta vielä suurempi, missä voisi harjoitella kunnolla ja rauhassa ilman pelkoa tilan loppumisesta kesken juuri tärkeän taikaharjoituksen, joka voisi olla heille kaikille elintärkeä. Sali oli siis todella suuri, ja mikä parasta, se laajeni, jos oli menossa kohti sen reunaa.
"Vastus karkoittako!" Ginny huusi, ja sai Harryn siirtymään kohti salin reunaa, jonka takia sali laajeni kuin taikaiskusta.

Myöhemmin illalla herra ja rouva Weasley tulivat ihastelemaan Harryn taloa, tai oikeastaan herra Weasley tuli katsomaan jästikirjoja, mistä Ron oli kertonut Possulla, mutta hän tuli kuitenkin. Kummatkin olivat muiden tapaan ihastuneita talooa: "Oi Harry! Tämähän on todella suuri ja mukava talo. Täällähän voisi asua koko meidän perheemme!" Ginny punastui yllättäen vertauskuvasta, ja Harry huomasi, kuinka söpöltä punastunut Ginny näyttikään...

"Ron, mistä velhot hankkivat ruokatarvikkeet? Taikovatko velhot ne?" Harry kysyi rouva Weasleyn tekemällä maukkaalla illallisella, ja sai vastauksen: "Viidtokujalta. Edkö ole ennen huomannut kauppoja? Edimerkiksi Duddedoren herkku, jota pitää Aderforth Duddedore." Harry ihmetteli Ronin tietoja, mutta hänhän asui velhoperheessä.

"Harry, nämä ovat kinnostavia kirjoja!" Herra Weasley sanoi tutkiessaan Harryn kirjahyllyä, ja huitaisi kädellään, jolloin hänen päälleen tippui kirja kirjahyllystä. "Töpselit ja muut jästiesineet - kuinka mainio kirja. Tätähän minä etsinkin." Hän sai osakseen hymyileviä katseita. Harry huomasi, kuinka söpö hymyilevä Ginny oli. Hän ei ollut ennen huomannut, että Ginny on niin söpö koko ajan. Harry oli palavasti rakastunut Ginnyyn.

Seuraavana päivänä olisi määrä tehdä päätös Tylypahkan kohtalosta. Professori McGarmiwa oli sen Harrylle kertonut. Heti, kun he olivat nousseet sängystä, he kuulivat, kun joku koputti ikkunaan. Hermione huomasi asian heti: " Harry, se on pöllö!" Hän sanoi haukotellen, ja jatkoi: " Siinä on mukana virallisen näköinen kirje sinulle!"

Luku 8 Takaisin Tylypahkaan

"Kirje? Minulle?" Harry ihmetteli pöllöä.
"Niin. Avaa se jo, ennen kuin pöllö lähtee!" Hermione sanoi haukotellen.
Harry antoi pöllön siirtää jalkaansa, ja irrotti kirjeen, jonka jälkeen harmaa pöllö lähti kaarrellen lentämään. Sen jälkeen Harry avasi kirjeen tunnistaen käsialan jo vastaanottajan nimestä:
"Tämä on McGarmiwalta!"
"Lue se." Ron patisti Harrya.

Hyvä nuoriherra Potter,

Kuten hyvin tiedätte, Tylypahkan tulevaisuus on vaakalaudalla. Professori Dumbledore taisikin mainita siitä jossain kirjeessä, jonka hän kuulemma antoi teille. Toivon, että te ymmärrätte asian vakavuuden.

Mutta asia on niin, että emme löydä Tylypahkalle rehtoria. Kukaan ei uskalla ottaa niin suurta valtaa. Minä koen itse olevani liian huonolla kokemuksella, joten en itse halua tulla rehtoriksi.

Eli palatakseni asiaan asia on niin, että emme löydä rehtoria! Ajattelimme kokouksessa Taikaministeriön kanssa, että he eivät laita sinne ketään, mutta minä saan yrittää itse etsiä jotakuta. Ja ajattelin nyt vähän myöhemmin teitä! Jos suostutte, monet nuoret velhot ja noidat saavat kokemusta. Mutta jos ette, maailma saattaa olla vaarassa. Ymmärrän toki, jos haluatte kieltäytyä tehtävän vaarallisuuden takia, mutta toivon, että mietitte hetken, ennen kuin päätätte. Jos asia on niin, että myönnytte, teidän lomanne menee osittain pilalle. Te, hyvä herra Potter, joudutte harjoittelemaan koko seitsemännen luokan läpi. Samalla teidän täytyy ottaa rehtorin huomattava vastuu ja opetella muutamia taikoja ja muita rehtorin asioita. Kaiken lisäksi teidän täytyy etsiä uusi pimeyden voimilta suojautumisen opettaja.

Lähettäkää vastaus pikaisesti pöllön mukana. Se, jos oikein osaa, lentää nyt taivaalla. Huuda Viksua, niin se tulee.
Pyydän teitä harkitsemaan monta kertaa, ennen kuin päätätte.

Parahin,
Minerva McGarmiwa, Tylypahkan vararehtori.

Harry tuijotti kirjettä järkyttyneenä, kunnes Ginny alkoi huutaa hänen nimeään.
"Mitä siinä luki?" Hän kysyi selvästi innostuneena.
"No, miten on, menenkö rehtoriksi?" Harry kysyi samalla, kun muut repivät kirjettä hänen kädestään.
"Tuskin sinä pärjäät yksin." Hermione sanoi viisaana kirjeen luettuaan, ja muut nyökyttelivät.
"Mutta minun on melkein pakko mennä sinne."
"Yksin et mene!" Ginny sanoi vihaisena.
"Kenet minä otan mukaan?" Harry sanoi kaatuneena sängylle.
"Vaikka... Vaikka... Fredin ja Georgen." Ron keksi.
"Ai sen jälkeen, kun he karkasivat koulusta? Voro suuttuu taatusti!"
"No... Vaikka... Meidät!" Hermione sanoi, ja punastui lievästi.
Harry uppoutui ajatuksiinsa.
"Sehän on loistava idea" Ginny sanoi. "Saan olla koko ajan Harryn lähellä!" Ginny sanoi, ja halasi Harrya. Ron ja Hermione katsoivat poispäin miettiväisenä.
"Mutta tajuatteko te, mitä se vaatisi? Koko kesä menisi opetellessa. Vastuu olisi todella suuri!"
"Mehän opettelemme muutenkin Dumbledoren taikoja. Ja nelistään vastuu olisi pienempi." Hermione sanoi innoissaan eikä Harry voinut muuta kuin luovuttaa.

Hyvä professori McGarmiwa,
olen tullut miettiessäni siihen tulokseen...

"Mainitse meidätkin." Ron vaati.

Hyvä professori McGarmiwa,
olemme tulleet siihen tulokseen miettiessämme ystävieni kanssa, että voin ottaa paikan, jos he pääsevät myös mukaan. Ymmärrämme, että vastuu olisi suuri ja kestämme sen. Olemme muutenkin jo seitsemännen luokan tasolla. Toivon, että hyväksytte sen. Ja mitä pimeyden voimilta suojautumiseen tulee, voin ottaa opettajan paikan. Sainhan siitä todistukseenikin U:n.

Parahin,
Harry Potter
P.S. Minua saa sinutella.

Hermione, Ron ja Ginny, jotka olivat katselleet Harryn olkapään yli, vaikuttivat olevan tyytyväisiä kirjeeseen, jolloin Harry huusi Viksua.

"Tässä sinulle kirje. Vie se professori McGarmiwalle. Juuri niin." Harry sanoi, ja Hermione meni valmistamaan ruokaa.

Myöhemmin, tarkkaan sanottuna puolen tunnin kuluttua, kauan odotettu vastaus saapui.

Hei Harry!
Olen miettinyt kauan tätä asiaa ja olen tullut siihen tulokseen, että voin hyväksyä teidät rehtorin paikalle. Sinusta tulee tietenkin rehtori, ja muut ovat avustajia. Hyvä, kun keksit sen. Kuten jo sanoinkin, tuo oli ehkä elintärkeää maailmalle. Pyydän, että tulet jonakin päivänä katsomaan Tylypahkaa, niin voin kertoa tehtävistäsi tarkemmin.

Minerva McGarmiwa, Tylypahkan vararehtori

"Meidät on hyväksytty!" Harry sanoi selvästi innoissaan.
"Mutta nyt tulee kiire. Kaikki loitsut, ja sinä kuulemma aiot käydä vielä Godrickin notkossakin. Tee se heti huomenna." Hermione sanoi selvästi Mollymaiseen tapaan hoputtavasti.
"Sen teen!" Harry sanoi, ja meni sohvalle lukemaan kirjaa.

Luku 9 Godrickin notko

Kun Harry heräsi seuraavana aamuna, hän halusi lähteä Godrickin notkoon, mutta se ei ollut mahdollista, koska muut vielä nukkuivat. Siksi hän päättikin tehdä kaiken valmiiksi lähtöä varten. Hän valmisti hieman ruokaa aamiaiseksi ja etsi kaikille sopivat vaatteet. Kaikki olikin valmista, kun muut heräsivät.
"Joko sinä olet hereillä, Harry?" Hermione ihmetteli.
"Näet hyvin itsekin." Harry sanoi hieman ivallisella sävyllä.
"Huomenta!" Ginny sanoi haukotellen, ja katsahti pöytään: "Upeaa, Harry! Olet valmistanut meille aamiaista."
"Niin olen." Harry sanoi selvästi ylpeänä. "Koska voimme lähteä Godrickin notkoon?"
"Sinunhan piti lähteä sinne yksin, Harry." Vuoteestaan noussut Ron sanoi.
"Muutin mieleni." Harry vastasi väsyneenä odotteluun.

Myöhemmin he olivat valmiita ilmiintymään Godrickin notkoon:
"Oletteko valmiita?" Harry kysyi varmistaakseen, että he kaikki olisivat valmiina.
"Miksi emme olisi?" Ron kysyi, ja otti Hermionea kädestä kiinni.
"Mennään!" Harry huusi ja he olivat Godrickin notkossa.

Godrickin notkossa oli yllättävän viileää ja autiota. Harry näki muutaman talon, mutta ei ihmisiä saati hautausmaata. Vähän kaarreltuaan Harry huomasi luolan, jossa oli jotain.
"Tuolla on luola, jossa näyttää olevan jotain." Harry sanoi hämmästyneelle Hermionelle.
"Mennään sinne. Olisiko siellä kenties talo?" Hermione mietti.
Kun he olivat kävelleet luolaan, he huomasivat, että siellä oli hautausmaa.
"Hautausmaa luolassa", Ron ihmetteli.
"Se oli siihen aikaan normaali käytäntö. Haudat eivät saaneet kastua." Hermione selitti.

Harry polvistui vanhempiensa haudalle ja laittoi sen päälle ulkoa poimimansa kukat.
"Oletko sinä Harry Potter?" Ulkoa yllättäen nelikon luokse tullut rouva kysyi.
"Olen. Mistä sinä sen tiesit?" Harry vastasi yllättäen.
"Näytit aivan Jamesilta. Mutta sinulla on Lilyn silmät", Hennyksi esittäytynyt rouva sanoi. "Asuimme täällä jo heidän kuolemansa aikaan. Mutta ihmettelen vain, miten koko talo voi sortua, jos he tekivät jotain ihmeellisiä kokeita. Ja sanon vain, että minun ja mieheni mielestä heissä oli jotain erilaista, kuin meissä. Koko talo sortui ihmeellisesti." Nainen sanoi. "Mutta sinä vaikutat aivan normaalilta", hän sanoi, ja osoitti Harryyn.
"Niinhän olenkin. Mikäs muu olisin?" Harry sanoi, ja punastui yllättäen.
"Mutta oli minulla asiaakin. Haluatko nämä?" Henny sanoi, ja näytti valokuva-albumia, jossa oli aivan normaaleja liikkumattomia kuvia.
"Vai että haluanko? Minulla on niitä aivan liian vähän. Kiitos paljon!" Harry sanoi ilahtuneena.
"Ole hyvä vain, ja näkemiin." Rouva sanoi hymyillen ja lähti pois.
"Siinä vasta mukava nainen", Ron sanoi, ja katsoi Harryn albumia.

Harry päätti kävellä luolaa eteenpäin, koska hän halusi tietää, kuinka paljon hautoja oli. Kun haudat olivat lopussa, luola vain jatkui ja Harry käveli sitä eteenpäin muiden seuratessa perässä.
"Tässä on nyt jotain outoa. Olemme kävellet jo yli kymmenen minuuttia, eikä luola ole loppunut." Ginny ihmetteli.
Harry oli itsekin huomannut saman, ja tehnyt suuntaloitsun, jonka avulla he pääsisivät varmasti takaisin.
Lopulta luola oli lopussa. Harry huomasi kuitenkin, että seinässä oli portaat, joiden avulla pääsi ylöspäin.
"Menisimmekö tuonne?" Harry kysyi, ja näytti pieniä, vaivoin huomattavia portaita.
"Miksi menisimme?" Ron kysyi peloissaan. "Siellä on kauheita hämähäkkejä!"
Harry nauroi. "Mitä menetettävää meillä on? Mennään sinne!"

He kiipesivät portaita, tai oikeastaan Ron ei kiivennyt, hän juoksi, koska "Silloin pääsee nopeammin pakoon hämähäkkejä." Yhtäkkiä portaat loppuivat.
"Täällä on käynyt joku. Minä voin tuntea taian." Hermione sanoi.
"Onkohan täällä kenties Voldemortin hirnyrkki?" Ron mietti, mutta kukaan muu ei ollut samaa mieltä. "Tämä on liian helppo paikka." Ginnykin sanoi.
"Mutta juuri siksi täällä voisi olla hirnyrkki, kukaan ei osaa aavistaa helppoja paikkoja." Ron vielä yritti.
"En usko siihen." Hermione päätti väittelyn.
Harry mietti, olisivatko portaat samanlaisia, kuin Voldemortin hirnyrkkiluola. "Hermione, missä sinä haistat taian?"
Hermione näytti oikean paikan, ja Harry antoi omasta verestään hieman siihen. Kaiken huipuksi ilmaan tuli ovi, joka aukesi.
"Mitäs minä sanoin." Ron sanoi iloisena.
"Mennäänkö tuonne?" Harry kysyi, ja muut nyökyttelivät.

Kun he olivat menneet ovesta, se sulkeutui, mutta Ginny kerkisi laittaa kenkänsä väliin. Hänellä oli nyt vain yksi kenkä, mutta hän taikoi itselleen uuden kengän.
"Mikä tuolla on?" Harry kysyi, ja näytti käytävän päähän.
"Se on selvästi lipasto. Onkohan siellä sisällä hirnyrkki?" Hermione mietti.
"Saattaa olla, mutta jätetään se vielä tänne." Harry sanoi, ja he lähtivät pois.

Luku 10 Taiat
Kun he olivat päässeet pois luolasta, he menivät Dumbledoren, tai siis Harryn taloon.
"Opettelisimmeko me niitä taikoja nyt?" Hermione ehdotti vaisusti.
"Sopiihan se minulle. Nythän me olemme rehtoreitakin, joten meidän kuuluu osata taikoja." Harry sanoi, ja muut olivat samaa mieltä.
"Onko sinulle vielä se kirje, minkä sait?" Ginny kysyi huolehtivaisesti.
"Onhan se minulla."
"Voisimmeko sitten harjoitella?" Ron mietti, ja muut kipusivat portaita pitkin ylös saliin.
"Mitä taikoja siinä on?" Hermione kysyi.
"Ainakin kaikki kolme anteeksiantamatonta kirousta, muitakin kirouksia, kaikkea suojaus- ja kilpiloitsuja, Unhoituta ja loitsuja, joiden avulla saa tietoa vastustajista." Harry sanoi tutkien samalla kirjettä. "Sekä Unhoitutan vastaloitsu ja muitakin vastaloitsuja."
"Aloittaisimmeko kilpiloitsuilla?" Hermione sanoi, ja pian huone oli täynnä kilpiä.

Kun he olivat harjoitelleet kilpiä tarpeeksi, Ginny ehdotti Unhoituta-loitsua: "Voisimmeko harjoitella muistinpyyhkimistä?"
Kun Hermione koki loitsun tarpeelliseksi, niin he aloittivat sen käyttämisen. Samalla he harjoittelivat vastaloitsua.

Myöhemmin he olivat aivan väsyneitä loitsimiseen. Ron halusi kuitenkin harjoitella vielä yhtä loitsua: "Paljastaos Haaveos kuulostaa hyvältä. Se on kaiken lisäksi huomaamaton, sen kohde ei huomaa mitään.
"Voimme kai me vielä sen ottaa", Harry myöntyi. "Mutta koska se on huomaamaton, samalla täytyy kai harjoitella muitakin loitsuja."
Kaikki myöntyivät vielä pieneen harjoitteluun. Harry taisteli Ronia vastaan ja Hermione Ginnya.
"Karkotaseet!" Harry huusi, mutta Ron torjui sen helposti.
"Tainnutu!" Harry sanoi, mutta koska se ei onnistunut, hän päätti kokeilla sanatonta Paljastaos Haaveosta Roniin.
"Paljastaos Haaveos." Harry ajatteli, ja pääsi katsomaan Ronin haaveita. Ron torjumassa huispausottelussa, Ron surmaamassa Voldemortia, Ron Feeniksin Killassa, Ron ja Hermione Tylypahkassa...

Myöhemmin illalla he olivat väsyneitä, mutta onnellisia, koska olivat löytäneet hyvän viitteen Voldemortin hirnyrkeistä ja oppineet hyviä taikoja. Sen ansiosta he päättivätkin mennä jo seuraavana päivänä Kotikoloon auttamaan Weasleyita häävalmisteluissa.

Seuraavana päivänä, heti herättyään, he söivät todella paljon aamiaista, koska Hermionen mukaan "Aamiainen on päivän tärkein ateria." Heti syötyään he lähtivät Kotikoloon.

"Nytkö te jo tulette?" Rouva Weasley kauhisteli tapansa mukaan. "No, samapa tuo, tekemistä on paljon. Harry, kuulin, että pääsit rehtoriksi. Onneksi olkoon!" Molly puhui yhteen putkeen.
"Me kaikki pääsimme." Ginny korjasi.
"Onneksi olkoon sitten kaikille. Mutta mennään nyt, tekemistä on todella paljon. Häihin ei ole enää paljoa aikaa." Molly hoputti.
"Mitä meidän täytyy tehdä, rouva Weasley?" Hermione sanoi kohteliaalla sävyllä.
"Täytyy tehdä ruokaa valmiiksi, täytyy ripustaa onnittelukylttejä, kutsut on jo viety pöllöllä, täytyy laittaa suuntaosoitteita, täytyy siivota, täytyy valmistella huispausottelua..."
"Huispausottelua?" Harry kysyi.
"Niin, huispausottelua. Se on yksi asia häiden ohjelmassa."
"Siitä minä en tiennyt." Ron sanoi selvästi äitiinsä pettyneenä.
"Sen pitikin olla yllätys." Rouva Weasley sanoi, ja punastui. "Sitten kukaan ei voisi valmistautua siihen. Mutta nyt siivoamaan."
Kaikki tekivät työtä käskettyä, ja hakivat kaikki välineet.
"Miksi emme voisi vain taikoa likoja pois?" Fred ja George kysyivät.
"Tällä tavalla tulee siistimpää."
"Mutta..."
"Ei mitään muttia nyt." Herra Weasley sanoi lukien samalla jästien sähköstä kertovaa kirjaa.
Harry oli juuri siivoamassa yläkertaa, kun rouva Weasley huusi kaikki syömään. Hän oli tapansa mukaan tehnyt herkullista ruokaa. Samalla hän kysyi muiden mielipiteitä hääruoasta: "Voimmeko me tarjota vieraillemme suklaasammakoita? Entäpä jokamaunrakeita?"
Harry huomasi, että suurin osa ruoista oli tavallisia arkiruokia.
Ron havahtui yhtäkkiä horroksestaan: "Häät ovat jo huomenna!"

Luku 11 Häät
Oli hääpäivä. Kaikki olivat jo työn touhussa sen osalta, mitä ei edellisenä päivänä tehty. Rouva Weasley hössötti ja yritti saada kaiken valmiiksi ennen vieraiden saapumista. Kaikki olikin valmista, kun vieraat saapuivat. Pöytä oli täynnä herkkuruokaa ja koristeita riippui. Joku oli myös onnistunut tekemään porttiavaimen juhlatilaan, jossa varsinaiset häät pidettäisiin. Kotikolo oli vain saapumispaikka, jossa tosin syötäisiin. Ruokaa oli riittävästi.

Myöhemmin kaikki olivat jo paikalla. Moni olikin jo syönyt, ja odotti hääparin saapumista. Kun näytti siltä, että olisi aika lähteä hääsaliin, herra Weasley huusi: "Ottakaa tuosta vanhasta jäs... Siis keittokirjasta kiinni! Mennään hääsaliin."
Moni puhui innoissaan, ja Weasleyn perhe - hääparia lukuunottamatta saivat luvan mennä aluksi.
Ihmetys oli suuri, kun kaikki huomasivat hääparin olevan jo salissa. He olivat aivan valmiita häihin. Moni lumoutui Fleurin kauneudesta, mutta siihen oli varauduttu: paikka oli loitsittu.
"Nyt se alkaa!" Ron kuiskasi Hermionelle.
"Fleur näyttää upealta." Hermionekin ihasteli.
Yhtäkkiä joku papin näköinen mies käveli esille. Fleur ja Bill olivat sen näköisiä, että olisivat jo odottaneet häntä.
"Tahdotko sinä, Bill Weasley, mennä naimisiin Fleur Delacourin kanssa?"
"Tahdon!"
"Tahdotko sinä, Fleur Delacour, mennä naimisiin Bill Weasleyn kanssa?"
"Tahdon"
Juhlat olivat valmiita alkamaan. Bill antoi Fleurin käteen sormuksen, ja he suutelivat. Moni vihelsi kovaa.
"Joko se on ohi?" Harry kysyi Ginnylta pettyneenä.
"On se. Hääthän ovat aina lyhyitä." Ginny vastasi, ja Harry tajusi velhohäiden eron verrattuna jästihäihin.
"Ja näin kaikki voivat mennä takaisin Kotikoloon, toivottavasti mahdumme sinne. Ohjelmassa olisi pitänyt olla huispausta, mutta kun sää on tuollainen, niin..." Rouva Weasley sanoi, ja moni huokasi pettyneenä. Harry huomasi, että ulkona satoi.
"Kiitos kaikille, jotka olivat mukanamme näissä häissä. Toivottavasti viihdyitte." Hän jatkoi.

Myöhemmin illalla Harry keskusteli muiden kanssa häistä.
"Ne olivat erittäin nopeita. Olen tottunut pidempiin häihin!" Harry valitti.
"Mutta eivätkös nuo ruoat olleet varsin mainioita?" Ginny nuolaisi huuliaan.
"Olivathan ne. Siksi ne loppuivatkin niin nopeasti." Hermione mainitsi.
"Jos ruokaa haluatte, tältä pesee!" Fred, joka oli tullut paikalle, sanoi, ja näytti taskunsa, jotka olivat täynnä ruokaa.
"Weasleyiden taskunkohotus. Hintana viisi kaljuunaa." George piti myyntipuheen.
"Menkäähän nyt nukkumaan." Rouva Weasley hätisteli, kun Fred ja George piilottelivat ruokiaan. "Huomenna on tärkeä päivä."
"Mikä?" Ron kysyi.
"Sittenpähän näette."
"Mutta... Kerro!" Ginny pyysi saamatta vastausta.

Seuraavana päivänä rouva Weasley herätti Harryn, Ronin, Ginnyn ja Hermionen iloisena:
"Minulla on hyviä uutisia. Annetaan Arthurin kertoa ne itse!" Hän sanoi, ja muut olivat pakahtua uteliaisuuteen.
Alakerrassa herra Weasley oli jo valmiina:
"Minusta tuli taikaministeri!"
Muut olivat hämmästyneitä, mutta toivuttuaan ihmetyksestään Hermione onnitteli häntä:
"Onneksi olkoon."
"Niin, onneksi olkoon." Muut sanoivat kuin yhdestä suusta.
"Kiitos. Rymistyir pantiin pois virasta, koska hän ei ole pystynyt estämään ilkitekoja."
"Miksi sinut valittiin?" Harry kysyi.
"Minä olen ollut jo kauan taikaministeriön kanssa tekemisissä. Minä olin kuulema turvallinen vaihtoehto."

Luku 12 Suunnitelmia

"Herrani, mitä tahdot minun tekevän?" Pieni kimeä ääni kysyi luolassa.
"Ei mitään nyt." Voldemort vastasi.
"Mutta..."
"Kidutu!"
Pieni mies sätki kuin kala kuivalla maalla.
"Toivottavasti tuo opetti sinua." Voldemort sanoi ilkikurisesti, ja lopetti kirouksen.
"Kiitos, Herrani, kiitos!"
"Lopeta nyt, Matohäntä!" Voldemort sanoi ankarasti, ja Matohäntä lähti vingahtaen pois. "Odotan vierasta. Lainaatko hieman kättäsi? Ei hopeakättäsi." Voldemort jatkoi, ja pieni mies tuli takaisin.
"Ei! Tuo sattuu!" Hän sanoi, kun hänen isäntänsä painoi Pimeän piirtoa.
"Kuka täällä on päällikkö ja kuka ei?"
"Sinä, Herrani."
"Juuri niin. Älä sitten komenna minua."
"Selvä, Herrani."

Voldemort meni tuolillensa ja odotti muita. Hän oli pienellä saarella. Saari oli luolassa.
"Missä me olemme, Herrani?"
"Ei se sinulle kuulu." Mies vastasi ankarasti. He olivat saarella. Siellä, mistä Harry oli etsinyt hirnyrkkiä Dumbledoren kanssa onnistumatta kuitenkaan siinä. Voldemort oli nyt lieventänyt hetkeksi turvatoimia, jotta kaikki kuolonsyöjät pääsisivät saarelle turvallisesti.
"Ei niin, Herrani. Anteeksi!" Peter vastasi.
Samaan aikaan Kalkaros johdatti muut kuolonsyöjät sisään.
"Ah, tervetuloa tänne ainaiset tukijani."
"Miksi me olemme täällä?" Joku rohkea kuolonsyöjä avasi sanaisen arkkunsa.
"Se on minun oma asiani. Mutta tästä tulee meidän salainen päämajamme." Voldemort vastasi tutkiskellen muita. "Kuka on poissa?"
"Minä, Herrani." Matohäntä sanoi, ja juoksi paikalle.
"Mene paikallesi, Matohäntä! Voldemort sanoi ankarasti.
"Selvä se, Herrani!"
"Eli asia on nyt niin, että täällä on ollut eräs minulle kuuluva asia. Se asia on viety täältä. Minulla on syytä epäillä, että sen on vienyt Regulus Musta, vanha kuolonsyöjä."
Moni kohisi.
"Ai se, joka kuoli?"
"Juuri niin, Bella."
"Minä tunsin hänet." Nott sanoi.
"Hän jätti minulle viestin. Minulla on syitä epäillä, että hän on kuollut samalla. Hän jätti minulle paljastavan viestin. Ja jos oikein epäilen, hän on kenties tuolla." Voldemort sanoi, ja osoitti manaliusjoukkoa, joka kohosi vedestä.
"Niin. Tämä on -tai oli- Regulus Musta." Voldemort näytti ruumista. Moni syljeksi sitä päin.
"Sukunsa viimeinen kuolonsyöjä." Joku mainitsi.
"Jos te lopetatte palveluksenne, teille käy, kuin tälle." Voldemort huusi vihaisena.
Moni pyöritteli päätään.
"Mutta asia, josta minä halusin puhua, on nyt esillä. Tämä meidän hyvin tuntemamme kuolonsyöjä..." Voldemort osoitti Kalkarosta. "... On surmannut Dumbledoren. Hän on lisäksi kertonut arvokkaita tietoja Tylypahkasta sisältä, ja minun korvani ovat kuulleet, että joku on epäillyt häntä. Kidutu!" Voldemort sanoi, ja joku pyöri maassa.
"Armoa, Herrani, armoa! Olen jo katunut sitä." Maassa pyörivä kuolonsyöjä sanoi, ja Voldemort lopetti kirouksen.
"Niin, nyt me tapamme sen lahjattoman pojan. Ja jos haluatte kuulla suunnitelmani, niin..." Voldemort sanoi, kunnes hänet keskeytettiin.
"Haluamme." Peter sanoi.
"Älä keskeytä minua, Matohäntä."
"En, Herrani, en. Tämä rike ei toistu, Herrani!"
"Selvä se. Mutta kuten sanomani piti, niin olemme yllättäneet Potterin jo kerran. Ja nyt odotamme, kunnes hän luulee meidän olevan poissa, ehkä hyökkäämme joskus, mutta odotamme, ja otamme hänet pois piilostaan. Minun täytyy luulla, että hän ei ole saanut salaisuuttani selville, kuten Kalkaros sanoo. Mutta seuraavaksi hyökkäämme, kenties jo heti huomenna, erääseen paikkaan, ja sitten piiloudumme." Voldemort päätti puheensa.
"Loistava suunnitelma, oi Herrani." Bellatrix sanoi.
"Kiitos." Voldemort sanoi kylmästi. "Mutta nyt voitte mennä." Ääni jatkoi. "Huomenna hyökkäämme. Ja muistakaa, että tämä on päämajamme."

Luku 13 Uutisia jos jonkunlaisia

Päivän profeetta myyty!
Taikaministeriö (ks.sivu 18, artikkeli 5)on uuden Taikaministerin Arthur Weasleyn (katso sivu 5, artikkeli 2) johdolla ostanut Päivän Profeetan! Taikaministeri kuvaa hankintaa "kalliiksi, mutta järkeväksi". Hänen mukaansa Taikaministeriö saa lähetettyä tärkeitä tiedotuksia ja uutisia totuudenmukaisesti maailmalle, kirjoittaa Rita Luodiko. Emme tavoittaneet Taikaministeriöstä ketään kommentoimaan oston hintaa (katso sivu 28). Luulemme kuitenkin, että rahaa maksettiin selvästi yli 200 kaljuunaa.

Taikaministeriö teki taas yhden uuden harppauksen uuden Taikaministerin johdolla. Eilen he ostivat Azkabanin velhovankilan ja laittoivat kaikki ankeuttajat sieltä pois (katso sivu 11), vaikka ne sitä vastustivatkin. Päivän Profeetan osto oli kuitenkin sitäkin kalliimpi. Hyvää ei saa enää halvalla. Taikaministeriö lupaa jatkaa lehden pitkiä perinteitä ja antaa samojen ihmisien tehdä juttuja, vain johto sekä sijainti muuttuu. Päivän Profeetan toimituksen löydät nyt Taikaministeriön päärakennuksesta. Minutkin löydät sieltä.

Arthur Weasley ei, kuten jo sanoimme (katso rivi 5), kommentoinut mitenkään rahasummaa. Hän kuvaa kuitenkin asiaa selkeästi:
"Tämä osto oli erittäin järkevä askel kohti parempaa. Hankinta oli kallis, mutta järkevä. Nyt kaikki voivat uskoa Päivän Profeettaa, ja saamme levitettyä uutiset kansalle nopeasti. Olemme kaikki erittäin tyytyväisiä tähän hankintaan. Tulemme tekemään vielä suuria muutoksia ennen, kuin olemme valmiita voittamaan tiedät-kai-kenen armeijan. Mutta toivottavasti kaikki voivat luottaa lehteen. Olemme, totta tosiaan, erittäin tyytyväisiä tähän järkevään hankintaan!" Tarkemman haastattelun löydät sivulta neljä, artikkelista 6.

Harry heräsi unestaan lehti vatsansa päällään.
"Harry, joko olet kuullut uusimmat uutiset?" Hermione kysyi hymyillen alakuloisesti.
"Olen kai, jos tarkoitat Päivän Profeetan ostoa." Harry sanoi haukotellen.
"Niin! Eikös olekin hauskaa?" sanoi Ron, joka oli tullut huoneeseen.
"On se kai, mutta voisitteko mennä pois täältä? Minä puen." Harry sanoi nolosti.

Myöhemmin päivällä Harry päätti lukea Tylypahkan asioita, koska koulun alkuun ei ollut enää kauan aikaa.
"Lipetit pyytää palkkaa melko vähän, hän saa paikan, niin kuin professori McGarmiwakin, vaikka palkkatoivomus ei ole kovin pieni. Ja itselleni en palkkaa anna." Harry ajatteli ääneen.
"Kuulin, mitä ajattelit." Herra Weasley sanoi. "Tapana on ollut aina niin, että rehtori saa Taikaministeriöltä jotain pientä palkkaa, joten et sinäkään köyhäksi jää." Hän jatkoi.
"Lehdessä luki, että se on vain ensimmäinen asia, mitä Taikaministeriö tekee. Mitä se tarkoitti? Onko sinulla aikomuksia johonkin suurempaan asiaan?" Harry kysyi.
"Valitettavasti en saa kertoa, se on salaista tietoa." Herra Weasley kertoi pettyneenä.
"Ahaa, ymmärrän." Harry vastasi.

"Mitä aiot tehdä tänään?" Ginny kysyi Harrylta.
"Luen Tylypahkan asioita ja varmaankin käyn katsomassa Fredin ja Georgen pilakauppaa."
"Hauskaa! Pääsenkö minäkin mukaan?" Ginny kysyi, ja Harry myöntyi.

Myöhemmin samana päivänä Harry meni apean oloiselle Viistokujalle, jossa pilapuoti oli ainoa väriläiskä.
"Miten voin palvella?" Fredin ääni kysyi, kun Harry ja Ginny kävelivät kauppaan.
"Ahaa, te tulitte! Hauska tavata vihdoinkin!" George nauroi.
"Niin tulimme." Ginny sanoi.
"Miten olisi; haluaisitteko ostaa puhpalluran? Tai perulaista pikapimeyspulveria?" Fred ja George sanoivat yhteen ääneen. "Tai näitä kirouksia estäviä vaatteita?"
"Kiitos, mutta emme nyt. Onko teillä mitään uutta?" Harry kysyi, ja Fred näytti:
"Hologrammipilleri. Syö se, ja sinusta lähtee monta heijastunutta kuvaa. Aitoa ei mitenkään voi tunnistaa. Aito meidän tekemämme tuote. Erittäin hyödyllinen."
"Minä voisin ostaa sellaisen." Harry sanoi.
"Ostaa? Pötyä, sinun ei tarvitse maksaa. Rahoittaja saa ilmaiseksi." Fred sanoi.

Myöhemmin illalla Harry kertoili kokemuksestaan muille.
"Siellä oli paljon kaikkea uutta. Ostin hologrammipillerin." Harry mainitsi.
"Mikä se on?" Hermione kysyi.
"Miten se toimii?" Ron kysyi, ja Harry selitti sen.
"Se on kuitenkin erittäin hyödyllinen taisteluissa." Harry päätti, ja huomasi yhtäkkiä herra Weasleyn juoksevan paikalle tuhatta ja sataa. "Harry, sinun on tultava, kuten on teidän kaikkien muidenkin."

Minulla on nyt paha syysväsymys, ja en jaksa lukuja julkaista, saatika kirjoittaa. Laitan tämän tauolle. Pahoittelut lukijoilleni :(

// Huom! Huom! Huom! Tauko kasvaa... Koneelta hajosi jotain: luvut hukassa, vaikka olin tallentanut monta kertaa. Netti toimii silti. Kaiken huippu: olin varm.vuoksi tallentanut luvut myös sähköpostiini. Suomi24 kai sähläsi jotain: poissa sieltäkin. Yritän kirjoittaa niin nopeasti, kuin pystyn.

~kirja
Onko nyt liian myöhäistä myöhästyä?
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » La Marras 24, 2007 5:54

Ensimmäisen lehden juttuni vielä:

Niin, tässä tämä nyt on! 1. numero lehteemme. Kiitos kaikille kirjoittaneille ja kirjoittamattomille. Itse olen jopa ylpeä laajasta kirjoitustasostamme, päätoimittajana olen nähnyt kaikkien tekevän hienoa työtä. Kiitos siitä kaikille!
Monet ovat todennäköisesti huomanneet palauteboxin. Sinne saa aivan vapaasti laittaa palautetta lehdestämme. Risuja tai ruusuja tai jotain aivan muuta. Emme pure!

En pidättele teitä enää enempää, tervetuloa lehtemme kimppuun.

Kirjan nurkkaus

Hei täältä Hyvinkäältä, pieneltä kaupungista pienessä Suomessa. Minäkin olen pieni, kun vertaa luontoon. Luonto onkin yksi tärkein asia koko maapallollamme, mutta me ihmiset emme ole siitä piitanneet, ja olemme aiheuttaneet ilmastonmuutoksen vakavan uhan, josta kaikki eivät edes tiedä.

Ilmastonmuutos lähestyy

Uhka on nyt jo todellinen. Kasvihuonepäästöt kasvavat vaarallisen suuriksi. Maapallomme muuttuu. Se näkyy jo; maapallomme ei ole enää kuin ennen: hiekkamyrskyt ja aavikoitumiset kasvavat, harvinaiset alueet tuhoutuvat, ilma saastuu ja jäätiköt sulavat. Mistä se johtuu? Voimme syyttää vain ja ainoastaan meitä, ihmisiä. Tuhlaamme rahaa ja energiaa ja lisäämme hiilidioksidin määrää ilmassa. Sen takia kasvihuonepäästöt kasvavat.

Kasvihuonepäästöt ovat vaarallisia
Kasvihuonepäästöt johtuvat ilmassa olevasta hiilidioksidista, jonka me aiheutamme. Hiilidioksidia on myös lähellä maata. Maan pinnassa on aineita, jotka auttavat pienen osan auringon lämmöstä siirtymisessä avaruuteen. Se ilmassa oleva hiilidioksidi kuitenkin torjuu osan ko. lämmöstä, ja hiilidioksidin määrä on kasvanut, joten maan pintaan heijastuu suuri osa ylimääräistä lämpöä. Se aiheuttaa keskilämpötilan nousua, jonka takia jäätiköt sulavat, hiekkamyrskyt lisääntyvät ja pyörremyrskyt voimistuvat.

Faktoja
Ilmastonmuutos on todellinen. Emme enää voi estää sitä, voimme vain hillitä sitä. Tässä muutamia faktoja ilmastonmuutoksesta:

Valtioista USA:lla on suurin vaikutus maapallon tilaan

30 vuodessa 30% maapallon luonnovaroista on kadonnut

70 vuodessa olemme tuhonneet planeettamme nopeammin, kuin koskaan aikaisemmin

Amazonin sademetsät ovat katoamassa

Arvion mukaan Peking aavikoituu sadassa vuodessa

Jos kaikki ihmiset kuluttaisivat kuin ranskalaiset, tarvittaisiin kolme maapalloa

Floridassa ainutlaatuinen kosteikkoalue, Everglades, on joutumassa ihmisten asioiden alle. 1950-luvulla sen suot kuivatettiin kanavilla, joita nykyään puretaan. 90% sen kahlaajista on kuollut, 70 eläinlajia vaarassa kuolla sukupuuttoon.

Haitin metsät ovat jo liki tuhoutuneet. Toivomme, että Suomelle ei käy yhtä huonosti.

Vesi, puu, malmi & viljelyskelpoinen maa ovat loppumassa

1700-luvusta väestömäärä maapallolla on 10-kertaistunut.

Ilmakehän kemiallinen koostumus on muuttunut, minkä takia ilmasto lämpenee

Olemme tuhonneet noin 20% maailman lajeista, lajeja on pian 60% vähemmän, kuin nyt

Joka 18. minuutti yksi laji katoaa maapallolta

30 maassa aarniometsät ovat hävinneet 50 vuodessa

Amazonilla elää puolet maailmen eläin- ja kasvilajeista

Jotta jalostamossa saadaan kilo jauhelihaa, tarvitaan vähintään litra öljyä ja 15 000 litraa vettä

Kiinan hiekkamyrskyt ovat 50 vuodessa 20-kertaistuneet

Kaikkien kiinalaisten täytyy istuttaa viisi puuta vuodessa torjuakseen hiekkamyrskyt

Bioetanolin ansiosta kasvihuonepäästöt ovat vähentyneet esim. Brasilian São Paulossa 80%

Los Angeles on yksi USA:n saastuneimmita kaupungeista

USA:sta tulee 25% maailman kasvihuonepäästöistä

Mitä enemmän on hiilidioksidia, sitä lämpimämpää maapallossa on

Amerikassa käytetään kaksi kertaa enemmän energiaa kuin Euroopassa

Los Angelesissa käytetään päivittäin 9 miljardia litraa vettä

Öljyä kuluu noin kolme kertaa enemmän, kuin uusia lähteitä löytyy

Maailman suurimpaan kaivokseen mahtuisi neljä Eiffeltornia

Bhutanissa täytyy lain mukaan maan pinta-alasta 60% olla kasveja. Laki on ainutlaatuinen maailmassa.

Keskilämpötilan nousun takia pyörremyrskyt voimistuvat, aavikot laajenevat, hiekkamyrskyt lisääntyvät sekä jäätiköt sulavat.

Miksi me ihmiset tuhlaamme niin paljon energiaa? Se on hyvä kysymys. Me haluamme itsellemme kaikkea hyvää muiden kustannuksella. Faktat osoittavat, kuinka itsekkäitä me olemme!

Miten voimme auttaa?
Me voimme tehdä paljon ilmastonmuutoksen eteen. Voimme tuhlata vähemmän muovia ja käyttää ympäristöystävällisiä asioita. Ei tarvitse ostaa Ruotsissa tehtyjä tuotteita! Kangaskasseja saa ostaa kaupasta ja niitä voi käyttää uudestaan. Muovipussejakin voi. Banaaneja ei tarvitse pakata. Voit ostaa suuren tölkin, et paljoa pieniä. Älä kulje autolla, vaan kävele, pyöräile tai pakon edessä mene linja-autolla.

Voimme tehdä vaikka mitä. Mutta pääasia on tämä: säästämällä rahaa säästät ympäristöäkin!

Kirja-arvostelussa Mystery Club-sarja sekä tarkemmassa analyysissa ensimmäinen kirja: Salaiset johtolangat

______________________________________________________________________________________________________

Varoitus! Tämä teksti sisältää juonipaljastuksia koko sarjasta, mutta ei paljasta minkään kirjan loppuratkaisua.
_______________________________________________________________________________________________________

Perustiedot
Kirjailija: Fiona Kelly, tosin on epäilty, että nimi on keksitty ja sen takana on joukko muita kirjailijoita, jotka työskentelevät nälkäpalkalla. (lähde: Wikipedia)
Kirjatyyppi: romaanisarja
Kirjojen määrä: 22 suomennettua
Kirjat:

Salaiset johtolangat

Kaksoisvaara

Kielletty saari

Konnuuksia keskiyöllä

Vaarallisia temppuja

Siepattu!

Piilosilla

Haudattuja salaisuuksia

Salaperäinen puhelu

Tappavia pelejä

Musta hevonen

Harhakuvia

Kohtalokas putoaminen

Pakkolasku

Myrkkyä!

Pankkiryöstö

Salainen huone

Menneisyyden salat

Salaliitto

Petos

Kadonnut ruumis

Valepuvussa

Kirjat on kirjoitettu Fiona Kellyn nimellä, mutta kuten Wikipediakin, minäkin uskon siihen, että moni eri kirjailija on kirjoittanut niitä. Kirjat ovat erittäin erilaisia! Osittain ne ovat kuitenkin samanlaisia, mutta erojakin on -varsinkin kirjoitustyylissä. Kirjat ovat kuitenkin mainiota, joten suosittelen varsinkin ensimmäistä kaikille.

Plussaa sarjassa:
+Kaikki ei ole liian helppoa.
+Monet ihmiset ovat erilaisia.
+Juonikuvio on hieno.
+Kirjat eivät ole kahden sivun pituisia, vaan kunnon teoksia.
+Lähes kaikista ihmisistä kuullaan kirjoissa paljon.

Miinusta sarjassa:
-Kirjat toistavat usein itseään.
-Lähes aina kirjoissa tapahtuu joku sieppaus.
-Syyllinen tiedetään usein heti.
-Kaikki keksitään liian nopeasti.
-Kirjoissa on lähes samat "ihmiset" kuin Pottereissa: pääkolmikko, yksi ärsyttävä...
-Liki joka kirjoissa on eri ihmiset; samoista ihmisistä ei kerrota kuin yhdessä kirjassa.
-Melkein kaikilla ihmisillä on joku salaisuus.

Tarkempaa tietoa ensimmäisestä kirjasta: Salaiset johtolangat.

Kirjan alussa Holly Adams on juuri muuttanut Lontoosta Yorkshireen, Willow Daleen. Hän on jättänyt parhaat ystävänsä Mirandan ja Peterin Lontooseen. He muuttivat, koska Hollyn isä, puuseppä, halusi jo pitkään jättää lakimiehen työn pois ja äidille, pankin työntekijä, tarjottiin johtopaikkaa pankissa.

Koulussa melkein kaikilla on Hollya kohtaan ennakkoluuloja. Hän liittyy kuitenkin Steffie Smithin (oikealta nimeltään Stephanie) pitämään koulun lehteen. Steffie haluaa kuitenkin tehdä kaiken itse ja pitää kunnian itsellään, joten Holly saa vain pieniä juttuja.

Myöhemmin Holly saa idean. Hän oiti, kuten myös Miranda ja Peter, mysteereistä, joita he saivat tutkia Lontoossa. Hän päätti perustaa Mysteeikerhon.

Holly päätti laittaa kerhosta ilmoituksen koulun lehteen, Winifredin uutisiin. Steffie kuitenkin pätkii sitä. Holly saa kaksi jäsentä kerhoonsa: hieman lihava rikkaan perheen hevosista pitävän Belinda Hayesin sekä energisan urheilijan Tracy Fosterin. Yhdessä he perustavat Mysteerikerhon, jonka tarkoituksena on lukea kirjoja, mutta mysteerejä putkahtelee usein esille...

Kuvaamataidosta läksynä tuli tehdä aine kiinnostavasta taulusta. Holly valitsi koulun perustajan taulun. Tutkiessaan sitä hän menee koulun Arkistoon Mysteerikerhon kanssa. Sieltä he löytävät mielenkiintoisen taulun, johon sisältyy salaisuus...

Kirja oli mielenkiintoinen ja mukaansatempaava. Aluksi kaikki tapahtui rauhallisesti, mutta lopussa tahdista tulee nopeampi. Kaikki selviää lopussa kiinnostavalla tavalla. Kirjassa tulee hauskoja uusia juonikiemuroita jotka on yhdistelty hyvin. Kirja on kuitenkin täynnä salaisuuksia, jotka täytyy ratkaista. Joka paikassa on arvoituksia. Niitä saattoi olla liikaakin.

Kirja on kirjoitettu kiehtovalla tavalla ja se täytyy lukea aina uudestaan ja uudestaan. Kerhon perustaminen ja kaiken alku on kuvattu hyvin, kuten se täytyykin. Lopuksi kuitenkin tekstistä puuttuu huolellisuus ja mielikuvitus. Kaikki asiat selviävät mielestäni jopa liian nopeasti. Pääkolmikko on kuitenkin vasta kouluiässä.

Toteutus oli siis hieman pielessä muissakin kirjoissa, tosin tässä kirjassa se oli ehkä kaikista parhaassa kunnossa. Siksi kirja saattaakin olla sarjan paras kirja. Toteutuksessa ei ollut paljoakaan virheitä: kirja oi hieman epäaito, kaikki tapahtui erittäin nopeasti ja oli liian helppoa sekä lopusta puuttui se kuuluisa huolellisuus & mielikuvitus. Juonikiemurat olivat varsinkin kirjan alussa kuitenkin taidokkaita. Kirja oli siltä osin taidokkaasti toteutettu.

Kirja oli hyvä lukukokemus, jota suosittelen kaikille! Kirja on kuitenkin tarkoitettu noin 4-8-luokilla oleville.

Yhteenveto: Loistava juoni on pilattu hieman tökeröllä toteutuksella.

Pisteet:
TARVIS

TARVIS Keräilykappale!
TARVIS Kirjojen eliittiä!
TARVIS Laadukasta luettavaa.
TARVIS Paremman puutteessa.
TARVIS Löydät paremmankin.
TARVIS Jätä kauppaan.

-Teksti: kirja

Juonipaljastuksia sisältävä teksti, joka ei kerro minkään kirjan loppuratkaisua päättyy tähän.

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Ke Joulu 05, 2007 3:34

Joulukalenteri 2007

5.12. Jouluvisa

1. Missä maassa Joulupukki voi olla Sinterklaas?
[spoiler]Alankomaissa[/spoiler]
2. Entäpä Nisse?
[spoiler]Norjassa[/spoiler]
3. Minkä maalainen yhtiö teki ensimmäisen joulukalenterin?
[spoiler]Saksalainen[/spoiler]
4. Missä maassa / alueessa keksittiin joulukortit?
[spoiler]Englannissa[/spoiler]
5. Miltä vuodelta on vanhin Suomessa lähetetty joulukortti?
[spoiler]Vuodelta 1871.[/spoiler]
6. Vanhan perinteen mukaan minä päivänä joulukuusi viedää viimeistään pois?
[spoiler]13. tammikuuta.[/spoiler]
7. Mikä on tunnettu jouluruoka Tekissä?
[spoiler]Perunasalaatti karpin kera[/spoiler]
8. Kuka on tehnyt alkuperäiset sanat joululauluun, joka suomennettuna on Joulupuu on rakennettu?
[spoiler]K. O. Schönemann[/spoiler]
9. Mikä on tuomaanristi?
[spoiler]Suomen saaristoalueilla käytettävä joulukoriste.[/spoiler]
10. Entä saturnalia?
[spoiler]Roomassa aikoinaan vietetty keskitalven juhla[/spoiler]

Luukun kyhäsi kirja

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Su Maalis 30, 2008 2:05

Luku 14 - Hyökkäys

"Taikaministeriöön hyökätään!" Herra Weasley sanoi, ja muut valpastuivat.
"Kuinka suuri hyökkäys se on? Harry kysyi, kun he astuivat ulos ovesta ilmiintymään.
"Suuurrii!" Herra Weasley huusi, kun he ilmiintyivät.

Perillä Taikaministeriössä vaani suuri sotku. Kuolonsyöjät olivat jo lähteneet, mutta maassa lojui ruumiita ja papereita. Sanomattakin huomasi, että taistelu oli ollut erittäin kovaa.
"Olikohan jopa Voldemort paikalla?" Harry kysyi, ja huomasi, että muut säpsähtivät rajusti, kun Harry lausui Voldemortin nimen.
"Saattoi hyvinkin olla." Herra Weasley sanoi. "Tervetuloa Taikaministeriksi!" Hän sanoi itselleen ivallisesti.
"Hyvä, kun tulit, Arthur!" Joku jota Harry ei tuntenut, sanoi. "Taistelu on ollut suuri, mutta ketään tärkeää työntekijää ei ole vielä löydetty kuoliaana. Valitettavasti vain siviilejä ja muita ihmisiä, kuten tuo vastaanottaja-neiti."
Harry huomasi sydämensä tulevan yllättävän raskaaksi. Syyllisyydentunteesta. Hän oli kokenut tunteen aikaisemminkin ja tiesi, että tunne ei ollut totta. Kaikki ei ollut hänen omaa syytään.
"Tulkaa, täytyy tutkia paikkoja." Herra Weasley sanoi ja Harrylle tuli tunne, että hän olisi opastetulla kierroksella Taikaministeriön rakennuksessa, joskin hän oli jo käynyt siellä.
"Katsokaa tuonne! Tuolla on hajonnut seinä. Eikö Taikaministeriön täytyisi kestää iskuja?" Ginny kysyi huolestuneena.
"Ei enempää kuin muidenkaan talojen." Herra Weasley vastasi, ja katsoi Ginnyn osoittamaa paikkaa.
"Herra Weasley, olisiko teillä hetki aikaa?" Joku kiertelevä kauppias, jonka erikoisalaa olivat kuulemma ikikestoliimat, kysyi erittäin uteliaasti.
"Ei!" Herra Weasley jyrisi, ja mutisi jotain, joka kuulosti kuin "kaikilla on jotain sanottavaa juuri nyt". Monet muutkin kauppiaat yrittivät tarjota tuotteitaan.
"Nyt tärkeintä on vain saada selville kuolleiden määrä." Ron sanoi, ja katsahti isäänsä, joka oli näemmä aivan samaa mieltä poikansa kanssa.
"Ja etsiä, ovatko kuolonsyöjät yhä täällä." Hermione jatkoi.

He kävelivät eteenpäin, mutta Taikaministeriö tuntui autiolta, ja he olivat lähes varmoja, että ketään kuolonsyöjää ei ollut paikalla. Niin tuntuivat olevan monet muutkin.
"Ooh!" Kuului huokaus, ja he alkoivat juosta sinne päin.
"Antakaa tilaa Taikaministerille." Herra Weasley sanoi, ja Harrylle tuli tungetteleva olo.
"Sehän on Rufus Rymistyir!" Harry huomasi ruumiin. "Hän on kuollut."
Muut ihmettelivät, miten entinen Taikaministeri oli kuollut.
"Hän on kuollut taistellen. Niin hän on aina halunnut." Herra Weasley sanoi, ja kunnioitti muistoa ottamalla hatun päästään pois. Kaikki muut tekivät samoin huomatessaan esimerkin.
"Hyvästi jääkööt." Ron sanoi.
"Voisimmeko katsoa muualta?" Ginny ehdotti, ja he hyväksyivät sen.
"Kaikki loppuu aikanaan." Hermione sanoi, ja Harry tunsi sen saman raskauden sydämessään. Hän tiesi kuitenkin, että ei ollut syyllinen. Syyllinen oli ollut joku kuolonsyöjä - tai jopa Voldemort!
"Mitä mietit, Harry?" Ginny kysyi, ja laski kätensä Harryn olkapäälle saamatta vastausta. Hän arvasi sen kuitenkin, mutta ei sanonut sitä.
"Ja miksi tämän piti tulla tänään?" Hermione mietti.
"Miten niin juuri tänään?" Ron kysyi.
"Huomenna menemme Tylypahkaan!" Hermione huudahti, kun he kävelivät aulaan.
Harry tunsi yhtäkkiä raskaan painon sydämellään. Kuinka hän selviäisi siitä kaikesta? Oliko kuitenkaan järkevä idea mennä Tylypahkan rehtoriksi?
"Huomenna se alkaa!" Ron sanoi, kuin joku mainostaja.
"Emme ole käyneet Tylypahkassa aikoihin. Olet lähettänyt vain ne kirjeet, Harry, ja huolehtinut kaikessa, mitä McGarmiwa on sanonut. Annetaanko me kotitontuille liikaa töitä?" Ginny mietti, ja muisti S.Y.L.K.Y:n, Samat Yhteiset Lait Kotitontuillekin - Yhdistyksen, minkä Hermione oli perustanut neljäntenä vuotena.
"Hyvä, Ginny!" Hermione taputti, kun Ginny oli alkanut miettiä kotitonttuja.
"Älkää nyt aina puhuko siitä sylystä!" Ron sanoi, ja Hermione pukkasi häntä leikkisästi kylkeen.
"Se ei ole sylky, vaan S.Y.L.K.Y.!" Hermione sanoi.
"Siis sylky." Ron jatkoi.
"S.Y.L.K.Y.!"
"Älkää nyt kinastelko siitä." Harry lopetti taistelun. He olivat astuneet ulos. Ulkona oli kaunis ilma - ei jälkeäkään taistelusta, mitä sisällä oli tapahtunut. Aurinko paistoi kauniisti ja kukat kukkivat. Kukaan ei olisi osannut arvata, mitä sisällä oli tapahtunut.

"Oletteko te valmiita, pienet rehtorini?" Rouva Weasley kysyi seuraavana päivänä.
"Aina valmiita!" He vastasivat melkein yhtä aikaa.
"Sitten vain menoksi." Herra Weasley käynnisti ruosteisen autonsa. Tylypahkan lukuvuosi alkoi aivan kohta.

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

Re: (Puolelta toiselle) eli kirjan kootut kyhäelmät

ViestiKirjoittaja kirja » Ke Elo 20, 2008 5:50

Nämäkin kuuluvat kai tänne. TWAF1.net-sivuston juttuni.

Käsi tyhjäksi
F1-kausi on edistynyt jo pitkälle. Tässä vaiheessa tallispekuloinnit ovatkin jo kovassa käynnissä. Siirtojen kuuma peruna on jälleen kerran Fernando Alonso, sillä kaikki haluavat Alonson. Renault ei ole kyennyt taistelemaan kärkisijoituksista, Piquetin palkintopallipaikkakin oli täysin tuuria. Siispä Alonson siirto vaikuttaa muihinkin talleihin.

Ferrari-kuljettajilla on tukevat sopimukset, mutta kumpikaan ei ole vakuuttanut. Sopimuksia on nykyään todella helppo purkaa. McLarenilla on pitävä sopimus Lewis Hamiltonin kanssa ja Heikki Kovalainen on toiminut hienosti kakkoskuskina. Sehän Heikin tehtävä olikin jo kauden alusta.

Keskikastissa tulee todennäköisesti tulemaan eniten tallipaikkojen vaihtumista. Keskikastin halutuin paikka lienee BMW-Sauberilla, joka on valunut kärkiryhmästä keskikastiin. He kuitenkin keskittävät katseensa jo ensi kauteen, sillä tietävät, että eivät pysty enää haastamaan kärkitalleja.

Renaultilla yritetään pitää kiinni Alonsosta. Renault onkin kriisissä, sillä vauhtia ei löydy, ja Alonsokin on uhattuna. Williamsin tilanne on mielenkiintoisa. Nico Rosberg on kärkipäässä halutuimmista vapaista kuljettajista. Kazuki Nakajima taas on vaihteleva - aivan kuten jojo. Hän on kuitenkin saanut ajaa ongelmitta, kun Rosberg on vetänyt ongelmia puoleensa kuin magneetti.

Sarjan vanhuksista David Coulthard vahvisti jo lopettavansa. Rubens Barrichellon huhutaan jatkavan ja parantamaan ennätystään osallistutuista osakilpailuista.

Aika laittaa käsi tyhjäksi. Arvaukseni ensi kauden tallipaikoista:

Ferrari
Kimi Räikkönen / Felipe Massa

McLaren
Lewis Hamilton / Heikki Kovalainen

BMW Sauber
Fernando Alonso / Robert Kubica

Renault
Nick Heidfeld / Nelson Piquet Jr

Williams
Nico Rosberg / Kazuki Nakajima

Red Bull
Mark Webber / Sebastian Vettel

Toyota
Jarno Trulli / Takuma Sato

Toro Rosso
Sebastien Bourdais / Nico Hülkenberg

Honda
Jenson Button / Rubens Barrichello

Force India
Giancarlo Fisichella / Adrian Sutil

Katsotaan, oliko käsi jymymenestys vai täysi nolla!

~kirja

Maailman epäonnisin kansa

Kausi on jo ylittänyt puolivälin, joten on aika kerrata alkukauden tapahtumia. Alkukausi näytti suomalaisittain lupaavalta, mutta Lewis Hamilton on ollut loistava puolivälissä.

Australiassa kausi alkoi heti dramaattisesti. Heti aika-ajoissa Kimi Räikkösen Ferrari hyytyi, ja mekaanikot työnsivät auton varikkosuoralta liian kaukaa. Sääntöjen mukaan Kimi ei saanut enää ajaa. Tuloksena 15. ruutu. Heikki Kovalainen avasi kautensa hienosti kolmannella ruudulla. Robert Kubica pääsi virheestään huolimatta toiseen ruutuun. Hamilton vei paalun. McLarenin aika-ajo oli onnistunut, mutta samaa ei voi sanoa Ferrarista, sillä Felipe Massa jäi neljänneksi.

Kauden ensimmäisissä aika-ajoissa sattui paljon virheitä. Mark Webber sekä Adrian Sutil spinnasivat, Räikkösellä oli teknisiä ongelmia, Timo Glockille jouduttiin vaihtamaan vaihdelaatikko, Sebastian Vettel ei päässyt ajamaan päätösosiolla, vaikka sinne asti pääsikin eikä edes Fernando Alonso päässyt viimeiselle osiolle. Luistoneston vaikutus näkyi selvästi.

Kilpailusta ei jännitystä puuttunut! Heti ensimmäisellä kierroksella tapahtui ohituksia ja kolarointeja: Nico Rosberg ohitti Nick Heidfeldin ja Räikkönen nousi seitsemän sijaa. Koko kilpailussa 12 kuljettajaa oli mukana kolarissa. Kolmannesta ruudusta startannut Heikki Kovalainen oli lähellä palkintopallisijaa. Heikki oli aikeissa mennä tekemään toisen varikkokäyntinsä, kun Glock keskeytti rajusti. Heikki joutui odottamaan turva-auton takana ja putosi kärkipaikalta yhdeksänneksi.

Kimi Räikkösen Ferrari hajosi kierroksella 54. Rubens Barrichellon hylkäyksestä johtuen (Barrichello ajoi varikolla päin punaisia valoja) Kimi kuitenkin nousi viimeiselle pistesijalle, kahdeksanneksi. Hamilton oli matkalla selvään voittoon, mutta kakkospaikasta käytiin tiukka taistelu. Nico oli ohittanut Heidfeldin lähdössä. Toisella varikkokäynnillään Heidfeld ohitti kuitenkin Rosbergin, joka otti uransa ensimmäisen palkintopallisijan olemalla kolmas. Viimeisillä kierroksilla nelossijasta taistelivat Fernando Alonso ja Heikki Kovalainen, joka ohitti Alonson muutama kierros ennen maalia. Alonso kuitenkin vastasi siihen ohittamalla Heikin uudestaan. Kovalaisen epäonninen kilpailu päättyi viitossijaan.

Toinen kilpailu käytiin Malesian helteessä. Aika-ajoissa Ferrarit ottivat eturivin haltuunsa, Massa nappasi paalun ennen Räikköstä. Jarno Trulli yllätti kaikki kolmannella ruudullaan. McLarenit nappasivat Heikin johdolla sijat 8 ja 9, koska molemmat olivat saaneet rangaistukset. Ensimmäisellä kierroksella Kimi haastoi Massan, mutta ei päässyt ohi. Heikki puolestaan nousi yhden sijan. Ensimmäisellä varikkokäynnillä Räikkönen kurvasi Massan ohi. Massan kilpailu päättyi myöhemmin hiekalle Massan omaan ajovirheeseen. Kilpailun alkupuolella Heidfeld ohitti samaan aikaan sekä Alonson että Barrichellon. Heidfeld pääsi kuudenneksi. Kimi ajoi ylivoimaiseen voittoon. Toiseksi sijoittunut Kubica hävisi suomalaiselle salamalle melkein 20 sekuntia. Heikki Kovalainen täydensi kolmanella sijallaan suomalaisten kaikkien aikojen parasta kilpailua. Hamilton säilytti kuitenkin pistejohtonsa viidennellä sijallaan.

Bahrainissa Kubica otti BMW:lle ensimmäisen paalun. Kubican takana tulivat Massa, Hamilton, Räikkönen ja Kovalainen. Heti lähdössä Massa ohitti Kubican. Suomalaiset kävivät kovaa kamppailua, joka meni lopulta Kimin nimiin. Kierroksella kaksi Hamilton törmäsi Alonson perään ja joutui käymään varikolla. Massa voitti kilpailun. Kimi otti MM-johdon toisella sijallaan. Kubica täydensi palkintopallikolmikon. Heikki jäi viidenneksi. Neljännelle sijalle kurvaili Heidfeld. Hamilton hyytyi sijalle 13.

Espanjalaisyleisö sai riemuittavaa, kun kehnon alkukauden kokenut Fernando Alonso ajoi kotiradallaan toiseen lähtöruutuun. Räikkönen kaasutteli paalulle. Ferrarin aika-ajon täydensi Massa kolmannella ruudullaan. Kilpailussa suomalaiset saivat juhlittavaa. Räikkönen ajoi paalupaikalta voittoon ja otti lisäksi nopeimman kierroksen nimiinsä. Espanjalaisyleisö joutui pettymään Alonson moottorin sanottua työsopimuksensa irti ja hajottua. Heikki Kovalainen keskeytti kärkipaikalta auton eturenkaan räjähdettyä. Heikki vietiin paareilla sairaalaan. Nelson Piquetin kilpailu oli karmiva. Viidennellä kierroksella hän tippui jumboksi ajettuaan hiekalle. Kahden kierroksen kuluttua hän keskeytti kolariin Bourdaisin kanssa. Bourdais keskeytti varikolle. Lopulta Massa pokkasi kakkospalkinnon, kun Hamilton jäi kolmanneksi.

Seuraavana vuorossa oli helteinen Turkki. Paalun pokkasi Massa ennen Kovalaista ja Hamiltonia. Heikille aika-ajosijoitus oli uran paras. Kilpailussa Kovalaisen rengas ja Räikkösen siipi osuivat heti lähdössä yhteen. Tuloksena oli molemmille ylimääräinen varikkokäynti. Heikki ei kuitenkaan päässyt nousemaan pisteille, vaikka teki muutamia huikeita ohituksia. Kilpailusta oli tulossa Massan ja Hamiltonin näytös. Massa voitti taistelun ja kilpailun ennen Hamiltonia ja Räikköstä. Edes Ferrarin kuljettajien väärä rengasvalinta ei vienyt voittoa Massalta.

Monacon GP, jonka kaikki kuljettajat haluavat voittaa! Aika-ajo meni Ferrarin silmistä katsoen täydellisesti: Massa paalulla ja Räikkönen toinen. Hamilton ja Kovalainen taistelivat seuravat ruudut. Monacon lähdössä Hamilton ohitti Kimin. Hamilton kärsi kuitenkin kierroksella viisi rengasrikon. Radalle tullut sade auttoi Hamiltonia varikkotaktiikassa. Koska Kimille laitettiin renkaat liian myöhään ennen lämmittelykierrosta, hänen täytyi kärsiä varikon läpiajorangaistus. Turva-auton jälkeen tapahtunut mahtavaa kisaa ajaneen Adrian Sutilin peräänajo kuitenkin pilasi molempien mahdollisuudet: Sekä suomalainen että sijalla neljä ollut Force India-kuljettaja joutuivat keskeyttämään. Heikin kilpailu oli epäonninen. Heti lämmittelykierroksen alussa auto hyytyi, tuloksena lähtö muiden perään varikolta. Kovalainen oli kahdeksas napaten yhden pisteen. Kimi joutui tyytymään pisteettömään kilpailuun ollen yhdeksäs. Hamilton otti urasa ensimmäisen voiton Monaossa. Kubica oli hienosti toinen ennen Massaa.

Kanadan GP alkoi Hamiltonin ylivoimalla. Hän murskasi muut aika-ajossa ja otti paalun. Myös Kubica ja Räikkönen pääsivät lehdistötilaisuuteen. Hamilton ajoi varikolla Räikkösen perään punaisten valojen aikaan. Molemmat joutuivat keskeyttämään. Tämä edesauttoi BMW:n kaksoisvoittoa: Kubica oli korkeimmalla korokkeella. Heidfeld ylsi kakkoseksi ja David Coulthard kolmanneksi.

Räikkönen valtasi Ranskan paalupaikan ennen Massaa ja Alonsoa. Edellisen kilpailun varikkokolaroinnista johtuvan rangaistuksen takia Hamilton jäi ruutuun 13. Kilpailussa Räikkönen dominoi. Yhtäkkiä kesken kilpailun pakoputki hajosi, ja teki huomattavia vaurioita Ferrariin. Massa ohitti Kimin nopeasti ja ajoi selvään voittoon. Noin sekunnin kierrosaikatappioista huolimatta Kimi ajoi mahtavasti toiseksi. Kolmas palkintopallipaikka meni Trullille. Heikki jäi neljänneksi ja Hamilton sijalle 10. Hamilton sai varikon läpiajorangaistuksen, sillä Vetteliä ohittaessaan hän oikaisi shikaanin.

Britannian aika-ajot menivät suomalaisittain hyvin. Heikki Kovalainen otti uransa ensimmäisen paalun ja Kimi Räikkönen oli kolmas. Väliin mahtui Mark Webber. Hamilton ajeli neljänneksi. Sadekelissä ajettu GP oli Hamiltonin näytöstä. Hamilton nousi heti lähdössä toiseksi. Kierroksella 10 Heikki spinnasi ja Hamilton nousi kärkeen. Kierroksella 21 kärkikaksikko Kimi ja Hamilton meni varikolle. Kimille ei vaihdettu uusia välikelin renkaita, sillä ferraripomot odottivat saten loppuvan, mutta se yltyi, joten Kimin (ja Alonson, joka teki saman päätöksen) vauhti hidastui. Kimi jäi neljänneksi. Heikki, joka taisteli loppukierroksilla Kimin kanssa, oli viides ennen Alonsoa. Hamilton, Heidfeld ja sadekelin renkaat oikeaan aikaan ottanut kilpailun sankari Barrichello kipusivat palkintopallille. Kärkikolmikkoa lukuunottamatta kaikki muut ohitettiin kierroksella. Voittajan ja toiseksi sijoittuneen ero oli jopa yli minuutti!

Saksan kilpailu (ja Mercedesin kotikilpailu) ajettiin tällä kertaa Hockenheimille. Aika-ajossa Hamilton nappasi Mercedesi iloksi paalupaikan. Massa ja Kovalainen ottivat loput TOP 3-sijoitukset. Kimi hiipui kuudenneksi. Suomalaisten väliin ylsivät Trulli ja Alonso. Nico ei päässyt edes viimeiselle osiolle ollen kolmastoista. Kilpailu oli jälleen kerran Hamiltonshowta. Hamilton menetti yli kymmenen sekunnin johtonsa Glockin kolaroitua ja turva.auton tultua radalle. Hamiltonia, Heidfeldia ja Piqueta lukuun ottamatta kärkiautot tulivat varikolle. Tämän takia Hamilton tippui varikkokäyntinsä aikaan monta sijoitusta. Hän kuitenkin nousi voittoon.

Kimi Räikkösen kilpailu käynnistyi huonosti. Startissa hän tippui sijoituksen. Turva-auton jälkeen hän kuitenkin nousi muutamassa kierroksessa viisi sijaa sijalta kaksitoista seitsemänneksi. Piquet, joka oli yhden varikkokäynnin taktiikalla, hyötyi turva-autosta eniten ja oli toinen. Massa oli kolmas. Heidfeld ylsi neljänneksi ennen suomalaisia Heikin johdolla. Nico jäi kymmenenneksi jäätyään lähdössä Jenson Buttonin taakse.

Sitä maailman nopeimman kansan kaksoisvoittoa ei ole vielä tullut. Suomalaisilla on ollut paljon epäonnea. Siitä syystä maailman epäonnisin kansa voisikin ottaa kaksoisvoiton Unkarissa.

~kirja

MAXukanavien pauloissa

Viime kaudelle MTV3 paljasti melkoisen uutispommin. Kuten melko moni olikin arvaillut, F1:sen suorat lähetykset siirtyivät maksullisille kanaville. Ilmaiseksi sai taas katsoa koosteita Kolmoselta.

Itse hankin kanavapaketin vasta täksi vuodeksi, ja täytyy sanoa, että se oli virhe. Kolmosen lähetykset olivat täyttä sillisalaattia, todella paljon kelattuja asioita ja pitkiä mainostaukoja. Itse formulalle aikaa jäi noin puoli tuntia. Matti Kyllönenkään ei ollut parhaassa vireessä, kun joutui selostamaan koostetta.

MTV3:n kanavapaketti on ollut hyvä. F1-kilpailut suorina lähetyksinä ovat paljon parempina kuin MTV3:n koosteet. Oskari Saari on ollut hyvä, mutta Matti Kyllönen pääkanavalla ei ole loistanut. Liekö syynä ikä vaiko koostelähetykset. MTV3 voisikin siirtää Kyllösen MAXille ja Saaren Kolmoselle. Kyllönen saattaisi olla innokkaampi suorissa lähetyksissä ja pääkanava saisi hyvän juontajan.

Kanavapaketit ovat kalliita, mutta MTV3 perustelee sitä kanavien määrällä. Katsottavana ovat MAX, Fakta, Leffa, Juniori, Ava, Sarja ja Scifi. Kuitenkin moni tyytyy pelkkiin formuloihin. Itsekin katson niiden lisäksi vain Baywatchia Sarjalta, mutta kun jokainen katsoo jotain muutakin kuin formulaa, jokaista ohjelmaa katsoo Joku. Kanavapaketissa ei siis ole yhtään ohjelmaa, jolla ei olisi katsojia.

Formuloihin MAX on panostanut. Katsojia houkutelleen mainoskatkottomuudella, mutta ohjelmien välissä on mainoksia. Siis kilpailun ja lehdistötilaisuuden välillä pääsemme tuijottamaan mainoksia. Mainoksia saattaa tulla vähemmän kuin koostelähetyksissä, mutta niitä tulee. Mainoskatkoja kuitenkaan ei tule.

MAX on hyvä joululahja formuloita katsoville. Kanavapaketti on kallis, mutta hintansa arvoinen. Useimmat tosifanit ovat valmiita maksamaan kanavapaketista sen hinnan, vaikka se kallis onkin.

Sitähän MTV3 haluaa.

~kirja

Pettymyksiä

Unkarin perjantaiharjoitukset on ajettu, ja mitä jäi käteen?

Pettymyksiä.

Ferrarin vauhti ei vastannut lainkaan odotettua toisessa harjoitussessiossa, jossa ajettiin enemmän kierroksia. Ei siis lainkaan hyvä kilpailua ajatellen. McLaren ja Lewis Hamilton tuntuvat taas ylivoimaisilta, eroa kertyi muihin jo paljon. Heikki Kovalainenkaan ei tuntunut pystyvän vastaavan aivan Hamiltonnin vauhtiin, vaikka tallin mukaan Kovalaisen ongelmia on pyritty korjaamaan. Hamilton oli kuitenkin yhä omaa luokkaansa.

Kauden ensimmäisissä aika-ajoissa sattui paljon virheitä. Mark Webber sekä Adrian Sutil spinnasivat, Räikkösellä oli teknisiä ongelmia, Timo Glockille jouduttiin vaihtamaan vaihdelaatikko, Sebastian Vettel ei päässyt ajamaan päätösosiolla, vaikka sinne asti pääsikin eikä edes Fernando Alonso päässyt viimeiselle osiolle. Luistoneston vaikutus näkyi selvästi.

Pettymyksiin voisi lukea myös BMW-Sauberin, joka tuskin voisi taistella palkintopallipaikasta vaikka kaksi kärkikuljettajaa keskeyttäisikin. Silloin paikka menisi Renaultille, joka oli kevyellä autolla huippuvauhdissa: Nelson Piquet pääsi kakkosjakson toiseksi heti Hamiltonin jälkeen! He kuitenkin myönsivät ajaneensa kevyellä autolla.

Williamsin piti olla hyvässä kunnossa Unkarissa, mutta toisin kävi! Kympin kärkikin näyttää etäiseltä Nico Rosbergille ja Kazuki Nakajimalle. Alkuviikonlopun pahin pettymys on löydetty! Williams tarvitsee pisteitä, mutta tätä vauhtia niitä ei tule. Nicon kannattaisikin vaihtaa tallia, Williams ei ole pystynyt napsimaan säännöllisesti pisteitä tällä kaudella.

Aika-ajo on todennäköisesti Hamiltonin heiniä. McLaren on varsinkin kilpailussa suosikki. Mutta radalla on hankala ohittaa, sen tietävät myös Ferrarin pomot. He varmaankin panostavat aika-ajoon.

Jännittävä viikonloppu tulossa!

~kirja

Paineita

Ferrari on jäänyt auttamatta jälkeen McLarenista. Sen todistivat Unkarin aika-ajot. Helsingin sanomat kuvasikin lauantaina Ferraria Saksan GP:ssä auringonpistoksen saaneeksi maratonjuoksijaksi. Se oli sanottu julmasti, ja karusti.

Se oli sanottu rehellisesti. Täysi totuus on, että Ferrari on jäänyt jälkeen. Nyt ei ole Schumacher-Todt-Brawn-ihanneaika. Maranellon punaisten tulee painaa päät yhteen ja hakea ratkaisuja. Totuus on, että tällä vauhdilla ei tule yhtään mestaruutta.

Toinen talli, jonka pitää kehittyä, on Williams. Ruutu neljätoista on entiselle mestaritallille katastrofaalinen. Mutta vika ei ole tulevaisuuden lupauksen, vaan kaaran. Minkä teet, jos allasi on Lada

Nick Heidfeld on ollut varsinkin aika-ajoissa huonssa vireessä, Robert Kubica on rökittänyt saksalaisen mennen tullen. Heidfeldillakin on hyvin pisteitä, mutta ei voi mitään, jos tallikaverilla on paljon pisteitä.

Kilpailusta on tulossa tylsä. Kukaan nopea kärkimies ei ole letkan hännillä. Rata on tuttu huonoista ohituspaikoista, joten varikkokäynnit ja lähtö ratkaisevat paljon. Kimi Räikkösellä onkin hankalat paikat, kun edessä on McLaren-kuljettajien, tallikaverin ja puolalaisen tähden lisäksi yllättäjä-Glock. Toyota onkin ollut nopea, joten Glockilla on eväät vaikka minne!

Williamsin piti olla hyvässä kunnossa Unkarissa, mutta toisin kävi! Kympin kärkikin näyttää etäiseltä Nico Rosbergille ja Kazuki Nakajimalle. Alkuviikonlopun pahin pettymys on löydetty! Williams tarvitsee pisteitä, mutta tätä vauhtia niitä ei tule. Nicon kannattaisikin vaihtaa tallia, Williams ei ole pystynyt napsimaan säännöllisesti pisteitä tällä kaudella.

Veikkaajille: Mikäli haluatte kertoimia, kokeilkaa riskiä: Kovalainen-Hamilton-Glock.

Tylsissäkin kilpailuissa voi sattua vaikka mitä!

~kirja

Vuotava jättipotti

Erittäin mielenkiintoine Unkarin GP on ajettu! Mitä jäi käteen?

Ensinnäkin tallit eivät olleet varautuneet kuumuuteen. Bensaletkut alkoivat vuotaa, joka pidensi monen tallin varikkokäyntejä. Kaikkein eniten vuotaminen vaikutti kuitenkin Lewis Hamiltonille, jonka rengas alkoi vuotaa. Hamiltonin unelma Unkarin jättipotista vuoti pois, mutta mahdollisuudet suurempaan jättipottiin säilyivät.

Ferrarin vauhti ei vastannut lainkaan odotettua toisessa harjoitussessiossa, jossa ajettiin enemmän kierroksia. Ei siis lainkaan hyvä kilpailua ajatellen. McLaren ja Lewis Hamilton tuntuvat taas ylivoimaisilta, eroa kertyi muihin jo paljon. Heikki Kovalainenkaan ei tuntunut pystyvän vastaavan aivan Hamiltonnin vauhtiin, vaikka tallin mukaan Kovalaisen ongelmia on pyritty korjaamaan. Hamilton oli kuitenkin yhä omaa luokkaansa.

Felipe Massan moottori alkoi vuotaa. Se merkitsi pahaa vuotoa hänen haaveilleen mestaruudesta, mutta Massan toiveet eivät uponneet. Massa on yhä yksi kuumimmista mestaruusehdokkaista.

Epäonnistumisen kokivat myös Williams. Ei näin! Selvästi kympin huonommalla puolella. Kohta sponsorit vuotavat pois.

Kilpailu oli jättipotti Heikki Kovalaiselle, joka otti uransa ensimmäisen voiton. Viimeistään nyt hän osoitti olevansa enemmänkin kuin tulppana toimiva kakkoskuljettaja. Heikki osoitti olevansa kilpa-ajaja. Kovalainen ansaitsi voiton, sillä hän on kokenut kauheasti epäonnea. Jotain kuvastaa sekin, että kun Massa keskeytti, hyppäsin ilmaan ja löin pääni lamppuun. Heikki on ottanut epäonnen kaikilta muilta, joten hänen tulikin saada hieman onnea ja onnistumisia!

Timo Glock sai jättipotin Unkarista. Hän sai kakkospalkinnon ja todennäköisesti myös jatkosopimuksen Toyotalle, joka huomasi Unkarissa kehittyneensä. Toyota taistelee jopa BMW:n kanssa!

Kimi Räikkösen kilpailu oli mahtava! Surkea lähtöpaikka, huono tuuri lähdössä, Fernando Alonson taakse juuttuminen... Silti palkintopallille. Kimin kiri Glockiin oli supernopean Kimin paluu. Tätä on odotettu! Kimi kavensi MM-taistelussa eroa Massaan ja Hamiltoniin. Kilpailu oli suomalaisittain mahtava.

Jättipotin sai myös Nelson Piquet karmaisevan surkean alkukauden jälkeen. Pistesijoitus on hyvä saavutus, sillä maaliin pääsi niin monta kuljettajaa. Piquet oli hyvässä vauhdissa läpi kilpailun. Viimeistään nyt hän varmisti jatkosopimuksen.

Ennen kaikkea kilpailu oli jättipotti veikkaajille. Kerroin oli mahtava, ja onnittelen kaikkia oikein veikanneita. Ps. Kukakohan ehdotti aika-ajon jälkeisessä kommentissaan Glockin veikkaamista kärkikolmikkoon Supertriplassa.

~kirja

Ensimmäinen

Unkarin GP on ajettu. Aika tutkailla hieman uutisointia.

Suomessa Helsingin Sanomat otsikoi sivun juttunsa Heikki Kovalaisen ensimmäiseksi täysosumaksi. Jutussa epäiltiin mm. McLarenin saaneen Heikin rengsongelmat kuntoon ja Ferrarin ohittaneen McLarenin.

Felipe Massan epäonni auttaa Lewis Hamiltonia, mtta Ferrari jatkaa taistelua vastaan, uutisoi brittiläinen The Times juttunsa. Uutisessa lainattiin Ron Dennisin puheita. Dennis oli sanonut, että pahaksi päiväksi tämä oli mahtava. Lehdessä pääpuheenaihe oli totta kai Hamilton, mutta mainittiin jutussa sentään ohimennen Heikin voittaneen ja ottaneen pisteitä pois muilta kärkikuljettajilta.

Brittiläinen The Independent uutisoi Kovalaisen pitäneen McLarenin korkealla. Lehti aloitti juttunsa Dennisin sitaatilla. "Tervetuloa voittamisen maailmaan, Heikki, ensimmäinen useista."
"Totta kai olen pettynyt, mutta olen tyytyväinen päästyäni lopulta tänne asti", Hamilton oli sanonut. Myöskään Independent ei paljoa Heikkiä onnitellut, mutta mainitsi edes Heikin kärsineen paljon epäonnea.

Italiassa keskityttiin Ferrariin. Il Giornale totesi Massan dominoineen kilpailua. Lehti mainitsi myös Kimi Räikkösen olleen onnekas. Il Messaggero totesi Ferrarin olleen pettymys.

Espanjassa sentään arvostettiin Kovalaisen voittoa. Urheilulehti AS totesi, että edes tallin sisällä voittoa ei arvostettu tarpeeksi. Lehti iloitsi myös siitä, että Fernando Alonso onnistui pitämään Räikkösen takanaan.

Saksassa hehkutettiin Timo Glockin kakkossijaa. Bild hehkutti Glockin olevan tulvaisuuden maailmanmestari. He kuitenkin surivat Massan kohtaloa: Jäljellä oli enää 13 kilometriä noin 306 kilometristä. Auto, Motor und Sport-lehti sensijaan pettyi Nick Heidfeldin suoritukseen.

~kirja

Kommenteja? ;)
~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » La Elo 23, 2008 7:16

Ööh...

Euroopan GP:n vapaat harjoitukset olivat mitäänsanomattomia. Ferrari on nopea, McLaren on nopea, radalla on helppo tehdä virheitä.

Siinä kaikki olikin. Harjoituksista ei saatu kunnolla selvää; BMW-Sauber oli hidas, tai piilotteli vauhtiaan. Giancarlo Fisichella ja Force India olivat nopeita, tai ajelivat tyhjillä tankeilla. Itse veikkasin Fisichellaa yllättäjäksi. Force India on kehittynyt, kun samalla BMWä-Sauber taas on hiipunut, ja Toyotakin saattaa ohittaa sen.

Kuitenkin, vaikka BMW on hiipunut, Williams saattaa olla yhä pahin pettymys. Entisestä mestaritallista on tullut ajan kuluessa nykyinen keskikastin talli. Nico Rosberginkin kannattaisi vaihtaa talli.

Aika-ajoihin panostaa varmasti Toyota. He huomasvat olevansa kilpailukykyinen talli, kun Timo Glock yllätti kaikki muut paitsi minut edellissä kilpailussa. Heidän kisavauhtinsakaan ei ole supermahtavaa, ja Valencian uudella katuradalla ei ole paljoa ohituspaikkoja. Silti paljon, kun huomaa radan olevan katurata, mutta kuitenkin vähän.

McLaren saattaa olla vahvempi kuin Ferrari, sillä rata on kuitenkin melko hidas. Ferrari on osoittanut vahvuutensa nopeila radoilla. Vaikka Valencia on katuradaksi nopea, se on kuitenkin hidas ja suosii enemmän McLarenia.

Jos haluaa olla rohkea, niin supertriplaa kannattaa veikata. Aika-ajoista voi tulla romurallia, mutta kilpailusta sitäkin enemmän. Kaikkihan muistavat kai Brasilian romurallin 2003, joka oli ikimuistoinen kilpailu.

Tässä veikkaahille aika-ajon pelivihjeet:
Hamilton-Massa-joku suomalaisista. Jos haluaa lisää kertoimia, niin suosittelen Trulli-Hamilton-Fisichella-riviä.

Muuten, lauantaista voi tulla mahtava päivä. Keihäästä kolmoisvoito (tai peräti kolmen suomalaisen kanssa jaettu voitto) ja aika-ajoista suomalaisille lehdistötilaisuus kokonaan. Peukut pystyyn!

~kirja

Kommentteja nytten? ^^

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja Omppuli » La Elo 23, 2008 4:33

Köh, köh. En ole lukenut vielä kaikkea, mutta kommenttia oli jo ensimmäisen luvun jälkeen pakko laittaa. Ensimmäinen luku oli erittäin sekava ja täytyykin kysyä. Onko se parodiaa? Koko tarina siis.
Joka tapauksessa. Painotit liikaa sitä, että he ovat surullisia. Siis suunnilleen koko luvun sisältö perustui siihen, että kaikki vollottavat. Harry on tässä melkoinen nynny. Minusta olisi ollut parempi, jos Harry olisi vain ollut hiljaa eikä vuodattaisi yhtään kyyneltä. Että tuska olisi niin kova ettei Harry pystyisi edes itkemän, mutta tulkintansa kullakin. Jotta ymmärrät otan lainauksen.

Suurin osa itki.

Harry itki Ginnyn olkapäätä vasten. Hagridkin itki, jos sitä nyt itkuksi voisi sanoa, sillä Hagridin kyyneleet olivat todella suuria. "Ja oma tappo hänet. Tää ei ny voi olla totta. Dumbledore oli parasta, mitä minä olen elämäni aikana saanut. Heti teidän jälkeenne tietty", Hagrid nyyhkytti yhä kovempaa. Harry liikuttui, kun Hagrid piti heitä elämänsä tärkeimpänä asiana. "Jäätkö sinä tänne, Hagrid?" Harry kysyi. "Pakkohan minun on jäädä. Tässä on mun koti. En voi lähteä mihinkään täältä."
"Jos Tylypahka lakkautetaan, tulemme tapaamaan sinua vielä, Hagrid. Emme jätä sinua!" Hagrid pillahti syvempään itkuun. Hän sanoi jotain, joka kuulost siltä, kuin "minusta välitetään vielä".

Moni Puuskupuh alkoi itkeä yhä kovempaa.

Junassa moni oli surullinen. Harry kuuli, kun Crabbe ja Goyle yrittivät pidättää itkua. Dumbledoren menettäminen taisi koskea heihin kaikkiin. Tai sitten he itkivät Dracon perään.

Harryn vaunuosastossa tunnelma oli allapäin. Harry itki. Ginny itki. Ron itki. Hermione itki.

Tuo Harryn vanha ihastus oli yhtä surullinen, kuin muutkin. Ellei jopa surullisempikin. "Niin, otatteko te makeisia?" hän kysyi. "Ei kiitos", Hermione vastasi heidän kaikkien puolesta. He olivat niin surullisia. "Ymmärrän yskän", sanoi Cho yhtä kauniina, vaikka oli itkenyt paljon.

Eiköhän olisi jo vähemmästäkin tullut selväksi, että he olivat surullisia. Ei sitä tarvitse mainita niin moneen kertaa. Säästät paljon sanoja ja pääset tarinassasi nopeammin eteenpäin.

Kakkosluvussa on kammottavan paljon epäselviä kohtia. Aivan hirveän paljon.
Harryn haaveilun keskeytti Hermionen huuto: "Varo, tuolta tulee jättiläinen." "Jättiläinen? Mitä ne täällä tekevät?" Harry kysyi. "Karkuun!" Ginny huusi. "Menkää matalaksi!" Ron huusi, ja iloitsi selvästi siitä, että sanoi sen ennen Hermionea, joka oli juuri avaamassa suutansa. "Iik!" "Varokaa robottia." "Mikä tuo on?" "Huono mainostustemppu." Ihmiset olivat paniikissa. He juoksivat sinne tänne. "Pysykää rauhallisina", joku huusi. Se oli Kingsley Kahlesalpa. Nyt he olivat turvassa.

"Unhoituta! Unhoituta!" Kaikkien jästien muisti täytyi pyyhkiä. Voldemort oli tehnyt kaikkea tämänlaista koko vuotena. Tämä oli kuitenkin kaikista vaarallisin tilanne. "Harry, haluatko sinä kokeilla? Tiedän, että Dumbledore, anteeksi, olisi halunnut sinun oppivan tämän loitsun." "Ei kiitos. Juuri nyt haluan vain kermakaljaa."

"Siis Voldemort oli tehnyt kaikkea tämänlaista koko vuoden?" Harry kysyi kauhuissaan. "No, ei nyt aivan tämänlaista, mutta silti vaarallista. Esimerkiksi Azkaban on tyhjillään, ja täällä on ollut vaikka kuinka paljon ankeuttajia, niin, kuin on nytkin", Kahlesalpa vastasi. "Siis mitä? Ankeuttajia? Täällä?" Harry oli utelias. "Juuri niin. Voldemort vähät välittää siitä, kuinka monta jästiä kuolee ilman syytä nytkin." Kahlesalpa sanoi jo melko ärtyneenä, ja Harry totesi parhaaksi lähteä muiden luokse. "Kaikkea hyvää sinulle", Kahlesalpa huikkasi vielä.

Mitä oikein tapahtui? En tiedä sitä vieläkään. He näkivät jättiläisen. Sen tajusin, mutta mitä muuta? Sinä voit tietää mitä tapahtui, me muut olemme sinun kuvailusi varassa. Ja nyt tuntuu, että petit minut tässä tarinassa. En päässyt kärryille.

"Täällä on se... se... tiedät-kai-kuka." "Harry? Mitä sinä täällä teet? Eikös sinun pitänyt jo kuolla?" Vernon-setä kysyi. "No ei vielä. Ei vielä moneen vuoteen." Harry vastasi ja jatkoi: "Haluatteko lahjan? Kiitokseksi kaikista näistä vuosista, jotka olemme saaneet olla yhdessä." "Voi miten ihana!" Petunia-täti sanoi innoissaan. "Kiitos, Harry, kiitos."
"Sano minun sanoneen, tässä on joku juoni." Vernon-setä huusi pää punaisena. "Ei ole!" Petunia-täti huusi yläkerrasta, johon hän oli jo kerinnyt kiivetä. "Annan hänelle tämän pöllön tuoman lehden."
"Mitä?" Ginny huusi. "Tuore Päivän Profeetta! Ei voi olla totta! Juuri vähän aikaa sitten kuolonsyöjät tekivät iskun Viistokujalle! Mahdotonta! Onneksi Fred ja George ovat ehjiä!" "Mitä, näytä minullekin! Näytä nyt!"
"Harry, tule istumaan. Minun on pakko paljastaa sinulle yksi suuri salaisuus." Petunia-täti nyyhkytti.
"Mikä salaisuus? Kerro jo!" Harry sanoi innokkaana. "Älä hoppuile, Harry", Hermione sanoi viisaana.
"Niin, olen meinannut sanoa tämän jo aikoja sitten. Kävin kirjeenvaihtoa Dumb..., mikä nyt onkaan, kanssa." Petunialle nousi pala kurkkuun, eikä hän uskaltanut jatkaa enempää. "Saat kuulla lisää joskus myöhemmin."
"Dumbledore on kuollut", Harry sanoi ja alkoi itkeä. "Hänet surmattiin. Oma opettajamme." Harry ei pystynyt jatkamaan.

NO tätä en ainakaan tajunnut. En ollenkaan. Sinun pitäisi jakaa puhevuorot selevmmin. Tuostahan ei tiedä kuka on äänessä. Pyydän, että jakelisit puheenvuorot selvemmin ja enemmän kuvailua. Paljon, paljon enemmän. Tämä alkoo yhä enemmän vaikuttaa parodialta.
"Hyvästi. Oli hauska tavata!" Harry alkoi itkeä.

Joko se Harry taas vollottaa? Harry on aina vihannut Dursleyita. En ikinä uskoisi, että hän voisi itkeä HEIDÄN takiaan. En minäkään itkisi. Eikä varsinkaan Harry, mutta sinunhan tarinasi tämä on. Anteeksi, mutta Harry on tässä niin melkoisen OC.
Sekava tarina tähän mennessä. Lueskelen ne luvut myöhemmin ja jos haluat voin kommentoida niitäkin. (Varmaan kommentoin niitä joka tapauksessa)

Hyvää tässä tarinassa oli se, että juoni on hyvä. Juoni ei kaipaa parantelua. Henkilöt toki tuntuvat melko laimeilta. Aivan kun he olisivat vain kuvajaisia eivätkä kirjan hahmoja. (Jestas, että osaan olla kriittinen) Jos saisit hahmoihin enemmän tunnetta tarina hyppäisi monta astetta ylöspäin. Ja oli mukavaa huomata, että vanhat tutut henkilöt ovat pelissä.

Kiitos.
Three stages of life:

1. Birth
2. WHAT THE FUCK IS THIS
3. Death
Omppuli
Kärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Ke Elo 27, 2008 7:54

Omppuli, kiitos kommentistasi!

Omppuli kirjoitti:Painotit liikaa sitä, että he ovat surullisia.

Halusin todellakin korostaa sitä, että yksi tärkeimmistä ihmisistä ja heidän ystävistään on kuollut. Surullisuus saattaa johtua minun herkkyydestäni. ^^ Kuitenkin, halusin todellakin painottaa sitä.
Muutama ennsimmäinen luku, mitä olen itsekin lukenut, todella heikkotasoisia. Mutta silloin olin vasta aloitteleva kirjoittelija, nyt tekstini ovat kuulema kehittyneempiä. Jos vain jaksat lukea, ymmärrät kyllä. :)
Mutta, kiitos kommentistasi!

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » Su Elo 31, 2008 1:46

Pohjamudissa

Aika-ajojen jälkeen kaikki näytti kohtuulliselta. Valenciassa oli hankala ohitella, siispä suomalaisten kelpo ruudut olivatkin hankala vallata. Kimi Räikkösen taktiikka oli kuitenkin surkea, painava auto, ei! Hankala ohittaa plus painava auto, joka on hitaampi plus lähtöruutu kuumimman kärjen huonoimmilla paikoilla (jotka ovat nekin kelpo hyviä). Kaiken kukkuraksi pettänyt tekniikka pilasi Räikkösen surkean kilpailun.

Ferrarin tulee jälleen asettua pohtimaan asioita. Felipe Massa kiitää kuin salama. Toinen Ferrareista taas huonolla taktiikalla jätetään kakkos-kolmosriviin hänen ajotyylilleen sopimattomalla autolla, ja autokin hajoaa. Lisäksi täysin oman virheen ansiosta hyvä mekaanikko joutui sairauslomalle. Hänelle on pakko hankkia huonompi korvaaja, koska paremmat ovat jo töissä. Ei näin!

McLaren on täydellinen vastakohta. Eturivin paikoissa on melkein aina ainakin toinen McLaren. Taktiikka pelaa ja auto on nopea. Massa on kuitenkin vielä nopeampi. En yhtään ihmettelisi, jos myös McLarenilla olisi pohdinnan paikka.

Williams on kehittynyt. Pisteitä pomppasi pitkästä aikaa Nico Rosbergin tilille. On kuitenkin hankalaa saada yhtä hyvä kausi kuin edellinen.

Renault on kehittynyt edellisestä kaudesta, mutta siltikin yhä hidas. Palkintopallipaikkojakin pitää jo juhlia. Kuvaavaa on, että Williamsin Kazuki Nakajima ajoi kaksinkertaista maailmanmestaria Fernando Alonsoa nopeammin - ja törmäsi Alonsoon. Renaultin onkin taisteltava Alonsosta kynsin ja hampain, sillä espanjalainen menisi mieluummin paremmille talleille.

BMW on huonontunut alkukaudesta, vaikka nyt Robert Kubica menestyikin kohtuullisesti. Taktiikka oli menestyksen avainasemassa. Vauhti ei kuitenkaan ole hyvää, ja luotettavuuskin vain keskikastia.

Ja sitten lehdistökatsaukseen! Espanjassa tunnustettiin radan olevan ohitukseton. Lehdet mainitsivat myös tuntemattoman japanilaisen pilanneen Alonson kilpailun. Saksassa enemmänkin haukuttiin rataa. Rosbergin mainittii saaneen pisteitä uskomattoman hitaalla autollaan. Myös Nick Heidfeld pääsi pisteiden kantaan.

~kirja

Juttujani. :)
~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » La Syys 06, 2008 9:19

Mahtirata

Spa. Kimi Räikkösen - ja kaikkien - lempirata. Belgian viikonloppu on alkanut.

Heti aluksi Suomen lippua kantaneet katsojat eivät voineet olla pettyneitä saatika hävetä kannustustaan. Suomi voitti maaottelun Suomi-muu maailma hienosti. Kimi ja Ferrari olivat lupaavassa vauhdissa sekä Heikki Kovalainen ja McLaren kiihyttivät taisteluasemiin. Nico Rosbergikaan Williamsilla ei ollut pettymys. Yllätys sen sijaan oli ehdottomasti Renault plus Fernando Alonso. Nelson Piquetkin oli melko nopea, joka viittaa kehitykseen, mutta Alonso oli kuitenkin salamannopea. Tämä viittaa siihen, että he yrittävät paalupaikkaa kevyellä autolla.

Honda tuntuu jääneen etanaksi. Kun vielä muutama kilpailu sitten Rubens Barrichello oli yllättäjä, taisivat yllätykset loppua. Tätä vauhtia loppuu Hondankin taru. Toisaalta Belgiassa on yllätysmahdollisuuksia ohituspaikkojen ansiosta, varsinkin kokeneilla kuljettajilla, mutta myös paljon mahdollisuuksia ajaa ulos. Kolarit saattavatkin säväyttää kilpailua ja tehdä siitä kauden värikkäimmän. Belgiassa on koettu useita mahtavia taistoja kuljettajien kesken.

Aika-ajoissa kannattaa pelata Alonsoa sekä kärkikuljettajia. Monet saattavat kuitenkin ohitusmahdollisuuksien ansiosta kokeilla painavaa autoa, samasta syystä jotkut taasen kevyttä, sillä he eivät halua, että heitä ohitetaan. Alonso on yllätyskortti, mutta todennäköisesti myös Williamskin haluaa nousta takaisin huipulle, vaikkapa eturiviin. Entäpä Sebastian Vettel eli Toro Rosso?

Aika-ajoista oletamme monen kuljettajan taistelua kevyillä tankeilla. Siksi kilpailustakin voi muodostua supervärikäs.

~kirja

Kommentteja? :)
~kirja
kirja
Valkokärpässieni

Re: Puolelta toiselle eli kirjan kootut kyhäelmät

ViestiKirjoittaja kirja » Ke Syys 10, 2008 5:24

Esikuva

Kimi Räikkönen, nopea suomalainen F1-mestari. Mutta huipputasolla suomalaisia on vain 2½. Miksi?

Yksi hyvä syy on esikuvien puuttuminen. Suomalaisia jääkiekkoilijoitain on NHL:ssä noin sata. Formulan päätasolla vain muutama. Sama pätee jalkapallossa: Melkein joka viikko on ympäri Suomea mahdollisuus nähdä suomalaisia jalkapalloilijoita. Paljon. Ja valita itse lajiksi jalkapallo.

Suomi tarvitsisi oman GP:n. Kun Valenciassakin on katurata (jolla ei pysty ohittelemaan), ei Helsingin radasta voisi ainakaan huonompaa tulla. Suomessa on kyllä paljon tilaa, mutta ongelma on raha. Kilpailu vaatisi suuria sponsoreita. Hyvä esimerkki olisi Kimi Räikkönen. Hänellä olisi rahaa ja varmaan hänkin haluaisi kotikilpailun. Jonkun pitäisi vain alkaa puuhata kilpailua, niin eiköhän senlainen syntyisi.

Suomalaisista F1-kuljettajista ei oikein löydy legendaa. Jääkiekossa on Selännettä, Koivua, Timosta, Nummista, Nummelinia, Kipprusoffia ja pesäpallossakin Eerikäistä, mutta formuloissa vain nopeita kuljettajia. Tämä pitääkin korjata.

Pitää lopettaa ura huipulla. Mika Häkkinen teki virheen. Pitää olla se nopein. Belgiassa Räikkönen oli nopein. Täytyy myös ajatella suomalaisia ja tulla vaikka ajelemaan Ferrarilla Helsinki ympäri. Laji saa näkyvyyttä ja Räikkönen mainetta. Tuplamestaruus riittää harvoin. Schumacherin seitsemästä mestaruudesta kykenee parantamaan. Kymmenen? Ennätykset tulee muutenkin rikkoa. Tulee olla omaperäinen. Entäpä, jos Kimi maalaisi kypärän taakse Takuma Saton kuvan. Valentino Rossi ratamoottoripyöräilystä on tässä maliesimerkki: Eräällä radalla hän piirsi kypäränsä eteen omat pelästyneet kasvonsa. Kuulema siltä hän näytti radan pitkän suoran jälkeisessä jarrutuksessa. Tottahan toki, medianäkyvyys on tärkeää. Positiivisista asioista lehteen, niin hienoa! Vaikkapa rahaa hyväntekeväisyyteen. Kari Tapio kertoi itse kaikki ongelmansa, joten hänestä ei kirjoitettu negatiivistä. Samaa suositellaan Kimillekin. Mutta hänhän ei ota ongelmia.

Näillä eväillä Kimistä tulee legenda. Yhden legendan ja oman GP:n avulla vuonna 2020 MM-sarjassa on pelkkiä suomalaisia kuljettajia pelkissä suomalaisissa talleissa. Kenties.

~kirja

Sadetansseja

Aika-ajot eivät onnistuneet suomalaisten kannalta. Todellakaan.

Nico Rosbergikaan ei onnistunut todellakaan odotetusti. Ei. Niukasti ensimmäiseltä osiolta jatkoon ja toisessa jumbo. Ei näin!

Neljän kärki oli todella tasaisena, Kimi Räikkösen ajovirhe maksoi sijan-kaksi. Kimin kannalta täytyy toivoa vain Nick Heidfeldin sun muiden pitämistä takana lähdössä sekä painavaa autoa. Heikki Kovalainenkin olisi hyvä ohittaa. Belgia on Kimin rata, joten jos lähdössä jää kauas, pitää vaiin toivoa erikoisia olosuhteita. Sitten on mahdollisuutta nousta lähemmäs kärkeä.

Heikin aika-ajossa positiivista McLarenin kannalta oli pääsy tulpaksi Kimin eteen. Heikki voi hidastella Kimiä, mutta ei loputtomasti. Kimi pääsee kyllä Heikistä ohi. Joskus.

Lewis Hamilton ja Felipe Massa valtasivat eturivin. Suomalaiset ovat nyt todennäköisesti molemmille vain apukuskeja. Siispä McLarenin tilanne on parempi: Heikki kerää enemmän valmistajien pisteitä kuin Kimi (lähtöruudukon perusteella) ja Hamiltonin paalupaikka antoi hänelle ennakkosuosikin viitan. Massan likainen puoli tuskin mahdollistaa ohitusta.

Sade. Se on suomalaisten (sekä muidenkin kärkikastin takana olevien) toivo. Sadetansseja tanssii todennäköisesti myös Rosberg. Sateella mitä tahansa voi tapahtua. Jenson Button? Giancarlo Fisichella? Jarno Trulli? Kuka tahansa voi yllättää. Hamilton on ollut hyvä sateella, mutta kyllä hänenkin pitää joskus epäonnistua sadekelillä. Nyt voisi olla Kimin vuoro iskeä: Ei paineita, lempirata sekä edellisen epäonnistuneen kilpailun jälkeen ei voi tulla toista huonoa kilpailua putkeen.

Peukut pystyyn! Nyt on suomalaisten tilaisuus. Jos vain sataa.

~kirja

Herra Ecclestone, minulla on idea!

Suomessa on paljon vettä. On järviä, on jokia. Tänään Suomi sai lisää vettä. Kyyneleitä.

Todella moni itki, kun Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen keskeyttivät. Sinne murenivat Kimin haaveet. Pieni pala on, mutta Felipe Massa ja Lewis Hamilton ovat tarranneet siitä kiinni.

Kimin tulisikin kampittaa molemmat ja vielä tehdä toinen suuryllätys. Kimi, Hallintopäällikkö, näytti taitonsa. Belgiasta tuli mieleen Kerpenin rehtori Michael Schumacher Monzassa.

Täydellistä hallintaa. Oviedon ohjukseksi kutsuttu Fernando Alonso ei päässyt huonolla autolla lähellekään. Massa ja Hamiltonkin jäivät jälkeen. Kimi oli palannut.

Sitten Belgian sää iski. Enempää en sano.

Belgian kilpailuja pitäisi olla kaksi vuodessa. Ohituksia saattoi tulla nytten enemmän kun aikaisempana vuotena yhteensä. Kaksi kilpailua Belgiassa auttaisi Belgiaa, auttaisi F1:sen mainetta. Ja auttaisi Kimiä, jolle Belgia on kuin kotirata. Kimille ja lajin maineelle tekisi hyvää päästä Belgiaan kaksi kertaa vuodessa. Fanitkin saisivat enemmän nähtävää.

~kirja

Tuurivoitto

Viikonlopun jälkeen on aika tutkia lehtiä.

Britit kehuivat Lewis Hamiltonia. Totta kai. The Sun siteerasi Hamiltonia. "En tehnyt mitään väärin." Viidessä edellisistä kolmestatoista kilpailusta Hamilton on saanut rangaistuksen. Brittien ja The Sunin mukaan se on väärin.

Italiassa kehuttiin Felipe Massaa. Il Giornale kehui Massaa soolosta. Samainen lehti antoi moitteita Kimi Räikkösen virheestä, joka esti täyspotin: kaksoisvoiton.

La Gazzetta Dello Sportin otsikosta löytyi tyly kohta: Kimi ritirato. Lehti oli muuten ysi harvoista, joka käytti suomalaisesta etunimeä. Ja ritirato tarkoittaa muuten peräätymistä.

Saksassa Auto, Motor und Sport sanoi Fernando Alonson siirtyvän BMW:lle. Otsikoihin pääsivät myös McLarenin protesti sekä lausahdus "Tässä ei ole vielä kaikki." Tuon lauseen sanoi Räikkönen.

Myös saksalainen lehti Bild sai erikoishaastattelun Ralf Schumacherin kanssa. Hänen sanotaan sanoneen Ferrarin mahdollisuuksien olevan huonoja.

Espanjassa Alonson sanottiin sanoneen Kimin mahdollisuuksia olemattomiksi. Sehän ei ole totuus! Alonsoakin kehuttiin. Tottahan toki!

~kirja

Kommentteja? :D
~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja kirja » La Syys 13, 2008 5:40

Näytön paikka

Koskaan Italiassa suomalainen ei ole voittanut. Tämä myytti pitää murtaa! Kakkossijoja on kertynyt, mutta ei voittoa.

Kimi Räikköselle olisi erittäin tärkeää hankkia voitto Italiasta. Muutamilla keskeytyksillä hän olisi taas mukana taistossa ja fanit ja media siirtyisivät Kimin puolelle, koska hän olisi voittanut Italian eli Ferrarin kotikisan. Mikäli Felipe Massa tekee saman, media hylkää Kimin. Nyt Kimillä on näytön paikka. Belgian GP:n jälkeen italialaiset kehuivat Kimiä, mutta sanoivat taistelun olevan ohi. Nyt olisi hyvä tilaisuus muuttaa lehdistön mielipide. Kimi on melko hyvässä asemassa, sillä eron kuromiseen ei vaadita montaa kilpailua ja paineet ovat poissa. Jos Massan moottori vaihdetaan, talli saattaakin painostaa kaikkensa Kimiin.

Heikki Kovalaisen asema on käynyt jo selväksi. Hänellä on kuitenkin mahdollisuus hyviin pisteisiin, varsinkin, jos Lewis Hamiltonille käy epäonnea. Moottorinvaihto, ulosajo, rangaistus... Mahdollisuuksia on. Heikki on nopea ja kykenee ohittamaan. Heikki todisti sen edellisessä kilpailussa ohittamalla mm. Robert Kubican, joka on pistetaulukossa kolmantena.

Nico Rosbergin tilanne on heikoin. Talli panostaa häneen enemmän kuin tallikaveriinsa Kazuki Nakajimaan, mutta Nicolle tekee hankalaa saada piste. Kykyjä riittää, mutta auto on surkeassa kunnossa. Tuurilla Nicokin saattaa yllättää, mutta tämä on epätodennäköistä.

Mitä Italiasta on luvassa? Punainen meri ja mestaruustaiston tiivistymistä.

Kristallipallon veikkaukset: Ferrari ottaa kaksoisvoiton ennen Hamiltonia. Seuraavat sijat menevät Kubicalle ja Heikille.

~kirja

Nyt tai ei koskaan!

Tässä on Kimi Räikkösen mahdollisuus! Italian rata!

Haluatteko tietää, miksi? Koska...
× Ferrari sai edellisessä kilpailussa osoituksen Kimin vauhdista.
× Felipe Massaa ei ole edellisen kohdan ansiosta valittu vielä ykköskuskiksi.
× Italiassa olevat Ferrarifanit tietävät Kimin olevan nopea, joten Kimi saa lisätukea faneilta.
× Voitolla media kääntyy Kimin puolelle.
× Kautta on vielä jäljellä paljon, ja voitto kaikissa loppukauden kilpailuissa riittää melkein.
× Kimin itseluottamus on kohdallaan. Sopimus kauteen 2010 asti taskussa ja osoitus vauhdista annettu.
× Kimi on paineeton. Nyt tai ei koskaan, hän tietää sen itsekin.
× Kimi on nopea!
× Tämä epäonni ei voi jatkua enää, se on jo mahdottomuus.
× Italian pitäisi suosia viimeistään nyt suomalaisia.
× Auto sopii Kimille paremmin kuin koskaan.
× Ennustetulla sateella voi käydä mitä tahansa.
× Viikonloppu on jo avattu hienosti.

Niin, Kimi oli vapaissa harjoituksissa huippuvauhdissa. Se ennustaa hyvää loppuviikonlopulle. Lisäksi nyt on Kimin vuoro!

Mikäli Massa on Lewis Hamiltonin edellä ja Heikki Kovalainen heidän, sekä Kimi kärjessä (eli Kimi-Heikki-Massa-Hamilton) uskon McLarenin antavan Heikin yrittää ajaa Kimiä kiinni. Jos Heikki jää hidastelemaan ja jarruttaa myös Massaa, on todennäköisempää, että Massa ohittaa Heikin kuin että Hamilton Massan. Kuitenkin Hamiltonin olisi järkevämpi ottaa nelossija ja Massan kolmossija kuin Hamiltonin kolmossija ja Massan kakkossija. Piste-ero on suurempi. Jos Heikki tuossa tilanteessa yrittäisi ajaa Kimiä kiinni, hän saattaisi onnistua. Ja viedä Kimiltä pisteitä sekä tuoda niitä tallille. Samalla hän varmistaisi suomalaisten kaksoisvoiton.

Niin tapahtuu. Suomalaiset ottavat eturivin ja kaksoisvoiton!

~kirja

Kommentteja? (:

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja Siilinpiikki » Ma Syys 15, 2008 1:35

Myönnän että en jaksanut lukea tuota Potter tarinaasi, alku on niin puuromainen jos niin voi sanoa. Mutta Formula raportit ovat mielenkiintoisia ja tulee uutta kantaakin lehtiin katsottuna.
KuvaKuvaKuvaKuva KuvaKuva
Siilinpiikki
Sieni

ViestiKirjoittaja kirja » Ma Syys 15, 2008 1:49

Kiitoksia kommentistasi. :)

Ficci saattoi olla alussa hieman (enemmänkin) sekainen, mutta tulevia lukuja on kehuttu. Kannattaa lukea ne. :D

Raportteja tulee lisää. Hyvä, kun kelpasivat. :D

~kirja
kirja
Valkokärpässieni

ViestiKirjoittaja Sepe » To Syys 25, 2008 2:14

kirja kirjoitti:Yksi hyvä syy on esikuvien puuttuminen. Suomalaisia jääkiekkoilijoitain on NHL:ssä noin sata.

Heikki Kovalainen on yksi loistavimmista esikuvista mitä maan päältä löytyy. Ja korjatakseni: NHL:ässä noin 30-40 suomalaispelaaja omaa sopimuksen ja heistä n. 20 pelaa itse NHL:ässä. Ja 10% (kaksi kuskia kahdestakymmenestä) formula kuskeista on aika paljon tämmöiselle pienelle maalle. Sitäpaitsi mikroautoilu on kallista puuhaa. Muutenkaan joka maasta ei tule formulakuskeja joten on hienoa, että suomalaisilla on edes tämän verran.

kirja kirjoitti:Suomi tarvitsisi oman GP:n.

Se GP tekisi enimmäkseen vain tappiota ja haittaa, kun sitä rakennettaisiin. Eikä Kimi Räikkösen rahat riitä suomen GP:n rakentamiseen. Suomi ei ole mikään varakas maa, jollet ole huomannut? Muutenkin Suomi on hyvin huonossa ympäristössä ajaa. Vettä sataa ja on kylmä, katsojat eivät halua istuskella kylmässä sateessa.
Raimo
Sepe
Sieni

Paluu Kirjoitelmat